19529:
sv: Flere oplysninger vedr. "død" start (19-11-2004 20:53:27) (svar på
19522)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (
ip-adr: 62.243.97.24)
Du skriver 110" 1989 300td ... Betyder det at bilen har fået "transplanteret" en 300TDI, eller er det en mercedes motor..?
Start med at måle spændingen på batteriet, når intet forbrug er tilsluttet. Hvilespændingen er afhængig af den specifikke batteritype, men omkring 12,5 - 13V.
Mål derefter batterispænding medens du starter (forsøger at starte) og / eller forvarme.
Derved skulle du gerne kunne danne dig et overblik over batteriets tilstand for endelig at udelukke denne fejlmulighed.
Hvis spændingen er normal ved hvile, men synker meget (aflæsning under 9-10 V) medens du starter, samtidigt med at starter kun kører meget langsomt (eller overhovedet ikke!), betyder det at batteriet er defekt og ikke kan levere startstrøm. Hvis batteriet har normal hvilespænding, og aflæsningen ikke ændres væsentlig ved startforsøg har du en fejl i relæ eller styring af relæ.
Hvis dit batteri er OK vil du kunne starte bilen med et sæt kabler direkte til starteren (forudsat selvfølgelig at starteren virker). Du skal forsyne disse kabler (ordentligt tykke startkabler) med rigtige polsko og øjetermineringer, der kan ikke løbe startstrøm gennem en battericilps. Husk at sætte bilen i frigear inden startforsøget. Undlad at stramme polskoen når de sættes på batteriet - du skal kunne slå starteren fra hurtigt igen...
Med mindre du samtidigt har strøm på brændstofrelæet vil motoren ikke starte ved ovenstående; men starteren skulle dreje motoren rundt som ved normal start.
Prøv først med voltmeter, således at du er helt sikker på batteriets tilstand.
Og endelig, hvis din motor er forsynet med nogen form for elektronisk styring så er det nok bedst at undlade at koble batteri direkte til starter. Det vil muligvis kunne forvirre noget elektronik...
Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad