tilbage

Land Rover Forum  

19501: "død" start (18-11-2004 22:47:45)
Allan Larsen #6858, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.138.149)
Gode venner.
Efter de sidste par gange at være længere tid om at starte (op til 20 sekunder inden motoren var igang) nægtede den her til aften pure at starte. Efter at have forvarmet indtil batterimåleren stod som den plejer, kommer der kun et "klik" og ingen andre lyde - hverken fra starteren eller motoren.
Umiddelbart vil jeg mene der er strøm nok på - Lygterne tænder og holder lyset og daler når jeg slår tændningsnøglen til.
Jeg har lige læst en grumme beretning om en horibel værkstedregning på udskiftning af en starter - så er der nogen der kan give et fingerpeg om hvad der kan være galt.

Hilsen fra en der ikke har været i terrænet endnu.
Allan larsen
19502: sv: "død" start (18-11-2004 23:10:04) (svar på 19501)
Nils Byager #4814, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.61.132.51)
Hvordan har din stelforbindelse det?
mLRh
Nils
19503: sv: "død" start (19-11-2004 05:57:12) (svar på 19501)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.32.122)
Check om batterikablerne sidder fast. En tur under bilen slipper du næppe for: også her skal du check, om alle kabler sidder fastspændt og er uden brud - især stelkablet. Sæt bilen i 4.gear, slip håndbremsen og rok lidt frem og tilbage. Prøv at starte. Hvis den fortsat blot siger klik, er det nok startrelæet, hvis den starter, har den stået på to tænder. Det er iøvrigt ikke mekanikerregninger, som er for høje; det er os, som skal betale dem, der tjener for lidt !!! :-))
19504: sv: "død" start (19-11-2004 08:42:34) (svar på 19501)
Kris (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.215.94)
Hej Allan,
Jeg har lige haft samme problem og det var desværre starteren der var "beyond repair". En ny til en 300tdi koster ca. 2200 ved Midtjysk og tager vel ca. ½ - 1 time at skifte selv.

Men prøv lige først Nils og Paul's forslag.
19505: sv: "død" start (19-11-2004 08:52:38) (svar på 19501)
Bjørn Lyngvig Enevoldsen #0811, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.215.230.228)
Hej Allan.Jeg vil også sige det er dit startrelæ der hænger,et nyt koster nogle hundred kr,prøv at gi starteren et gok med en jernstang det kan hjælpe nogle gange men det er kun midlertidigt.
19507: sv: "død" start (19-11-2004 09:20:04) (svar på 19501)
Finn Otto Olsen #5600, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.196.169.158)
Hej Allan, nu skriver du at du vil mene at der er nok strøm, prøv at lade batteriet så du er helt sikker på strømmen, det er jo den kolde tid der er startet og batterierne bliver sløve i kulden, så kan man også få en kop kaffe imens den lader istedet for at ligge under bilen :-)
19518: sv: sv: "død" start (19-11-2004 17:22:57) (svar på 19507)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.32.122)
Det skal sgu være en meget stor kop kaffe, idet en opladning tager mange timer.... lynladning er ikke at foretrække. min lader giver 15 amp og er tilsluttet batterierne i en fem-seks timer. I den kolde sætter jeg laderen på een gange ugentligt, da jeg har oliefyr kørende mindst 45 minutter daglig. Set over hele ugen kan køretiden ikke genoplade forbruget fuldstændigt.
19508: sv: "død" start (19-11-2004 11:40:58) (svar på 19501)
Allan Larsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.88.130)
Hej igen.
Jeg har prøvet at rokke frem og tilbage - uden resultat.
For en sikkerhedskyld opladede jeg batteriet uden resultat.
Nu har jeg fundet starteren - den sidder i venstre og kan kun nås nedefra - der er sgu ikken engang plads til at give den et gok.
Og Stelforbindelserne Har i gode tips til hvor de kan sidde??

Hilsen Allan
19509: sv: sv: "død" start (19-11-2004 12:05:54) (svar på 19508)
Jesper (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 152.73.125.251)
Hej Allan,

Hvis du kører Defender vil jeg æde min gamle hat på at det er dit bundstykke på tændingslåsen. Jeg har lige haft de symptomer du beskriver. Der sidder et lille spadestik på starteren der skal have 12v når du drejer nøglen. Hvis der er dårlig forbindelse i bundstykket får den kun sporadisk strøm , og så står den og klikker.

mvh Jesper
19510: sv: "død" start (19-11-2004 13:25:28) (svar på 19501)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 217.26.84.62)
Hej Allan.
Jeg er sikker på at det er dit batteri der er færdigt. Jeg har selv prøvet flere gange, at når kulden kommer, bliver de sidste kræfter hevet ud af et gammelt batteri. Det hjælper ikke at lade på et slidt batteri. Prøv evt. at låne strøm fra et batteri du ved er o.k. og se om ikke det hjælper inden du begynder at skille hele bilen ad. Husk at bruge tykke diesel startkabler. De billige tynde er intet værd til en LR.
Varm hilsen fra Irak....
Ole Pars, 3338
19519: sv: sv: "død" start (19-11-2004 17:33:05) (svar på 19510)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.32.122)
Ole sidder i varmen - hvad pokker laver du dernede ? Og han har ikke fået solstik. Jeg har lige genlæst indgangsspørgsmålet og må herefter også hælde til den opfattelse, at batteriet har sagt good bye for ever. Det er nok en celle , som er stået af. Mål pladsen, hvor batteriet sidder og smut hen til en batteriforhandler og køb det størst mulige batteri med højest Ah-tal. Bosch, Exide, Optima er gode mærker, men jeg har bedste erfaringer med Bosch. De har et med 110 Ah, som passer snildt ned i batterikassen. Når lyset forsvinder ved at du drejer på tændingsnøglen, så er det næsten altid dødt batteri. Fejl i tændingslåsen har ikke dette symptom.
19522: Flere oplysninger vedr. "død" start (19-11-2004 19:10:50) (svar på 19501)
Allan Larsen #6858, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.138.149)
Tak så langt.
Bilen er rokket frem og tilbage Ingen resultat
starteren har fået "nogle bank" Ingen resultat
Batteriet er genopladet Ingen resultat
Stelforbindelsen er fundet og checket
Forsøgt startet med stelforbindelse direkte til starteren Ingen resultat.
Falck har forsøgt starthjælp og boosted batteriet Ingen resultat.
Jeg tror kun det er den med kabelskoen og tændingslåsen jeg ikke har prøvet.
Lidt flere oplysninger defender 110 1989 300td.
Kliklyden kommer helt præcist fra et relæ der sidder ved siden af batteriet, Selve starteren er helt - helt stille.
Når jeg slår tænding til start (ikke forvarm) lyser spjældlampen - det har den ikke gjort før.
Jeg hører gerne flere råd.
Hilsen ALLAN LARSEN
19523: sv: Flere oplysninger vedr. "død" start (19-11-2004 19:34:40) (svar på 19522)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.32.122)
Det lyder bare helt underligt, men tyder nok på, at det er tændingslåsen.
19527: sv: sv: Flere oplysninger vedr. "død" start (19-11-2004 20:29:05) (svar på 19523)
Hanne & Knud Madsen #3283, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.82.208.129)
Man har jo også oplevet at starteren kan være kortsluttet!
19529: sv: Flere oplysninger vedr. "død" start (19-11-2004 20:53:27) (svar på 19522)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 62.243.97.24)
Du skriver 110" 1989 300td ... Betyder det at bilen har fået "transplanteret" en 300TDI, eller er det en mercedes motor..?

Start med at måle spændingen på batteriet, når intet forbrug er tilsluttet. Hvilespændingen er afhængig af den specifikke batteritype, men omkring 12,5 - 13V.

Mål derefter batterispænding medens du starter (forsøger at starte) og / eller forvarme.

Derved skulle du gerne kunne danne dig et overblik over batteriets tilstand for endelig at udelukke denne fejlmulighed.

Hvis spændingen er normal ved hvile, men synker meget (aflæsning under 9-10 V) medens du starter, samtidigt med at starter kun kører meget langsomt (eller overhovedet ikke!), betyder det at batteriet er defekt og ikke kan levere startstrøm. Hvis batteriet har normal hvilespænding, og aflæsningen ikke ændres væsentlig ved startforsøg har du en fejl i relæ eller styring af relæ.

Hvis dit batteri er OK vil du kunne starte bilen med et sæt kabler direkte til starteren (forudsat selvfølgelig at starteren virker). Du skal forsyne disse kabler (ordentligt tykke startkabler) med rigtige polsko og øjetermineringer, der kan ikke løbe startstrøm gennem en battericilps. Husk at sætte bilen i frigear inden startforsøget. Undlad at stramme polskoen når de sættes på batteriet - du skal kunne slå starteren fra hurtigt igen...

Med mindre du samtidigt har strøm på brændstofrelæet vil motoren ikke starte ved ovenstående; men starteren skulle dreje motoren rundt som ved normal start.

Prøv først med voltmeter, således at du er helt sikker på batteriets tilstand.

Og endelig, hvis din motor er forsynet med nogen form for elektronisk styring så er det nok bedst at undlade at koble batteri direkte til starter. Det vil muligvis kunne forvirre noget elektronik...

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
19530: sv: sv: Flere oplysninger vedr. "død" start (19-11-2004 20:59:21) (svar på 19529)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.32.122)
1989 kan være en tastefejl for 1998 ???
19531: sv: sv: sv: Flere oplysninger vedr. "død" start (19-11-2004 21:03:50) (svar på 19530)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 62.243.97.24)
Ja, det kan være en gemen tastefejl, og jeg fremhæver det bestemt ikke for at kritisere!

- Problemet er blot at jeg mener at kunne huske at visse senere modeller af 300TDI havde en vis form for elektronisk styring. Afhængig af dennes konstruktion vil visse fejlsøgningsrutiner kunne påvirke denne elektroniske styring i negativt omfang.

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
19533: sv: sv: sv: sv: Flere oplysninger vedr. "død" start (19-11-2004 21:32:51) (svar på 19531)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.32.122)
Den elektroniske styring, du har in mente, var det ikke noget med afgasstyring ? Det er noget, som faktisk kan pilles fra uden at der sker noget med maskinen eller afgasmængden/sammensætning, hvis jeg skal tro på de fagfolk, som gør det !Men der var noget i den retning, det har du ret i !
19535: sv: sv: sv: sv: sv: Flere oplysninger vedr. "død" start (19-11-2004 22:52:36) (svar på 19533)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.88.244.206)
Hvis starteren bare siger et enkelt "klik" tyder på at der er brændt sår på kontaktpunkterne i starterrelæet således at strømmen ikke bliver sendt videre til selve startermotoren. Du kan klare det med et nyt relæ men det er nok bedst med en ombytterstarter. Kommer der mange hurtige klik efter hinanden tyder det på at den mangler strøm.
19543: Sidste nyt på "død" start (20-11-2004 13:31:35) (svar på 19501)
Allan lArsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.88.130)
Så er jeg ved at være fremme til noget centralt. Da jeg var ved at checke, hvor langt frem, der kom 12 volt ud til starteren, sad ledningen (rød/tyk) fra tændingslåsen så løst, at den faldt af. så nu kigger jeg på en kabelsko. Ved start kommer der 12 volt frem til den - så hvis jeg nu finder ud af, hvor den skal sidde, er mine problemer forhåbentlig løst - Men.
Jeg kan ikke finde ud af hvor den skal sidde. Mine manualer viser ikke hvor strømmen kommer ind men kun hvordan man skiller den ad og udstødningen sidder og dækker for starteren både oppefra og nedefra - så jeg kan faktisk ikke se rigtig hvor ledningen skal slutte.
Er der nogen bud på hvordan jeg kommer det sidste stykke vej.
Hilsen Allan
19551: sv: Sidste nyt på "død" start (20-11-2004 17:02:11) (svar på 19543)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.32.122)
Du skal nok lige demontere udstødningen. Når det er gjort, kan du se, hvor den skal sidde.Den skal IKKE sidde på samme bolt som stelkablet. Der er en ledig plads, hvor der mangler en møtrik. Hvis starteren følger el-koderne, skulle en frie plads hedde 50 og sidde på startrelaiset
19603: sv: sv: Sidste nyt på "død" start (22-11-2004 18:08:16) (svar på 19551)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.32.32)
Vi venter meget spændt på, hvad årsagen var ?
19625: sv: sv: sv: Sidste nyt på "død" start (22-11-2004 22:58:30) (svar på 19603)
Allan Larsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.161.138.149)
Ja det forstår sig.
Mekanikeren - som det endte med - idømte hele ledningsnettet bod, karantæne og udvisning. Kombination af dårlig stelforbindelse, forkert ledningsføring, løse forbindelser, underdimensionerede ledninger, manglende sikringer osv kort sagt dårligt elarbejde var den samlede årsag til, at den ikke ville starte. Den havde simpelthen fået nok og kunne ikke trække strøm nok rundt i systemet. Starteren fejler ikke noget, batteriet fejler ikke noget, tændingslåsen er ok. At jeg så ikke kunne få den igang ved at gå direkte fra batteriet, skyldes måske at jeg ikke har været omhyggelig nok.
Men nu er den ved at blive gennemgået.
Jeg takker for hjælpen og jeres indsats. Jeg kom jo lidt rundt i den og er blevet lidt klogere.
I øvrigt fik der sneget sig en skrive fejl ind.
Det er den defender 110 fra 1989 TD - jeg skrev 300.

Endnu engang tak for hjælpen.
Venlig hilsen Allan LArsen 6858 ØSJ



22195: sv: "død" start (11-03-2005 14:27:36) (svar på 19501)
Trond Gustavsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.65.237.190)
Hadde samme problem med min s-III 1974-mod.
Byttet "starter-solenoid" til heavy-duty typen,2 skruer og 4 monterings-ledninger) smurte start-kransen med god tynn olje - og starteren var i orden. Kjenner igjen ditt "klikk" ved start-forsøk.
Lykke til!