73496:
sv: sv: Land Rover 101"fc ambulance til Danmark. (16-12-2008 09:34:26) (svar på
73486)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (
ip-adr: 87.56.94.92)
Hej Jakob (og Niels).
Det læses ofte, at en bil, der i forvejen er godkendt i et andet EU-land "teoretisk set" (eller med lignende formuleringer) også skulle kunne godkendes i DK.
Jeg frygter imidlertid lidt, at udsagn som disse (selv om de ikke nødvendigvis er tænkt sådan) måske kan få nogle til at tænke, at okay, så skal der altså lige kæmpes lidt mod autoriteterne først, men hvis man bare bliver ved, så kan det godt lade sig gøre, og derfor kan jeg godt disponere i tiltro hertil.
Jeg er imidlertid ikke enig i, at det hverken teoretisk eller praktisk forholder sig sådan, at hvis bare en bil er indregistreret i et andet EU-land, så skál det kunne lade sig gøre at få den godkendt i DK også. Der kan være et hav af undtagelser eller betingelser, en given bil ikke opfylder, og hvor en national godkendelse (eller dispensation) ikke nødvendigvis kan forventes overført til et andet EU-land. Det ved jeg af personlig, praktisk erfaring for nogle år siden, hvor jeg selv ikke havde sat mig ordentligt ind i reglerne i.f.t. en 110", der var købt (og indregistreret) i Tyskland, men som alligevel ikke kunne godkendes i DK. Og det synes jeg faktisk også, man kan læse i Færdselsstyrelsens "Vejledning om syn af køretøjer", afsnit 14.02, hvis man lige sætter 15-30 minutter af til at løbe det hele igennem.
Først og fremmest synes jeg derfor, at Anders' henvisning til Færdselsstyrelsen er rigtig. Med mindre, tiden brugt i Polen på at prøve at få den godkendt dér først, ikke vil føles spildt, hvis det siden viser sig, at bilen ikke kan godkendes i DK, ville jeg da hellere få sagen forelagt Færdselsstyrelsen snarest muligt og få problemstillingen afklaret med det samme, i stedet for at bruge en masse tid og kræfter på først at få bilen godkendt i et andet land uden overhovedet at vide, om dét hjælper noget i.f.t. at kunne få den importeret til DK.
I mit eksempel med en 110"er købt i Tyskland var Færdselsstyrelsen faktisk rigtig venlige og servicemindede også i forhold til oplysninger om, hvad der i givet fald kunne bringe bilen i overensstemmelse med danske regler, hvis blot man ville afsætte tid, besvær og ikke mindst pengene til det.
Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT