tilbage

Land Rover Forum  

Index
43447: TD5 Økonomi forsættelse (27-02-2007 19:45:19)
Martin Sørensen #5681, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.51.71)
For at undersøge videre hvordan det kan være at min TD5 130" bruger sommeget brændstof, vil jeg nu hører andre TD5 ejere som deres propel ved køleren også altid drejer med motoren rundt. Jeg ved det er en elektronisk termostat som styre den. EN burde den ikke lave være med at dreje rundt når motoren er kold specielt taget i betragtning at det var -1 grad?????

MVH
Martin Sørensen
Index
43460: sv: TD5 Økonomi forsættelse (28-02-2007 08:35:33) (svar på 43447)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 195.212.29.92)
Det kan være din viskosekobling der er defekt. Normalt tager den fat når motoren er helt kold, slipper igen efter et par min. kørsel og kobler gradvist ind efterhånden som luften den trækker gennem køleren bliver varmere. Den bør ikke være koblet ind når du kører normalt i disse dage, men du kan kontrollere det ved at køre en 5 minutters tur. Stop motoren og se om du med hånden ken dreje viften rundt -det skal du gerne kunne når motoren er håndvarm


/tony
Index
43461: sv: sv: TD5 Økonomi forsættelse (28-02-2007 08:37:19) (svar på 43460)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 195.212.29.92)
Glemte at nævne at hvis den er koblet ind, lyder motoren som en kæmpestor bordventilator når du kører med høje omdrejninger -dette er også en indikation af en fejl, hvis den lyder sådan i disse kolde dage efter en længere køretur.

/tony
Index
43463: sv: sv: TD5 Økonomi forsættelse (28-02-2007 09:33:00) (svar på 43460)
Martin Sørensen #5681, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.51.71)
Hej Tony

Tak for dit svar!!

jeg mener ikke at TD5 har Viskosekobling på proppellen Har den???

MVH
Martin
Index
43464: sv: sv: sv: TD5 Økonomi forsættelse (28-02-2007 09:47:03) (svar på 43463)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 195.212.29.92)
Mjoh, det mener jeg den har:

http://www.discoverytd5.co.uk/td5.htm

se billedet, den er ret tydelig :)

/tony
Index
43500: sv: sv: sv: sv: TD5 Økonomi forsættelse (28-02-2007 23:37:55) (svar på 43464)
Per Brunsgaard #0536, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.53.0.187)
Hej Tony
Tak for linket.
Fed td5 lyd, mærkeligt at sidde på en kontorstol og høre samme lyd som på føresædet.
mvh per b.
Index
43503: sv: sv: sv: sv: sv: TD5 Økonomi forsættelse (01-03-2007 07:52:10) (svar på 43500)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 195.212.29.75)
Hmm.. min kontorstol lyder som en V8 :)

/tony
Index
43505: sv: sv: sv: sv: TD5 Økonomi forsættelse (01-03-2007 09:44:31) (svar på 43464)
Martin Sørensen #5681, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.51.71)
Okay det har den da også. Jeg har nu kigget lidt på det, og propellen drejer rundt uanset om den er kold, varm eller ved at blive varm. Findes der en anden TD5 ejer så gider at kigge om deres også altid drejer med??? Den skal til 40.000 service på mandag, og ville gerne kunne ha en konklusion med til forhandleren, som siger at bilen intet fejler, selv om den kun kører mellem 6 og 7,5 på literen Bilen er kun 8 mdr gammel!!!!!!

MVH
Martin Sørensen
Der er fuldstændig lige glad hvad min kontorstol siger eller hvad jeg kan hører fra den :-)
Index
43507: sv: sv: sv: sv: sv: TD5 Økonomi forsættelse (01-03-2007 09:56:09) (svar på 43505)
Finn Herreborg #6314, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 194.203.215.254)
Hej Martin,

Nu har du konstateret at du har viscose-kobling på din kølevinge - prøv når bilen er kold at se om du kan dreje kølevingen, jeg vil mene at den skal kunne drejes vingen og kun mærke en svag modstand og omvendt, når motoren er varm skal du kunne mærke modstand...

Venligst

Finn Herreborg / reg.ssj #6314
Index
43508: sv: sv: sv: sv: sv: sv: TD5 Økonomi forsættelse (01-03-2007 10:05:02) (svar på 43507)
Martin Sørensen #5681, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.51.71)
Hej Finn

Tak for dit indlæg. Jeg kan godt dreje den når motoren er kold, men den giver meget modstand. Jeg mener dog stadig at når den kører med rundt hele tiden tager den vel lidt kræfter fra motoren, og derved kan være med til at ødelægge en god brændstof økonomi, eller hvad.

MVH
Martin
Index
43510: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: TD5 Økonomi forsættelse (01-03-2007 10:12:48) (svar på 43508)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 195.212.29.75)
Du har nok ret Martin, hvis viften hele tiden skal trækkes med rundt, tager det en hel del energi fra motoren. Og det kan sagtens være skyld i dit høje brændstofforbrug. Jeg ville kræve at det blev set efter når den nu alligevel skal til serive, og jeg tror ikke værkstedet vil være uenige med dig i at brændstoforbruget er for højt (ville nok være godt hvis du kunne vise et par tank-bon'er med kilometeretal på...)

/tony
Index
43512: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: TD5 Økonomi forsættelse (01-03-2007 11:06:48) (svar på 43508)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.88.121.55)
Viscosekoblingen vil under alle omstændigheder, selv som iskold, slæbe ventilatoren mere eller mindre effektivt med rundt.
Selv om du sætter 50 nye viscosekoblinger i, vil de alle, mere eller mindre heftigt, tage ventilatoren med.
Hvis koblingen er gået fast, så den trækker 100%, er du slet ikke i tvivl, når du speeder motoren op. Så lyder der som en orkan fra motorrummet og remmen hyler måske ligefrem under belastningen.
Den hyppigste fejl ved disse viscosekoblinger er, at de med tiden bliver alt for slappe og ikke kobler hårdt nok til med deraf følgende overhedning af maskinen, særlig ved langsom kørsel.
Jeg har været med til at pille flere af disse viscosekoblinger af og erstatte dem med elektriske blæsere, men har aldrig kunnet måle den forventede bedring i brændstoføkonomien. En elblæser kræver også trækkraft, men via generatoren.
Det kan ikke tilrådes at køre uden ventilator, idet motoren vil løbe varm ved længere tids tomgangskørsel. Så længe man har fartvinden, vil de fleste kunne klare sig uden.
mvh
Knud
Index
43641: sv: sv: sv: sv: sv: TD5 Økonomi forsættelse (03-03-2007 21:32:59) (svar på 43505)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.99.30)
Nå, 7,5 km/l for så tung en bil er ikke unormalt. Det er faktisk helt fint. Du bruger bilen ret meget, når den har rundet de 40.000 km på otte måneder.
Viskosekoblingen giver så lille et udslag i din brændstoføkonomi, at det næsten ikke kan beregnes.
Værkstedet kan optimere motorstyringen, således at drejningsmomentet og hk tilpasses maskinen. Det er ikke chiptuning, jeg omtaler, kun optimering af den eksisterende box.
Kender intet til dit værksted, men har de computeren, kan de gøre det.
Dit kørselsmønster er også afgørende for økonomien. Ofte ligger fejlen i førerens højre fod.
Forbrugsmåling efter 'hælde på'-metoden udføres på følgende måde:
top op ved en stander, fyld derefter helt op til kanten med en kande.
kør ca. 150 km og fyld så op igen til kanten med kanden.
Så har du et ret nøjagtigt resultat. Check lige din triptæller, om den passer overens med km-angivelsen langs vejen. Har du GPS, så brug den som kontrol.
Jeg er i Jyllinge hallen i morgen fra ca. 10:30 til 11:30, hvis du vil have tips on spot! 28 68 55 33 fra ca. 06.30
Index
43511: sv: TD5 Økonomi forsættelse (01-03-2007 10:38:38) (svar på 43447)
Geert Colding #5317, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.41.211.254)
Det fremgår ikke af dit indlæg, hvad "så meget" brændstof dækker over. Jeg har en 90" TD5, hvor ventilator propellen altid trækkes rundt - også i kold tilstand - men der er markant forskel på lyden, d.v.s. hvormeget viscosekoblingen tager fat, når det er varmt ivejret (meget få dage om året). Jeg har nu svært ved at forestille mig, at selvom propellen er fuldt indkoblet hele tiden, at det skulle give en markant dårligere brændstofsøkonomi. Det er trods alt kun noget luft, der skal flyttes sammenlignet med et par tons køretøj med luftmodstand som en skotøjsæske. Jeg kører lidt over 11 km/l i gennemsnit over hele året - der er ikke den store forskel på sommer og vinter, men stor forskel afhængigt af, om det foregår på motorvej eller ikke. Jeg kan komme under 9 km/l på motorvej.

Geert
Index
43513: sv: sv: TD5 Økonomi forsættelse (01-03-2007 11:32:59) (svar på 43511)
Martin Sørensen #5681, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.51.71)
Hej Alle

jeg takker for svarene, og håber at det lykkes at for den serviveret på mandag.

Tak igen.

MVH
Martin Sørensen
Index
43701: sv: sv: sv: TD5 Økonomi forsættelse (05-03-2007 18:25:38) (svar på 43513)
Jeppe Gravesen #7315, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.237.248)
Jeg har fornyelig kørt i en 130" crew cap der ikke kørte mere end et par kilometer literen, ved alm. motorvejs hastighed.
Jeppe