tilbage

Land Rover Forum  

Index
60055: elkatastrof.... (10-03-2008 16:37:30)
albert jacobsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.224.244.201)
hej allesammen.

2 biler, 2 problemeer. er der nogen derude der har en ide om hvor jeg skal fortsätte?
Bil 1. 130" -97 300tdi. Har kört fint indtil for nylig. Efer at ha stået stille i 3mdr så starter jeg op og indenfor 30 sekunder er temperaturmåler oppe i midten på intervallet(hvor den normal kommer efter 10min) efter 5 minutters bilkörsel har den beveget sig op i det röde felt. Der er vand i systemet, der kommer fuld varme fra varmebläsern, jeg har skiftet den lille scensor på motoren men ingenting hjelper. Og motoren bliver ikke varmere end normalt, den koger ikke och alle slanger er normalt varme tror jeg. Er der nogen der kan forklare hvordan sådan en måler virker eller har oplevet detsamme.

Bil2.
En meget smuk osloblue godt brugt 1998 110" HCPU 300tdi. Her er der et lidt specielt elproblem der ligner nr1 lidt.
Temperaturmåleren opförer sig godt og helt normalt hvis lysknappen(den der lille til venstre for rattet der man aktiverer vejlys og parkeringslys") ikke er tändt for. I det samme öjeblik som man förer lysknappen 2 trin fremover og tänder for projektörerna så begynner den at beväge sig opad mod det röde stille og rolig, og hurtigere ved höje omdrejninger. den lille tankmåler begynner også at vandre op og indenfor 3 minutter så har jeg fuld tank! I samme öjeblik går også lysstyrken på samtlige lamper i bilen ned en lille smule og varmluftsbläseren mister styrke men ikke varme.

er der nogen derude som kan hjelpe med disse problemer ville jeg väre meget meget taknemmelig!

mvh albert
Index
60056: sv: elkatastrof.... (10-03-2008 16:43:19) (svar på 60055)
Kristian Jensen #2775, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.162.244.126)
Hej Albert !!!
Det lyder meget mystisk - men jeg ville starte med at kigge på alle stelforbindelserne i instrumentpanelet.....
det kan godt vise sig sådan.
Med rover hilsen
Kristian
Index
60057: sv: sv: elkatastrof.... (10-03-2008 16:46:55) (svar på 60056)
albert jacobsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.224.244.201)
tak, det skal jeg pröve. Mystisk er det dog. kunne der väre en defekt lysknap? er det et almindeligt fejl? mvh albert
Index
60058: sv: sv: sv: elkatastrof.... (10-03-2008 17:04:43) (svar på 60057)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Bil 1. Jeg er ret sikker på, at det er din giver til termometeret, der er defekt. Prøv at stikke et almindeligt termometer ned i køleren og se, om ikke det er en instrumentfejl. Tag evt. det termometer, der sidder på dit centralvarmeanlæg

Bil 2. Lyskontakterne på disse vogne producerer ofte problemer af allehånde arter.

mvh
Knud
Index
60059: sv: sv: sv: sv: elkatastrof.... (10-03-2008 17:31:18) (svar på 60058)
albert jacobsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.224.244.201)
hej og tak knud. Givern har jeg skiftet ud idag uden held. så hvad kan det så väre? hvad får temperaturen at ryge op? burde ikke kölervandet koge hvis tempen viser helt rödt? Og det merklige at temperaturen går op i stort set direkte efter at motoren er startet. jeg skal tjekke temperaturen med en stegetermometer, hved du vilken temp der skal väre? måler mand i skruehullet ovenpå kölern imens motoren er igang? mvh albert
Index
60062: sv: sv: sv: sv: sv: elkatastrof.... (10-03-2008 18:36:01) (svar på 60059)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Temperaturen ligger på ca 80 grader og et stegetermometer er helt fint. Ned igennem proppen i køleren vil være ideelt, men pas nu vældig meget på når du skruer den af med varm motor. Lad den stå og snurre i tomgang i nogle minutter, medens du observerer om stegen er klar, sammenlignet med vognens instrument.
Der sidder en voltregulator, der forsyner temp- og tankmåler. Hvis den er fesen af, kan det give det samme, men så er der også kuk med din tankmåler.
mvh
Knud
Index
60070: sv: sv: sv: sv: sv: sv: elkatastrof.... (10-03-2008 19:40:36) (svar på 60062)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.1.142)
Hej knud

jeg har problemmer med både temp og tank føler i en sIIa, jeg har prøvet at skifte voltregulator/spæningsregulator, uden af det hjalp, har du evt andre bud? jeg vil meget gerne have instrumenterne til at virke
Steen
sIIa 1962
Index
60071: sv: sv: sv: sv: sv: sv: elkatastrof.... (10-03-2008 19:43:18) (svar på 60062)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Hej Knud
jeg tænkte ogsp på Spændingsregulatoren.

Men kan der ikke også være noget kortslutning således at instrumentet får de fulde 12 volt og ikke målerens spænding som så skal ligge et sted far 0-10 volt.

Tænker på det der tilfælde hvor instrumentet går mod max visning når lyset tændes. Det lyder som om det får 12 volt.


Mvh Jens
Index
60074: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: elkatastrof.... (10-03-2008 19:59:28) (svar på 60071)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Uden lige at kunne komme med den eksakte opskrift, så er det ikke ligegyldigt, hvordan ledningerne forbindes til spændigsregulatoren.
Jo, klart, hvis der på en eller anden måde er en kortslutning får man problemer.
Er der måske monteret et af Djævelens værste påhit, kørelys, på vognen, hvorefter kvalerne er opstået?
Eller på anden måde sendt strøm baglæns ind i systemet?
mvh
Knud
Index
60112: sv: elkatastrof.... (11-03-2008 10:48:20) (svar på 60055)
Ingvar Vejlund #6069, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 62.66.198.30)
Hej Allesammen

Det kan jo også være noget så simpelt, som ledningen mellem føler og termometer, er blevet lidt dårlig. På min gamle Ninety var der slidt et lille hul i isoleringen, så alt afhængig af luftfugtighed viste termometeret mere eller mindre.

Landy hilsen Ingvar
Index
60131: sv: sv: elkatastrof.... (11-03-2008 16:17:04) (svar på 60112)
albert jacobsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.224.244.201)
hej allesammen igen!

claus vogter fandt ud af det!. dårlig stelkontakt. et extra kabel fra minuspol til karosseriet(ikke til gearkassen) og både brändstofmåler og temperaturmåler på bil 2 faldt ned i normalintervallet! Tak for det Claus!

Men bil nr 1 er stadig helt oppe på det röde. jeg skal pröve at tjekke kabel og måle resistans i både den gamle og den nye föler og derefter pröver jeg at skifte måler fra bil 2 til bil 1 og ser hvad der sker.

mvh albert
Index
60220: sv: sv: sv: elkatastrof.... (12-03-2008 16:42:06) (svar på 60131)
Kristian Jensen #2775, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.162.244.126)
Hej Albert !!!
Som jeg skrev til dig i det første indlæg ----
Du bør kontrollere alle dine stelforbindelser....
Der er flere i instrumentpanelet ..... derefter prøv at kigge på de enkelte ledninger.
Med rover hilsen
Kristian
Index
60168: sv: elkatastrof.... (11-03-2008 21:59:45) (svar på 60055)
Henrik Schunck #7764, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.59.14.239)
Har prøvet tilsvarende selv. Tror det er fugt i uret.. Prøv at "banke" på uret.

Henrik