43512:
sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: TD5 Økonomi forsættelse (01-03-2007 11:06:48) (svar på
43508)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (
ip-adr: 83.88.121.55)
Viscosekoblingen vil under alle omstændigheder, selv som iskold, slæbe ventilatoren mere eller mindre effektivt med rundt.
Selv om du sætter 50 nye viscosekoblinger i, vil de alle, mere eller mindre heftigt, tage ventilatoren med.
Hvis koblingen er gået fast, så den trækker 100%, er du slet ikke i tvivl, når du speeder motoren op. Så lyder der som en orkan fra motorrummet og remmen hyler måske ligefrem under belastningen.
Den hyppigste fejl ved disse viscosekoblinger er, at de med tiden bliver alt for slappe og ikke kobler hårdt nok til med deraf følgende overhedning af maskinen, særlig ved langsom kørsel.
Jeg har været med til at pille flere af disse viscosekoblinger af og erstatte dem med elektriske blæsere, men har aldrig kunnet måle den forventede bedring i brændstoføkonomien. En elblæser kræver også trækkraft, men via generatoren.
Det kan ikke tilrådes at køre uden ventilator, idet motoren vil løbe varm ved længere tids tomgangskørsel. Så længe man har fartvinden, vil de fleste kunne klare sig uden.
mvh
Knud