117596:
sv: sv: Ny ud i Landrover.. (02-12-2011 08:53:58) (svar på
117586)
Lars Ellegaard (medlemsstatus ukendt) (
ip-adr: 80.198.70.70)
Det bliver altså ikke mere lovligt af at tage en 200 TDI uden turbo og intercooler (jeg har tidligere set nogle betegne det som en 200DI). En sådan maskine har aldrig eksisteret fra fabrikken (mig bekendt) og når SKAT skal vurdere om effektforøgelsen overstiger 20% skal de tage udgangspunkt i den fabriksopgivne ydelser på den pågældende motor, og det er altså den helt konkrete motor, hvilket vil være med turbo og IC. Det vil sige at det er en 200 TDI med 111 (eller er det kun 107) hk. Og så er man altså stadig langt ud over de 20%. Hvis nogen kan dokumentere at der fabriksmæssigt (måske fra andre markeder) findes en 200DI med en effekt omkring de 85-86 HK, som dermed vil være lovlig er det selvfølgelig en mulighed, såfremt den kan fremskaffes, men mig bekendt er det ikke tilfældet.
Man skal også huske på at de 20% kun har betydning i afgiftsmæssig henseende, hvilket jo er noget man kan betale sig fra (afgift for identitetsskift), noget andet er om den vil kunne synes med de mere end 100 HK, ved det nogen kalder et "effektivt syn".
Selv en 2,5, turbodiesel vil næppe være lovlig, selvom den holder sig på de 86 HK, idet turbomotoren i sig selv vil været et identitetsskift, men det kan man som sagt betale sig fra med ekstra afgift, og det vil givetvis også kunne synes. Og så har jeg ikke sagt noget om denne motors "kvaliteter".
MVH - og med risiko for at være en negativ gammel mand
Lars Ellegaard