tilbage

Land Rover Forum  

Index
158319: TD5, cylinder sætter ud (04-12-2017 13:29:36)
Peder Brinch #8569, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 178.155.212.178)
Min Defender med TD5 sætter nogle gange ud på 1 af cylindrene under kørsel. Den gule motorlampe lyser ikke Når cylinderen er begyndt at sætte ud, kommer den ikke med igen. Hvis motoren slukkes og startes kort efter kører motoren normalt. Til tider skal motoren dog køle lidt af først (5 min.). Problemet har været der ca. 14 dage, og lader til at bliver værre. Jeg har skiftet injector ledningsnet, dog uden det hjalp. der var heller ikke olie i nogen stik.
Jeg mistænker en af spolerne i dyserne for at blive dårlig når den er varm, og målte dem alle igennem kort tid efter fejlen havde været der, men de var næsten ens, ca. 1,3 ohm. Der kørte motoren selvfølgelig også normalt igen.

Er der nogen som har prøvet noget tilsvarende ?

Peder Brinch
8569
Index
158320: sv: TD5, cylinder sætter ud (04-12-2017 15:03:10) (svar på 158319)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.27.21.96)
Har godt nok ikke oplevet sligt på egen Td5 (euro 3) men gætter på det er en dyse/pumpestempel der hænger. For at imødegå sårnd har jeg altid blandet en skvætz totaktsolie i dieselen, typisk 2dl. pr. optankning på 110"
At motorlampe er græsk-katolsk overfor fejlen, skyldes det er en mekanisk fejl. Er der røgudvikling fra udstødning, når det sker?En diagnosetester kan sikkert detektere hvad det evt. det er for en dyse der fejler. (og så det med småt- kan også være en c-h-i-p-t-u-n-i-n-g-s-b-o-x der er def. Og nej, sådant bruger vi selvfølgeligt ikke her.
Index
158321: sv: sv: TD5, cylinder sætter ud (04-12-2017 15:44:54) (svar på 158320)
Peder Brinch #8569, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 178.155.212.178)
Det er da værd at prøve med lidt 2T olie, selvom det er underligt noget skulle sætte sig efter 180000 km. tolerancerne burde jo bare blive større-. Og c-h-i-p-t-u-n-i-n-g-s-b-o-x er det ikke, da jeg egentlig har rigeligt i de 122 fabriksponyer :-)
Index
158323: sv: sv: sv: TD5, cylinder sætter ud (04-12-2017 16:05:24) (svar på 158321)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.27.21.96)
Nu skriver du ikke om det er en euro 2 ell. 3, men med euro 3 blev tolerance sænket i dyser, overflade på pumpestempel og -gang blev "højglanspoleret" og tryk hævet til 1750bar, for at imødekomme euro3norm. Læg dertil en middelmådig kvalitet diesel, der forhandles, samt udpint for vitaminer, ikke mindst svovl, som havde en vis smørende virkning, for at imødegå skade på katalysatorer.
Men skal vi ikke lade den summe lidt og se om andre har et bud.
Index
158329: sv: sv: sv: sv: TD5, cylinder sætter ud (05-12-2017 11:10:38) (svar på 158323)
Peder Brinch #8569, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 178.155.212.178)
Motoren har grønne dyser, så det må være euro 3.
Næste gang fejlen er der kører jeg lige forbi Bosch, de har vist testere der passer til TD5
Index
158330: sv: sv: sv: sv: sv: TD5, cylinder sætter ud (05-12-2017 17:03:49) (svar på 158329)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 77.241.140.130)
Vær opmærksom på at-- skifter du dyse eller bytter om på position, skal den "nye" reprogrammeres.
Index
158333: sv: sv: TD5, cylinder sætter ud (06-12-2017 20:43:50) (svar på 158320)
Peder Brinch #8569, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 178.155.212.178)
Tak for de gode input indtil videre. Jeg har nu købt en brugt Nanocom tester, og når den ankommer får jeg vel lidt bedre ide om det er elektrisk eller mekanisk.....fortsættelse følger
Index
158322: sv: TD5, cylinder sætter ud (04-12-2017 15:59:17) (svar på 158319)
Claus Johansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 93.160.197.250)
Hvor ved du fra at det er "en cylinder der sætter ud"?

På min TD5'er satte spjældet til wastegaten (på turboen) sig nogle gange fast. Det fik motorstyringen til at regulere ned så det føltes som om at der "manglede en cylinder". Jeg havde også mareridt om defekte dyser. Men lidt WD40 og lidt motion af spjældet klarede problemet.

Mvh
Claus
Index
158334: sv: TD5, cylinder sætter ud (07-12-2017 22:44:46) (svar på 158319)
Martin Schade Kissow #9089, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.25.59)
Jeg har været hele turen igennem med udsættere i min Td5'er ('03 Disco 2), den har gået 350.000 km, jeg har kørt de 100 og har aldrigt brugt totaktsolie. Jeg prøvede ALT: pumpe i tanken, dieselfilter, dieselfilterhus, returløbsventil i dieselfilterhus, trykregulator, luftmassemåler, MAP-sensor, trykdåse på wastegate, ledningsnet over dyser, andre dyser, ledningsnet fra dyser til ECU. Der var ingen olie i ECU - men det var ECU'en der havde givet op. Jeg havde heller ingen motorlampe der lyste og ingen gemte fejl. Jeg kunne intet se på nogen som helst parametre på Nanocomen, men bilen kunne bare ikke trække sig selv. Udsætterne kom ud af den blå luft på en Greenlane-tur i Midtjylland på vej ud af Viborg.....
Problemet er, at selvom man skifter ledningsnettet over dyserne er der stadig olie i resten af ledningsnettet ned til ECU'en, modstanden bliver for stor og derfor bliver kondensatorerne trætte. Jeg kunne mærke en betydelig forskel på speederresponsen efter jeg skiftede ledningsnettet fra ECU'en til motoren, og jeg fandt flere steder på de gamle ledninger hvor der var brud indefra pga. olien..