19366:
sv: sv: sv: sv: sv: Vintererfaringer efterlyses (14-11-2004 14:03:42) (svar på
19357)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (
ip-adr: 80.212.82.80)
Den med Serie Biler i 4Wd,eller Defender med låst center diff, har nok noget med gældende friktion,& definition af høj fart, at gøre, På de hjemmelige Norske vej, har jeg efterhånden ingen hæmninger med at sætte 4WD til. Når man kører på de sædvanlig usammenhængende is plader, så vil en vis'løshed' i bagenden eller lidt 'gliptak' på vej op ad bakke, fortælle en at man rolig kan sætte 4Wd til! En rimelig forekommende glathed søger for udligning mellem akslerne, & man kører stabilt,specielt nedover!
Hvis man hører, eller mærker, lidt 'Hukken' nedfra, så er det ikke glat nok. Tage 4Wd fra. Man skal aldeles ikke være nervøs for at sætte sin 4Wd til, eller låse center diff. Sandsynligheden (& statistikken herop) taler for at chancen for 'uønsket manøvre' er større når man kører i 2Wd. Jeg har ofte kørt hele strækninger, på flere hundrede Km i 4Wd, med min Ex-Mil One Ton S3 109!
Noget af 'Nervøsitetet' i Danmark, ang 4Wd & glatte vej,vedrører visse biler af asiatisk herkomst, som er berømt for at kaste sig i en 1/4 Nelson ind i det nærmeste grøft,under vinter forhold!
Land Rover,Uanset model & årgang er HELT FRI for disse unoder. Såkald 'Køre experter' skulle hellere kom herop at prøve 4Md i træk under vinter forhold! Om ikke andet så for at indse at der er en væsentlig & chokkerende forskel på hvordan forskelig 4WD biler opfører sig, Specielt i SUV klassen! Come on Freelander, Give ém Hell!!