21523:
sv: sv: sv: Dæk til terræn og sne kørsel (18-02-2005 17:08:04) (svar på
21522)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (
ip-adr: 83.92.4.186)
Det har lidt med sneens beskaffenhed at gøre. I let pulversne er et lamelmønster bedre, idet det hæfter sig til der glatte underlag og udnytter hele dækkets trædeflade. Grove dæk hviler kun på en mindre trædeflade og mister derved vejgreb. I tøsne opnår grove dæk en bedre traction, men når det gælder styringen og bremsning er de meget dårlige. I gamle dage var det kotyme, at sætte grovmønstrede dæk på trækakslen på lastbiler og busser. Idag vælges lameldæk pga. det væsentlig bedre vejgreb og en mindre rullemodstand ( = brændstofbesparelse ). Lastbiler, der kører entreprenørkørsel vil dog fortsat bruge terrændæk pga. kørsel udenfor fast vejbane.