tilbage

Land Rover Forum  

Index
16044: Tophastighed på 90" (02-07-2004 22:54:03)
John Blaabjerg Pedersen #6608, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 194.255.255.178)

Hvad kan man forvente af tophastighed på en 90" 2,5D.

John

Randers
Index
16048: sv: Tophastighed på 90" (03-07-2004 09:04:23) (svar på 16044)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.96.59)
Tophastigheden er afhængig af motoren tilstand. Af en veloplagt og velpasset motor med fuld kompression vil marchhastigheden ligge på 100 km/h, mens tophastighed ligger omkring 115 km/h. Min egen OneTen med samme motor har en marchhastighed på 90 km/h og topper ved lige under 110 km/h. Brændstofforbruget ligger på omkring 9-10 km/l.Hvis din 90er kører på 600x16 dæk, kan du med fordel sætte større 750x16 på. Så får den en højere gearing og lavere motorbelastning !
Index
16049: sv: sv: Tophastighed på 90" (03-07-2004 10:31:17) (svar på 16048)
John Blaabjerg Pedersen #6608, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 194.255.255.183)

Hej Paul

Tak for svaret.

Jeg kan forstå, at min så ligger i den lave ende af skalaen
ca. 95 km/t - det skal jeg vist have kigget lidt på - den har gået 265000 km, så det kan jo godt være , at den er ved at være godt brugt. Har ikke haft den så længe.

John
Index
16053: sv: sv: sv: Tophastighed på 90" (03-07-2004 12:04:15) (svar på 16049)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.96.59)
Smut ud til Tohuse Auto og få en snak med Kjeld. Han ved alt om disse maskiner og hvad en renovering evt. vil koste. Selve maskinen er en god slider og har ført mange ud på mange spændende ture. Tohus Auto 86 66 80 87
Index
16055: sv: sv: sv: sv: Tophastighed på 90" (03-07-2004 15:18:57) (svar på 16053)
John Blaabjerg Pedersen #6608, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 194.255.249.42)

Ja, det var måske værd at prøve, inden jeg begynder at eksperimentere selv.

John
Index
16064: sv: sv: Tophastighed på 90" (04-07-2004 22:34:48) (svar på 16048)
Anne Maria Drejer & Walther Ehrenreich #4563, reg. njy (medlem) (ip-adr: 80.165.86.66)
ÆÆÆh, Paul.
Hvis det du skriver er rigtigt, så skal jeg have mine lærepenge tilbage. Det må vel være sådan at jo højere gearing des højere motorbelastning. Der er vel en grund til at vi har et reduktionsgear. Eller er jeg helt ude i "skoven" !!
Mvh.110TD Walther.
Index
16074: sv: sv: sv: Tophastighed på 90" (05-07-2004 07:22:56) (svar på 16064)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.96.59)
Da jeg ikke ved, hvilken uddannelse du har, kan jeg heller ikke bedømme, om du skal have lærepenge tilbage. Men det, jeg har lært i hin tid, er, at hvis der sættes dæk med længere omløbsbane på, vil bilen kunne køre hurtigere ved samme motoromdrejninger end ved mindre dæk. dvs, at hvis du holder 80 km/h med den nye dækmontering, vil din motor have færre omdrejninger - altså en lavere belastning og et mindre brændstofforbrug samt mindre støj. Hvis der regelmæssigt trækkes en tung trailer, er Karstens indlæg værd at lytte til, men ellers vil det nok kunne gå med 7.50x16.
Måske har nogle af jer lagt mærke til, at mange lastvognstrækkere kører på 'små' dæk. Der er for at kunne udnytte fuld læssehøjde. Til gengæld har de fået lagt deres gearing om i bagtøjet, så den passer til motorens drejningsmoment.
Jeg har selv tidligere skiftet fra 6.00x16 til 7.50x16 på en 88" uden problemer.
Index
16075: sv: sv: sv: sv: Tophastighed på 90" (05-07-2004 07:43:22) (svar på 16074)
Urban Larsen #4263, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 195.215.86.31)
Isen er usikker og må ikke betrædes!!
Det er rigtigt Paul at motoromdrejningerne falder ved større dækmontering, det er også rigtigt at brændstofforbruget kan være mindre, MEN ikke hvis motoren skal slæbe den samme vægt ad den samme stigning med de større dæk. Frem med dit gamle teknobyggesæt lav en lille kran sæt en lille remskive på, og du har let ved at løfte en given vægt, skift nu remskiven ud med en større. Rigtigt Paul, nu skal du brugge flere kræfter til at udføre det samme løft, og dermed større portion øllebrød til morgenmad.
Hilsen Urban.
Index
16078: sv: sv: sv: sv: sv: Tophastighed på 90" (05-07-2004 09:38:50) (svar på 16075)
Anne Maria Drejer & Walther Ehrenreich #4563, reg. njy (medlem) (ip-adr: 80.165.86.66)
Måske man skulle overveje at have to sæt hjul!!. Et sæt med store dæk til medvind, og et sæt med små dæg til modvind ¤¤¤¤¤.
Jeg er dog blot en gammel møbelsnedker der har gåed grueligt meget igennem og ikke blev ved sin læst.
Nåh ja, og så er jeg blevet nordjyde!!!
Mvh.Walther.
Index
16109: sv: sv: sv: sv: sv: Tophastighed på 90" (06-07-2004 09:02:59) (svar på 16075)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.96.59)
Urban, jeg er ikke til øllebrød ! Det du skriver, er teoretisk set rigtigt, men i forhold 6.00x16 til 7.50x16 på en 90" er det i praksis underordnet, såfremt bilen benyttes 90/10 landevej/off-road. Den praktiske betydning ligger i det daglige kørselsmønster og den efterfølgende økonomi. Desuden er bilen udstyret med en ganske udmærket gearkasse...
Index
16065: sv: sv: Tophastighed på 90" (04-07-2004 22:40:44) (svar på 16048)
Karsten Ø. Nielsen #6038, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 193.9.230.100)
Hej John !

Jeg vil ikke tilråde 7.50*16, her kan du få problemer med at trække en tung trailer f.eks. 2000kg ( jeg har prøvet ). Jeg har en 90", og den har jeg kørende på 225/75/16 BFG det dur, de er lidt større end original monteringen 205/80/16.

mvh
Karsten
Index
16093: sv: sv: sv: Tophastighed på 90" (05-07-2004 21:08:05) (svar på 16065)
John Blaabjerg Pedersen #6608, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 194.255.255.229)

Hej Landrøvere !

Tak for jeres svar

Jeg hælder nok også mest til, at det ikke er en fordel at montere dæk med større omløbsdiameter, hvis man taler om en motor, som er belastet til sit yderste, men ved en motor med overskud til mere kunne det måske være en fordel, når der skal køres med høj hastighed.

Så med den tophastighed, som min 90" kan præstere ( ca. 90 km/t )er det nok ikke nogen fordel med større dæk. Jeg tror jeg vil starte med en kompressionstest af motoren, og så gå videre derfra.

John