tilbage

Land Rover Forum  

Index
31577: It is a stinker! (03-02-2006 21:34:19)
Mikkel Warming #5104, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.223.117)
Godaften i riddere om den grønne oval!

Ja nogen bruger tiden på at sylte asier eller brænde flag af, men jeg har nu valgt at bruge weekenden på at give mit gamle Warn M8000 spil en kærlig hånd og forårsrengøring.
Det har ikke kørt et par år hvor det har ligget bagerst i garagen, efter det gik i sort i et polsk mudderhul, men nu skal det være dagen hvor jeg skal i gang tænkte jeg, så jeg skruede det fra hinanden, men jeg blev straks mødt af en meget ildelugtene stank, der mest af alt stank af Ceminovas gamle industrigrund, og det var helt fyldt med en blanding af gråt mudder og gammel syrefedt eller lignende.
Mit spørgsmål drejer sig om hvordan jeg renser det bedst og hvad jeg skal smøre det med bagefter når det skal samles, og kan man bruge den røde pakningssilicone da de gamle gik i stykker?

Rigtig god weekend til jer alle

Mikkel
Index
31582: sv: It is a stinker! (04-02-2006 08:48:48) (svar på 31577)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.199)
Sten Larsen fra Sgeno er nok den ekspert, der ved mest om spil. Men du kan starte med at fjerne al mudder og siden spillet er død, kan du vel sagtens bruge en højtryksrenser til noget af jobbet. Spillet skal jo alligevel skilles fuldstændig ad, som jeg har forstået dit indlæg.
Index
31584: sv: It is a stinker! (04-02-2006 09:58:45) (svar på 31577)
Thomas Holm #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.194.34.126)
Hej Mikkel
Jeg kender det! Dejligt med halvgemte projekter.
Rensning af et Warn spil er ikke ret besværligt, hvis man er lidt omhyggeligt.
Hele spillet: Sluk for strømmen og afmonter spillet fra bullbar, hvis den sidder i sådan en stadig. Start med at højtryksrense (alternativt med en stiv børste, hvis du ikke har en renser) spillet meget grundigt, og pil wiren af (og rens eventuelt igen).
Læg spillet på arbejdsbordet og begynd at skille det ad. Pil gearkassen af, tag bremsen ud og pil motoren af.
Gear og gearkasse: Rens ALT grundigt med en fedtfjernende renser (motorrens eller lignende), så der hverken er den mindste smule fedt eller skidt tilbage. Smør gearkasse og bøsninger op igen i en god fedt, så det er en velsmurt og ren maskine. Bemærk at de hårde plastikskiver, som laver tætningen mellem tromlen og huset, har en åbning, som SKAL vende ned ad. Skidt som kommer ind, skal kunne komme ud. Selve gearkassen kan tættes med en god flydende siliconepakning, men brug den gamle pakning samtidigt, så det er til at skille ad igen (som man jævnligt skal gøre med den type spil).
Bremse: Bremsen (inden i tromlen) skilles ad. Hvis den sidder fuldstændig rustet fast, kan du slå FORSIGTIGT med en hammer uden på tromlen, så rusten løsner sig, og du kan få bremsen ud. Slib belægningen let, og slib grundigt inden i røret. Jo glattere og tørre overfladen er, jo bedre virkende bremse får du. Jeg har brugt en boremaskine med et stort gammelt bor med sandpapir viklet omkring. Så går det rimeligt hurtigt at slibe den op. Husk at bremsen skal forespændes igen, når du monterer den.
Motor: Hvis du kan komme til det, skal du tage kullene ud af motoren og have afrettet kummutatoren (den mangepolede messingende af rotoren). Roter rotoren med eks. en batteriboremaskine mens du på kullets plads afretter kummutatoren med skolekridt (kridttet er et meget fint slibemiddel som gør, at dine kul for MEGET bedre kontakt, da kummutatorens overflade bliver fuldstændig glat). Blæs kummutatoren og omgivelserne rene igen, og saml det hele.
Relæboks: Skil det hele ad, og rens alt skidt væk. Gerne med vand, men ikke med højtryksrenser. Rens polerne af og smør med en fin olie (TEC2001 eller lignende sprayolie Her kan man godt bruge WD40, selvom jeg principielt ikke kan lide det produkt).
Saml det hele igen.

Der er lige en dags arbejde + tid til at tørrre. Hvis du har træfyr passer det lige med at stumperne kan tørre oven på det, mens du spiser frokost kl 12. Det er rimeligt simpelt, hvis man er omhyggelig. Og så giver det dig meget større forståelse for hvordan spillet virker.
Index
31819: sv: sv: It is a stinker! (09-02-2006 11:42:39) (svar på 31584)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.62.57.130)
Til inspiration er her en foto illustreret beretning om renoveringen af et Warn 8274 spil

http://www.pirate4x4.com/tech/billavista/8274/index.html