40786:
sv: sv: for stort hul i fælg (18-12-2006 08:49:01) (svar på
40735)
Kim Brännfält #7427, reg. nvsj (medlem) (
ip-adr: 193.34.40.30)
Godmorgen Alexander og godmorgen øvrige Laroryttere.
jeg har ikke det der skal til for at kunne deltage i diskussionen omkring de mekaniske afsnit i dit svar, samt de øvrige indsalg om samme, men skal tillade mig at komme med en nedtoning af det økonomiske scenarie du opstiller for så vidt angår ansvaret for de skader der måtte påføres andre ved at køre rundt i en bil der af den ene eller anden grund ikke lever op til lovens krav for færdsel på offentlig vej, i dette tilfælde muligheden for, at et eller flere hjul falder af bilen som følge af en konstruktiv eller magelfuld udførelse af påsætning eller sikring. Færdselsloven er således indrettet (og her gengiver jeg alene udfra erfaring og hukommelse, så eventuelle paragrafryttere bedes bære over med, men tillige meget gerne korrigere, mig), at man som fører af sit køretøj er objektiv ansvarlig for de personskader man påfører andre personer, således at forstå, at man er ansvarlig for disses skader uden nødvendig at være skyld i disse. Man idømmes således ansvaret også selv om man ikke kunne gøre for, at man forvoldte en eventuel skade. Derfor kravet om, at ingen bil må befinde sig på offentlig vej, i drift (kørende) eller parkeret, uden at været forsynet med nummerplader, denne eller disse værende en garanti for, at der er et forsikringsselskab, som står inde for betaling af de udgifter der måtte følge af personskader pådraget af bilen, dette da det ikke må blive til last for en tilskadekommen, at en skadesvolder ikke har råd til at betale for de personskader denne har pådraget andre med sin bil. Der findes helt korrekt situationer, hvor et forsikringsselskab har fået medhold i at sende regningen for en personskadeerstatning videre til skadesvolder, men de er sjældne og endnu mere sjældne, faktisk næsten ikke forekommende, er de tilfælde, hvor et forsikringsselskab er blevet tilkendt mulighed for helt at gøre sig fri af at betale personskadeerstatning, da der i sådanne tilfælde kræves, hvad loven kalder særdeles hensynløs adfærd og hvor dette udtryk kan bruges i flæng af os normalbilister (en normalbilist i en Laro? you must be joking!) i vor opfattelse af andre i synfeltet, er det ikke et udtryk som bruges med samme lethed af domstolene. Bemærk, at dette gælder for personskader og for biler der er forsynet med nummerplader og dermed er forsynet med en ansvarsforsikring. I de situationer, hvor der køres på offentlig vej eller blot offenligt tilgængeligt område, såsom offentligt tilgængelige stier, vil en personskade, pådraget med et motordrevet køretøj uden nummerplader, ligeledes pålægge ejer af køretøjet et objektivt ansvar, men uden samme adgang til at have en forsikring til overtage regningen. Lad derfor være med at køre med de små smarte markracere på offentlige områder. For her ryger både slægtsgård og arvesølv, når det går galt. Hvad angår tingskader, det vil sige de skader som køretøjet pådrager andres ting, det være sig modpartens bil, hus eller anden ejendom (også dyr af en hvis størrelse) gælder, at ansvaret bestemmes efter omstændighederne, hvilket oversat betyder, at man vurderer, hvem der måtte have mest skyld i det skete og her foretages tit en vurdering der for os dødelige kan synes fortaget over et slag kort, hvilket vi jo alle gennem tiderne har måtte mærke uretfærdigheden af gennem betaling af selvrisiko for en skade, som vi syntes, at den anden var skyld i. Og i netop disse situationer kan de forekomme at en bils konstruktion og/eller mangler kan medføre et forsikringsselskabs ret til ikke at ville yde erstatning eller ret til at inddrive en eventuel erstatning hos skadesvolder. Nu koster tingskader jo også penge, så dette er ikke en opfordring til at tage let på konstruktive mangler på sit køretøj, ligesom en personskade jo har andre udgifter end de økonomiske som et forsikringsselskab måtte være forligtet til at overtage jænvfør loven, nemlig de liv som vil blive påvirket og/eller ødelagt både for skadevolder og familie til den skadelidte. Ovenstående er derfor ikke en opfording til ikke at holde sit køretøj lovligt og "fit for fight" men alene til for at fjerne en eventuel angst for at bevæge sig ud på landevejen alene af økonomiske grunde. Kør ud og lev, men sørg for at dit køretøj gør det muligt for andre også at leve. Du skal nok overleve at se dig i spejlet med bemærkningen "jeg har ingen penge". Men at se sig i spejlet og sige "jeg har forvoldt et andet menneske skade" Det tror jeg vi alle vil give rigtigt mange penge for at undgå.
Beklager det alt for lange indslag så tidligt på dagen.
Mvh Hilsen
Kim og den lille rø og rå