127863:
Nyt tændingsbundstykke? (06-11-2012 12:57:48)
Mikkel Noe-Nygaard #8873, reg. mjyl (medlem) (
ip-adr: 147.29.56.7)
Guldklumpen er en Defender 90 tommer, 300 TDI fra 97
Min tænding har drillet lidt i et par uger og det lugter lidt af et nyt tændingsbundstykke: Punktet hvor starteren har taget ved, har ligget 2-3 mm FØR nøglen bliver drejet helt til højre. Det vil sige, hvis man bare drejer nøglen helt om, når man lige at høre, at starteren får en gnist eller to.
Hvis man så drejer nøglen liiige et par mm tilbage kan man starte motoren helt uden problemer (så længe man holder nøglen på dét punkt, hvor der er kontakt til starteren).
...Det er, for så vidt til at leve med :-)
Forvarme, advarselslamper til bremse, batteri og olie fungerer desuden helt fint og tænder og slukker i de rigtige hak og rækkefølge...
MEN: Her til morgen fik jeg endnu en spændende oplevelse: Under kørsel på motorvej med de obligatoriske 80 km/t slukkede alt internt og eksternt el og motor (inkl servostyring) går i stå. Efter et lille ophold i nødsporet starter motoren 'normalt' igen (efter førnævnte procedure).
Det korte spørgsmål er derfor: Kan et defekt tændingsbundstykke udløse ovenstående motorstop?
...Og køber jeg bare et nyt (QRF100880 hos Paddock el. lign) og smækker i eller er der andre og mere oplagte ting, jeg burde kigge på først?