120401:
sv: sv: sv: Defender 300 tdi starter ikke... (08-02-2012 10:40:20) (svar på
120398)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (
ip-adr: 217.198.219.34)
Hej Kristian
Kan du se at lamper m.v. slukker, når du drejer starteren? Hvis alt strøm forsvinder, når du drejer nøglen til start, så tror jeg, at du har ret i, at batteriet er defekt. Hvis du stadig har fuldt lys når du drejer til starterposition, så er det ikke batteriet, der er hovedårsagen (selvom det godt kan være defekt også, hvilket specielt bliver afsløret her i kulden). I så fald skal du til at måle på bilen. Sæt multimeteret til starterens signalledning (den lille tynde, som går ind lige over den meget tykke til starteren), og placer meteret, så du kan se det inde fra bilen. Hvis der kommer 12V på ledningen når du drejer nøglen, så er dit strømsystem OK, og du skal til at rode med starter. Hvis ikke, er det "bare" at måle baglæns, og se hvor fejlen er. Typisk er det bundstykket i tændingslåsen, der er defekt på en Defender. Det kan også være noget så simpelt som en sikring, der er sprunget eller sidder løs (hvilket også er en typisk fejl på Defendere...). Hvis der kommer 12V til styreledningen, så gør, som Henrik eller Verner foreslår, og giv starteren nogle dask med en hammer. Det kan måske få den i gang, men forvent ikke, at et par dask er en renovering af starteren. Hvis det hjælper, skal du nok regne med, at du i nærmere fremtid skal skifte starter, så du kan lige så godt få den bestilt hjem.