42959:
sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gl-4 Gearkasse olie Til serie3er... (16-02-2007 00:16:40) (svar på
42954)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (
ip-adr: 85.165.186.197)
Fordi man ikke kan finde den dejlige grønne Duckhams i Norge, har jeg brugt Valvoline Max life 10/40. En halv syntetisk, beregnet for slidte motorer, eller ældre konstruktioner, hvor man havde andre idéer om tykkelsen af olie filmen. Da jeg fik min One Ton,2.25 Benzin, var der tynde syntetisk på over det hele, Det smurt vist meget godt, men utætheden var extreme på motor, gearkasserne, aksler, swivel pin housing, styrtøj, (Har jeg glemt noget?)
Da jeg hældt halv syntet gear olie, og valvoline på motoren, så tætnede det hele, ja! til det normale lækage niveau altså. Motorens forbrug af olie faldt dog drastisk, til mindre end 1/2 l per 1000Km.Dog med meget kørsel på motorbremsning, ned af fjellsiderne, går der en del olie, men det er ældre LR langt fra alene om.
Ved minus 30 går det fint med Valvoline, MEN jeg har olie fyr på,så det er ikke sikkert at motoren husker at det bliver vinter det halve år!
Dog som nævnt i forrige indslag, det som irriterer lidt er at hele "drive train" er pokkers sej de første 3 Km!