46247:
sv: sv: sv: Om at grave sin egen grav (10-05-2007 09:08:20) (svar på
46246)
Hans Kristian Erbs #4975, reg. øjyl (medlem) (
ip-adr: 80.197.127.143)
Hej alle
Jeg blev så edderspændt irriteret over Kontant udsendelsen, at jeg i går sendte dette indlæg til Politiken med håb om optagelse... Hvis det ikke kommer i, så håber jeg der er nogen i vores lille kreds, der vil være enig med mig...
Lad os få et miljøklippekort
Det er på tide nogen tager alvorligt fat i miljø- og energipolitikken, så den ikke også bliver offer for tidens tendenser til populistiske her-og-nu hovsa-løsninger, hvor der peges fingre af først den ene så den anden mere eller mindre sagesløse gruppe.
Tirsdag den 8. maj havde Kontant et af tidens hadeemner i gabestokken, nemlig firehjulstrækkere, der for nemheds skyld slås under ét. Ingen grund til nuanceret debat her. Alle muslimer er potentielle terrorister og alle firehjulstrækkere er unødvendige benzinslugere. Hvorfor dog udfordre seernes intelligens, sunde fornuft og danskernes høje uddannelsesniveau? Anledningen var formodentlig det nys vedtagne indgreb, der bl.a. gør firehjulstrækkere på gule plader væsentligt dyrere.
For ikke at blive anklaget for fordækt lobbyisme skal jeg med det samme indrømme, at jeg selv er indehaver af en formastelig firehjulstrækker. En Land Rover Defender med et forbrug på omkring 10 km/l diesel.
I programmet tager man med rette fat i Suzukiforhandlernes dårlige rådgivning omkring diesel kontra benzin. Fair nok, men så går det galt. Det kræver frakobling af ganske almindelig intelligens at forstå programmets store opstandelse omkring den kendsgerning, at spænder man en stor trailer bagefter en firehjulstrækker med en underdimensioneret motor, så stiger benzinforbruget. Måske skulle man have indkaldt en ”ekspert” til at forklare..? Og en indkaldt reklamebureaudirektør, der er kendt for at have en velformuleret mening om det meste, hopper også på vognen med at kæmme alle over en firehjulstrækker og giver et åndsforladt vildskud som forklaring på, hvorfor et vist ”segment” foretrækker firehjulstrækkere: Det er den indre amerikaner, der drømmer om Rocky Mountains. Nå da. Men der er heller ikke nogen, der tager sig tid til at undersøge påstanden om, at firehjulstrækkere primært er til at køre i bjerge med. Det står som en uimodsagt selvfølgelighed, for at sætte deres totale unødvendighed på spidsen. Det efterhånden ret store antal personbiler, jeg har trukket fri i bakkerne omkring hjembyen de sidste mange vintre, har da nok en idé om at der kunne være andre grunde til at køre firehjulstrækkere.
Et indkaldt sandhedsvidne: Jan Bertelsen, der er bilforhandler og firehjulstrækker-entusiast, blev ramt af en ugæstfri maskingeværsalve af spørgsmål, hvor der ikke var en ærlig chance for at svare noget, der kom på tværs af programmets korstog mod disse latterlige mænd og deres unødvendige køretøjer. Hvorfor dog forsøge at forstå, når nu dommen er afsagt på forhånd?
Jamen er det da også rigtigt, at det kun firehjulstrækkere, der har store forslugne motorer? Når jeg kigger rundt i nabolaget, så får jeg da hurtigt øje på biler, der bruger væsentligt mere end min veltjente Land Rover. Et par Mecedesser med voldsomme V8 motorer holder parkeret i den nærmeste garage. Dem er der åbenbart ingen, der interesserer sig for lige nu. Eller alle dem, der slæber af sted med campingvogn eller flydende sommerhuse forklædt som lystyachter med motorkraft nok til en mindre færge eller...
Hvornår får vi en gennemtænkt og retfærdig miljø- og energipolitik, hvor det ikke er øjeblikkets folkestemninger, der kickstarter beslutningerne. Fint nok, at mange opfordres til at mene at jeg er et miljøsvin, men de samme mennesker rejser måske med fly til syden og på skiferie og så har de lige pludselig ikke noget at lade mig høre.
Så på samme måde som vi har et skatteregnskab at gøre op med samfundet for en fornuftig omfordeling af de fælles goder, så kunne man indføre et miljøbelastningsregnskab, hvor det overordnede formål var at stille alle lige mht. til energiforbrug og miljøbelastning. Vi kunne få et miljøklippekort, der ville få et klip ved hver flyrejse, hver gang vi tanker brændstof, hver gang vi får årsopgørelsen fra elselskabet og fjernvarme kompagniet. Ja men det vil være helt uoverskueligt osv. Vel ville det ej og Danmark ville have en teknologi, vi kunne eksportere til det meste af verden. Det ville være til gavn for miljøet og dermed vore børn så en eller anden indsats burde vi kunne ryste op med.
Ja og så ville man kunne fjerne bare én af de mange muligheder levebrødspolitikerne har for at komme med kortsigtede løsninger, der kun har til formål at sikre endnu en valgperiode. Og programmet Kontant kunne bruge seernes tid på andet end at lefle for øjeblikkets folkestemninger. F.eks. ved at undersøge hvornår dieselbiler kan få lov til at køre på én af Danmarks store energikilder: Rapsolie.
Tak for ordet!