tilbage

Land Rover Forum  

Index
24320: motorskift (25-05-2005 11:49:45)
kasper (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.228.202)
Har fået at vide at den ene stempelring i min mili 88' 3-lejet, muligvis har sat sig, og at det er nemmere at skifte motoren. Mit spørgsmål er derfor, skal motoren renoveres, og i givet fald af hvem og til hvilken pris, eller skal jeg skifte den ud til en 2,5 og til hvilken pris og af hvem.

Venligst
Kasper
Index
24323: sv: motorskift (25-05-2005 18:25:14) (svar på 24320)
Rasmus Hintze #6799, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.62.32.217)
Hej Kasper...
Ja din motor trænger til en kærlig hånd! Prøv Midtjydsk reservedelslager(MECA) på www.mrl.dk de forhandler renoverede motore til serie biler! Men hvis du vil opgradere din seriebil, så prøv www.lrparts.dk de har salg af, og er friske på gode råd vedr. renoverede seriemotore, ilægning af andre typer lr motore, samt råd og vejledning omkring dette og selvfølgelig også vedr. statens godkendelse og ekstra afgift af sådanne projekter! Det skulle vist være en yderst rimelig afgiftspris hvis man feks. lagde en 200TDI motor i en seriebil! Men selvfølgelig skal man så også tage højde for at bremserne feks. skal modificeres, samt andre erstatnings reservedele osv.,- altså endnu en udgift!

venlige 88`er hilsner
Rasmus
Index
24326: sv: motorskift (25-05-2005 19:47:31) (svar på 24320)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.82.209.79)
Det var dog drastisk at skifte hele motoren pga en enkelt stempelring. Normalt er det da til at skifte ringe uden det helt store tabernakkel!
Jeg skal i øvrigt ikke kloge på din motortype, men jeg har da haft rigtig meget at gøre med andre antikvirede, engelske motortyper, og der er det på ingen måde en unormal reparatione.
Index
24328: sv: motorskift (25-05-2005 19:53:00) (svar på 24320)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.93.221.43)
Hvis du ikke vil følge Knuds råd, kan jeg anbefale en 2,5 D. En meget holdbar motor med hele 68 hk. Jeg har selv een i en OneTen og der er ikke problemer med at drive bilen helt til Spanien og retur igen ! ( 80 km/h landevej/ 95 km/h motorvej !)
Index
24337: sv: sv: motorskift (25-05-2005 23:59:30) (svar på 24328)
Rasmus Hintze #6799, reg. øsj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.157.119.92)
Jeg må til dels give Knud ret, en stempelring er der ikke det store besvær ved! Men er det nu også kun det når man får skilt maskineriet ad? Sandsynligvis trænger stemplerne også til at blive udskiftet! Og når vi er ved stemplerne,- er cylinderne så blevet ovale? Er der kant foroven og måskè en krumtap der ikke mere er indenfor normerne? Og når man nu er igang så kan man lige så godt skifte bundlejer, plejlstangslejer og ja,- forkæden har jo egentligt også kørt mange kilometer, for ikke at snakke om ventiler, forbrændingskamre etc!
Og det der er allervigtigst,- er om man er frisk på at springe ud i et så forholdvis stort projekt? Og om man kan acceptere at der faktisk er en risiko for at det kan gå grueligt galt? Eller vælger man den sikre løsning og køber sig til ydelsen hos en fagmand og forhåbentligt får en veltrimmet fuld funktionsdygtig motor som bare kører og bliver ved med det!
Hvad enten man vælger at kaste sig ud i det spændende GØR DET SELV projekt med risiko for at man bliver rimeligt træt af sig selv eller også opleve det store sus ved at have gjort tingene selv! Eller man vælger den sikre løsning med reklamationsret,- tjaaa det skal jeg ikke gøre mig klog på!
Men en ting er sikkert, Paul har ret i at en 2,5D er en rigtig god og driftsikker maskine. Et rigtigt godt alternativ til 2,25D! Og prisforskellen er faktisk heller ikke særlig stor på en 2,25D og en 2,5D og ombygningen er også meget overskuelig! Jeg ville ihvertfald tænke mig godt om inden at jeg begynder at ombygge for meget, der er rigtig mange spændende muligheder i en seriebil, men det kan også godt gå hen og blive en ret så bekostelig affære og kommer det nu også til at virke godt i sidste ende!
venlige 88`er hilsner
Rasmus
Index
24340: sv: motorskift (26-05-2005 08:47:35) (svar på 24320)
Verner / 451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.226.71.190)
Kære venner.

Slap nu lige af et øjeblik.!.!.

Køber man en gammel Land-Rover og mener at man skal skifte motor, hver gang tændrørene er tilsodet, fordækkene skal pumpes, askebægeret er fyldt, ventilspillerum skal justeres, benzinfilteret er tilstoppet og andre småtrivialiteter; ja så er det jo slet ikke efter min mening, en Land-Rover man skal vælge...

Der er også mange som hér i forum hurtigt er ude med råd om nye tdi'er og andre 15-25.000 kroners investeringer, når det i mange tilfælde kan løses med at få armene ud fra kroppen ved en weekends arbejde og en udgift på en tusse.
Og man lærer noget ved "trial and error"...

I dette tilfælde har vedkommende "fået at vide" af en eller anden at "den ene stempelring muligvis har sat sig", hvorefter der skal skiftes motor...... Ja, gode dyr er rådne (eller gode råd er dyre)...

(For det fremgår jo ikke om motoren iøvrigt er nyrenoveret eller bare er iorden og efter en lille reparation, kan køre 100.000 km videre..).

Mit forslag går på at du i stedet køber en helt anden bil, da du sandsynligvis vil få det råd at skifte motoren (til en 200Tdi), torpedoen og forskærmene ud, næste gang din Land-Rover's e dørhængsler er slidt.....

Back to reality...

Mvh.
Verner / DL-RK 0451 og
www.stationwagon.109-serie3.dk

Index
24341: sv: motorskift (26-05-2005 09:10:54) (svar på 24320)
Bjørn Lyngvig Enevoldsen #0811, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.215.230.131)
Kære Kasper.Hvem er det klogehoved?? der kan se du har en knækket stempelring uden at skille din mortor ad,har i taget komp- tryk på motoren,hvofor ikke bare købe fire nye stempler og bruge en lørdag-søndag hvis det er det der er i vejen.
Index
24342: sv: sv: motorskift (26-05-2005 10:48:33) (svar på 24341)
kasper (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.228.202)
Tak til alle de fine indlæg.
Det er Claus Vogter som mente at det måske var det, og sagde at der er underkompression i dyret. Den har ikke været skilt ad. Så måske det bare er noget nemt. Men jeg har nu på baggrund af jeres hjælp, og ved at læse på dette fantastiske forum, besluttet mig for at beholde min egen, og så løse de problemer der er på den. Man er jo heller ikke millionær. Jeg kan da ikke skille mig af med hjertet i min elskede bil. Jeg har bare ikke hverken kundskaber eller plads til at skrue særlig meget hvor jeg bor (lejlighed/Hellerup). Men jeg er ikke bange for at lege arbejdsdreng og smøge hænderne op hvis en på sjælland er med på at hjælpe, jeg vil selvfølgelig gerne give betaling og hjælpe til hvor jeg kan, så bliver jeg jo også bedre. Men jeg ofrer ikke 10-15.000 på ny motor m.m., mindre må kunne gøre det.........
Index
24345: sv: sv: sv: motorskift (26-05-2005 11:25:07) (svar på 24342)
kasper (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.228.202)
Iøvrigt har den kun kørt 45.000 km, men selvfølgelig stået stille i mange år. Den oser sort røg fra udstødning, og har fået lidt fiskekutterlyd. Og når man tager oliedækslet af så prutter den små røgskyer i fiskekuttertempo.