32002:
sv: GPS - hvad er godt? (14-02-2006 19:50:21) (svar på
31990)
Jørgen Lund #4515, reg. øjyl (medlem) (
ip-adr: 80.62.60.83)
Hej Mikkel
For et par uger siden købte jeg en Garmin nüvi 350 - dels fordi forhandleren fortalte at den nye SiRF teknik ville gøre at jeg havde forbindelse overalt, dels på grund af det handy format.
Hvis behovet er bilnavigation fra A til B, hvor B vel at mærke er en adresse nüvien kender, så virker den med usvigelig sikkerhed. Jeg blev dog noget forundret over at flere steder, vi har besøgt i Norge ikke kunne indtastet - selv ikke postnumre, som jeg ved eksisterer.
Jeg har returneret den til forhandleren, men hvis du vil gi' et bud, så henter jeg den gerne igen. Du skal få en go' rabat, hvis jeg til gengæld slipper af med min tilgodeseddel.
Uden kendskab til GPS overhovedet gik jeg ud fra at enhver moderne GPS kunne navigere på grader, minutter, sekunder, på decimalkoordinater og ligeledes på forskellige datums og på UTM-zoner, men det kan en nüvi ikke.
Jeg blev også hurtigt sur over at den ikke , med dansk menu, accepterer æ, ø og å. Man kan søge i de eksisterende ting med hhv. ae, o og a - med det virker på mig lidt irriterende i en moderne DANSK GPS.
Man kan indlæse egne POI-filer, men nüvien omdøber dem til samme navn, så hvis man f.eks. indlæser en fil med danske kirker og bagefter en fil med danske slotte, så overskrives kirkerne - det synes jeg ikke er godt nok. Desuden kan man ikke søge ordentligt i egne POI'er - eks.: Århus Domkirke (Arhus..) giver resultatet "Eksisterer ikke", men søges på Domkirke, så kommer der otte - bl.a. Århus Domkirke - det er heller ikke godt nok.
Nüvien har en såkaldt Rejse menu (Travel kit), men med tanke på lydkvaliteten, kunne jeg ikke forestille mig at bruge den musik - det er ganske enkelt klasser under de allerfleste bilradioer. I det hele taget ser jeg Rejse menuen(lydbog, mp3, simpel regnemaskine, valutaomregner, verdensur m.m.) som fyld uden praktisk værdi, men det er der sikkert mange meninger om.
Endnu en gang - nüvien virker upåklageligt der, hvor kortene er gode nok, og det er jo det den er beregnet til.
Ønsker man fuld frihed til at navigere on/off-road, så ved jeg ikke, hvilken GPS man skal vælge - jeg leder fortsat.
Mvh. JL