tilbage

Land Rover Forum  

Index
155529: Rystelser Freelander (16-11-2016 21:17:42)
Thomas Meyhoff Crone (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 5.103.37.99)
Hjælp.

Jeg har skiftet til vinterhjulene (standard 15" alufælge til Freelander), som har fået nye dæk på, som er afbalanceret.

Men den ryster og støjer så meget ved bestemte hastigheder, at jeg bli'r syg af at køre i bilen. Det er mest ved acceleration.

Hvad hulen skyldes det ? Jeg ville gætte på afbalanceringen - men på helt nye dæk, der ved montering blev afbalancering, kan det jo ikke være årsagen.

Sommerhjulene 18" alufælge var der ingen problemer.
Index
155530: sv: Rystelser Freelander (16-11-2016 21:24:24) (svar på 155529)
Bill Jacobsen #7830, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 5.56.156.131)
Kontroler lufttryk.
Bill 7830
Index
155533: sv: Rystelser Freelander (16-11-2016 21:31:15) (svar på 155529)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 176.20.188.101)
Sæt sommerhjulene på igen. Forsvinder fejlen, så er det bare ud til dækcentret og klage. Simpel fejlfinding

Jimmi
Index
155536: sv: Rystelser Freelander (17-11-2016 05:41:06) (svar på 155529)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.150.175)
Kig efter, om alle hjul er tilspændt med de rigtige værdier. Måske sidder eet løst...
Index
155537: sv: sv: Rystelser Freelander (17-11-2016 09:30:28) (svar på 155536)
Kenneth Lystlund #4532, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.189.15.75)
Hej,

Hvis dækkene er retningsbestemte skal du tjekke om alle hjul/dæk er korrekt monteret.

MLRH
Kenneth
Index
155539: sv: Rystelser Freelander (17-11-2016 12:44:34) (svar på 155529)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.83.135.149)
Din beskrivelse lyder ellers utrolig meget som trækaksler,men det skulle ikke rigtig have noget med hjulskift at gøre
Index
155564: sv: Rystelser Freelander (20-11-2016 19:49:43) (svar på 155529)
Thomas Meyhoff Crone (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 5.103.37.99)
Tusinde tak for de gode bud.

- Jeg har tjekket retning -. ingen af dækkene har retning.
- Jeg har prøvet flere forskellige dæktryk - det forandrer intet.
- Jeg har prøvet at bytte om på for- og baghjul - det ændrede meget lidt, men rystelserne ændrede sig lige til, at være værst under deceleration i stedet for acceleration.
- Jeg har skiftet forhjulslejer.

Så nu har jeg talt med dækmontøren. Han gør mig opmærksom på, at hvis jeg har permanent 4x4 (og det har jeg vel på en Freelander), så kan jeg ikke køre med så forskellige dæk (2 vinterdæk og 2 helårs 4x4 dæk). Det havde jeg ikke tænkt på.

Så nu bytter jeg de to sidste dæk, så alle 4 er ens.

Søren: hvad er det for aksler ? Er det de 4, der går fra midten/gearkassen ud til hjullejet ? Der synes ikke at være nogen bøsninger eller lejer, der kan blive slidt ... eller hvad ?
Eller er det den store aksel midt under bilen? Der har jeg rykket i viskosekoblingen og konstateret, at den kan bevæge sig op til 2 cm. i gummibøsningerne/lejerne. De ser dog ikke ødelagte ud. Må den kunne bevæge sig så meget sideværks i de lejer ?
Index
155595: sv: sv: Rystelser Freelander (22-11-2016 12:17:45) (svar på 155564)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 185.16.156.13)
Hejsa
Skift dine bearings ( og din vcu)Kontrollere dine dæk igen
God jagt
MVH Jens E i grisen en freelander uden følelser.
Index
155612: sv: sv: sv: Rystelser Freelander (24-11-2016 20:18:52) (svar på 155595)
Thomas Meyhoff Crone (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 5.103.37.99)
Hej Jens E

Tak for dit tip. Der troede jeg faktisk, at jeg havde fundet årsagen til rystelserne.

Efter dit tip, har jeg læst en del om viscosekoblingen (vcu) på engelske hjemmesider. Og alle symptomer passede fint med, at det kunne være vcu'en.

Så jeg fandt også en video om, hvordan man tester, om vcu'en fungerer. Jeg hastede hjem og testede..... men den ser ud til at fungere fint. ØV, nu troede jeg lige, at jeg havde fundet årsagen til rystelserne :-(

Man kan se min test her: https://youtu.be/xU6AkZt4VcY
Opskriften stammer fra et engelsk magasin, og der er mange videoer på Youtube, der udfører testen. Op med et hjul og bilen i frigear uden håndbremse. Så spændes en stange på 1,2 m på hjulet,m og der hænges 5 kg i enden. Så skal hjulet gerne dreje fra 45 grader til vandret på ca. 30-45 sekunder.
Det gør min.

Så nu glæder jeg mig til at få vinterhjulene tilbage med nye dæk og ny afbalancering.

Jeg er dog stadig usikker på, om bearings omkring viscosekoblingen trænger til at blive skiftet. De ser pæne ud, men kan skubbes en del fra side til side. Men burde det give rystelser ?

Tak for gode input alle sammen.

M.v.h.
Thomas
Index
155633: sv: sv: sv: sv: Rystelser Freelander (26-11-2016 09:12:51) (svar på 155612)
Allan Snitker #9310, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.153.46)
er du kommet af med rystelserne?
Jeg har samme problem, og har næsten givet op...

AS
Index
155634: sv: sv: sv: sv: sv: Rystelser Freelander (26-11-2016 12:17:01) (svar på 155633)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.187.207)
Sådan behøver det ikke at være; har været passager i flere Freelanders, herunder en tidlig Di, som gik upåklageligt også ved høj hastighed og med 300000km. på bagen. Dog havde et medlem her i Regionen fjernet alt, hvad der havde med baghjulstrækket at gøre, men så gik den også fint. Ville undersøge ophæng af bagkardan og gummiophæng af bagtøj. Går ud fra viscosekobling, IRD, støddæmpere og, som beskrevet af Michael, er i orden. Kan godt se jeg kommer til at anskaffe mig en Freelander, ud fra devisen "Kun den der har skoen på, ved hvor den trykker C);O)
Index
155636: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Rystelser Freelander (26-11-2016 13:36:12) (svar på 155634)
Allan Snitker #9310, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.153.46)
Jeg har været alt det nævnte igennem - det meste er skiftet inkl VCU (denne dog ikke pga af rystelser).

Jeg er kommet frem til at se på trækakslerne foran. Burde også prøve med et nyt/andet sæt hjul - men så har jeg heller ikke flere ideer.

AS
Index
155584: sv: Rystelser Freelander (21-11-2016 18:17:46) (svar på 155529)
Michael Henriksen Nielsen #1048, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 176.20.220.114)
Hej Thomas
Prøv at kontrollere skruen, der holder skiven eller tromlen fast om den er glat med overfladen.
Jeg har prøvet det samme og her "passede" en ikke helt iskruet sikrings skrue ind i en fordybning på fælgen til vinterdækket, men ikke på sommerhjulene.
Det gør en stor forskel! Men ideen med at bytte tilbage til sommerhjulene er både billig og utrolig god. Prøv det!
God vinter
Michael, 1048
Index
155664: sv: Rystelser Freelander (27-11-2016 18:47:29) (svar på 155529)
Thomas Meyhoff Crone (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 5.103.37.99)
Næste kapitel.

Nu ryster det også med sommerhjulene, og den siger ved lave omdrejninger en skurende lyd :(

Jeg fik derfor en mekaniker til at køre en tur - han var sikker på, at det var drivakslen til venstre forhjul, der er defekt. Den kan rykkes en del.

Så nu har jeg bestilt en ny drivaksel (ca. ½ pris på ebay i UK), og fundet en vejledning på Youtube. https://youtu.be/juU8CLgm_sw?list=FLA0QS45igAvcTthHYi86O1g

Nu mangler jeg så at finde ud af, hvilken type olie det er, jeg skal fylde på det rum, jeg tømmer for olie - der hvor jeg trækker drivakslen ud af det jeg tror er gearkassen.

Igen tak for mange gode tip !
Index
155665: sv: sv: Rystelser Freelander (27-11-2016 19:11:02) (svar på 155664)
Anders Poulsen #6320, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.136.90.114)
Hej Thomas

Nu ved jeg ikke hvor du bor, men ellers har jeg bla trækaksler, kardan mm til at ligge.

Mvh AP, Sorø
Index
155777: sv: Rystelser Freelander (08-12-2016 12:40:23) (svar på 155529)
Thomas Meyhoff Crone (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 91.198.168.8)
Sidste kapitel (håber jeg)

Det var drivakslen til ventre forhjul, der var slidt op. Gummimanchetten ind til de tre kuglelejer, der kan bevæge sig ind og ud sammen med hjulets bevægelser, var revnet, og der var intet fedt tilbage. Derfor var kuglelejerne helt døde, og raslede ud i stumper, da jeg afmonterede akslen.

Ny drivaksel, og alle rystelser er HELT væk.

Tusinde tak for mange gode råd. Ærgerligt jeg først så indlæg om aksler, da jeg havde bestilt :(



I øvrigt: Jeg er en nærigrøv, og bestilte derfor i England. Der kostede akslen inkl. fragt 487 kr. MEN jeg bestilte en til førersiden..... det skal man ikke gøre i England :( Akslerne er ikke lige lange, så jeg endte med at købe en mere :(