38802:
røg - masser af røg - timing eller dyser eller? (18-10-2006 08:09:18)
Kim Brännfält #7427, reg. nvsj (medlem) (
ip-adr: 217.152.247.77)
Søndag. Dejligt vejr. Lige til en tur med den lille røde 88 diesel '83. Som sagt så gjort. Små 100 km med en 3 timers pause undervejs, bare sådan for lidt frokost. Vel hjemme uden unoder udover dem der hører sig til for en ældre dame. Måske tid for check af gaskabel? Ja, hvorfor ikke, vejret vr jo dejligt og kablet var jo lidt slidt og jeg havde købt nyt, så måske skulle man udnytte de sidste timer med dagslys. Frem med værktøjet, kontrol af lighed mellem kabler og af med gammelt kabel i den ene nede. men ikke om det ville af i den anden. Tiden gik, solen svandt. Ok. vente til anden dag. På med afmonterede ende af gammelt kabel igen og opstart af motor. Røg, masser af røg, bunker af røg. Beskidt røg, ikke sort, ikke blå, ikke hvid, men beskidt sort/hvid, ildelugtende, nærmest som løbesod. En bil kørte langsomt forbi. Måske kunne han ikke se vejen, måske skulle han blot sikre sig, at mit hus ikke brændte. Slukke motor, klø sig lidt i nakken, glo ned i motorrummet, starte igen. Godt nok var kablet slidt, godt nok kunne nogle af trådene i kablet have sat sig på tværs i sokken, så kablet ikke kunne bevæge sig frit, men den havde jo kørt fint i løbet af dagen? Nå, at glo ned i et motorrum uden lys besvarer jo ikke mange spørgsmål, så der måtte ventes til en anden dag. Den dag var så i går, hvor det endelig lykkedes mig at få det nye kabel fastgjort efter alle kunstens regler. Krydse fingre, starte motor, røg, masser af røg, et helt lejrbål af vådt træ og en motor der gik med pænt høj tomgang og nærmest lød som om den femtaktede eller var lavet om til en benzinudgave med alt for fed blandning og morgesurhed. Jeg har læst på forum, at der ved megen røg kunne være tale om at timingen på pumpen står forkert, men dette sker vel ikke af sig selv, når bilen står stille, eller blot fordi der skiftes gaskabel (på ære, hr. betjent, jeg rørte kun kablet)? Min antagelse er derfor, at det kan være en af dyserne som er blevet beskidt. Kan dette tænkes? Og kan sådan noget ske under stop efterfølgende en længere tur uden anden røgudvikling end den der må siges at være normal for denne model og årgang? Der er ikke noget unormalt forbrug af vand og ej heller af olie, når jeg sammenholder med de tal som andre tråde i forum har angivet. Hjælp!!!!
Med taknemmelig hilsen
Kim og den lille røde rå