@Michael... ved ikke om linket ligefrem er skræmmende...det tjener jo blot som et illustrativt pædagogisk eksempel. Det smarte ved det faktuel eksemplet, er så at det fint illustrer de tre forskelle tolerancer (i samme blok..!) - og at man nemt kan opnå ulighed når man ikke er omhyggelig med at kasserer castforms i takt med vedvarende brug forringe dem. Casting er ret beset ikke en præcis teknik, meget kan gå galt i processen... så meget mere vigtigt med en selektiv kontrol. -
Mod ikke Turner Engineering ved hvad de gør...ikke ligefrem nybegynder i faget - lidt bekymrende er så at de netop har Darton sleeves i sortimentet (O-ring top/bottom)
https://www.turnerengineering.co.uk/ductile-iron-flanged-liner-c2x20634989 -
Det er ikke uden grund at en seriøs tuner som John Eales udelukkende brugte "red marked blocks to big bore"... hvorfor risikere sit omdømme og levebrød på useriøst håndværk, når man kan gøre det ordenligt og samtidig tag sig betalt.
@Kaj - beklager jeg udtrykker mig lige udad posen... ikke et personangreb på dig..! mere et udtryk for min personlige holdning...
Genbruge af en revnet blok er simpelthed en "hillbilly solution"...
Selvom man skulle prøve sig med opvarmning (blok) og TIG-svejsning af revnen efterfulgt med ovn behandlingen af blokken samt flap peening af området efter machining... så vil området ved siden af svejsningen stadig være svagt - når man har konstateret man fat i en af de uheldige motorblokke...skal man ikke kaste flere mønter efter den
- a cracked block is a toast block -
En løsning med tophat/flange liner/sleeve alene som cure mod en cracked block - er useriøst...