57129:
V8/Gearkasse skift på seriebil (12-01-2008 22:33:04) (svar på
57088)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (
ip-adr: 80.164.83.51)
Hey
Ja, der er henvist til min(e) tidligere tråde..
Jeg har en 3.5l Rover V8 og ser3 gearkasse med Roverdrive i min 109" 2A fra 65.
Den kører som en drøm, men den slider en ser3 gearkasse i stykker på ½ år, og jeg kører ikke rådent.
Der er mange nyere gearkasser der kan bruges med følgende problemer/opgaver:
Nyere gearkasser(LT85, LT95, LT77 og R380) bruger alle LT230 transferkassen som har permanent 4x4, med centerdif der kan frakobles.
Det er rigtigt at det er et problem med de gamle foraksler med kardanled i drejekuglerne, der er dog nogen der mener at med den rigtige olie i akslen kan det gøres.
Der findes et kit der kan lave LT230 gearkassen om til valgbart 2x4 eller 4x4(som en seriekasse), så burde akslerne holde.
Det kræver (mindre) ombygning af rammen til gearkasseophænget og muligvis koblingscylinderen, desuden nye kardaner i andre længder.
V8 giver lyst til at køre 90-100 på motorvej, så husk at tænke gearing, muligheder:
1. Gearkasse med 5 gear.
2. Overdrive.
3. Rangerover aksler med højere gearing.
4. Ombygningskit til LT230 transferkassen, giver højere gearing i højgearsområdet, men bibeholder de lave gear. Man kan også få en modificeret serie transferkasse med samme virkning.
Min drøm er en R380 kasse, som er den nyeste manuelle 5 trins gearkasse, med ombygget(2x4/4x4) LT230 transferkasse.
Til gengæld passer den lige på V8'eren. Men den er dyr.
Hvis man går væk fra seriekassen vil gearstængerne flyttes bagud, V8 gearkasserne er ca 10 cm. længere.
En anden ting, lægger man V8 i seriebil er der ikke plads til styreboksene, i min er der skiftet til RR styretøj, hvilket giver mulighed for servostyring.
Jeg har kørt en måned uden 3.gear så på torsdag skifter jeg til en ny brugt ser3 kasse, igen...
Du er velkommen til at kigge under hjelmen.
..Kasper
2A 109" 1965 V8