21298:
sv: Freelander 1. generation (11-02-2005 05:45:51) (svar på
21272)
Torben Thomsen #6859, reg. øjy (medlem) (
ip-adr: 62.107.63.182)
Som køber af en 1999 Freelander er jeg blevet forbløffet over hvor mange børnefejl, der faktisk er i denne bil.
Bagakselen skiftet. I flg. Team Bertelsen er dette meget normalt, idet de første modeller havde et problem med akslerne og udvekslingen.
Kardanaksellejer skiftet, idet de org. lejer var for dårlige.
Gearkasse skiftet, idet denne også var for svag.
Gløderør skiftet, og 2 måneder efter er der bøvl igen. Iøvrigt er det en større operation at skifte gløderør, idet vandpumpe mm. skal afmonteres først.
Kobling? Har ikke oplevet at denne giver problemer.
Bagrudehejs giver heller ikke bøvl.
Rysteturene har jeg konstateret hænger sammen med TractionControl. Hver gang denne har været aktiveret følger 200 km. med rystelser ved bestemte hastigheder indtil (teori) dækkene er slidt til igen.
Når så alt dette er sagt: Jeg er meget glad for Freelanderen, blot ikke for reparationerne og især ikke for bekymringerne om hvorvidt l..... holder!
Bilen passer perfekt til mine behov og er ikke alt for dyr i brændstoføkonomi. Et snit ved gennemsnitskørsel på over 12 km/l anser jeg for flot for en 4x4 på 1½ ton.
I snevejr og glatføre er bilen decideret kedelig! Du har fuld kontrol over vognen og kan let irriteres over f.eks. Mitsobishi 4x4 der slingrer afsted med 50 km/t foran dig, når du sagtens kan ligge på 70-80.
På decembers eneste spændende snevejrsdag (28 dec.) kørte jeg af både småveje og hovedveje der var is og sneglatte, og var forbløffet over den kontrol jeg havde over vognen.
Har tidligere kørt 109D og her gjaldt det om at holde tungen lige i munden når vejen svingede :), men der er jo også 25 år til forskel.
Jeg har overvejet Toyota, men det bliver først når tegnebogen hyler for højt over rep., og det tror jeg ikke bliver med det første.
mvh.