tilbage

Land Rover Forum  

Index
7382: Hydraulisk spil - Erfaring søges ! (31-01-2003 12:32:30)
Peter Jacob Rosengren Sørensen #5585, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 195.97.150.221)
Hej Forum

Er her nogen der har erfaring med hydraulisk spil, kontra el spil som WARN.

Hvor meget skal der "bygges om" for at tilslutte et Hydraulisk spil, på en Defender 90" 300TDI.

God weekend

Mvh / Br

Peter Sørensen

PS. links til firmaer er ligeledes velkommen
Index
7384: sv: Hydraulisk spil - Erfaring søges ! (31-01-2003 14:15:41) (svar på 7382)
Christian Ballisager (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.24.10.34)
Thomas Holm - region Midtjylland har bygget en ret sej løsning. Tag fat i ham.

Milemarker er blot et af de mærker hvor du kan købe et komplet kit. Der er noget med at servopumpen på en LR ikke levere flow nok til at drive et spil.

http://www.4x4winches.com

Jeg har endnu ikke set specifikationer der tyder på at et hydraulisk kan følge med et elektrisk - hastighedsmæssigt.

hej
Christian
Index
7428: sv: Hydraulisk spil - Erfaring søges ! (01-02-2003 21:34:51) (svar på 7382)
Benny Jepsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.91.42)
Hej Peter
Jeg har været igennem mange overvejelser vedrørende el kontra hydraulik. Jeg har i mange år kørt med i diverse trophy i klubben og også nogle enkelte udenfor klubben. Til alle disse løb havde jeg et Warn XD9000 monteret på min RR. Det arbejdede fint, dog kunne der godt være problemer med et langt sejt træk.
Jeg solgte så min RR og købte en anden lidt nyere, og der skulle så monteres et passende spil. Så var det at overvejelserne vedrørende el og hydraulik kom op igen, og da der ikke rigtig var nogen der havde prøvet hydraulik med et fornuftigt resultat, var jeg godt nok noget tvivlende.
Ønsket om at prøve noget nyt, vandt over ønsket om at bruge det jeg kende, så jeg bestilte et komplet Milemarker 12000 spil med seperat pumpe(man kan ikke bruge servopumpen fra den LR, den har både for lille flow og for lavt tryk).
Jeg har nu brugt den i hele 2002 og kørt både Highland challange og Faxe Trophy med den.
Det har givet mig flere erfaringer:
1. Den virker meget stabilt.
2. Den kan ikke overbelastes.
3. Den kan være svær at skifte gear på (der er 2).
4. Den trækker minimum det den er opgivet til.
5. Den bliver varm, men ikke for varm.
6. Den kører for langsomt.
Jeg må sige at det alt i alt har været et positivt bekendtskab, men jeg er i gang med at finde ud af hvordan jeg kan bygge en ekstra eller en større pumpe på. Ikke fordi der er brug for mere tryk, men fordi der skal mere flow til.
Spillet er kunstrueret til at kunne tåle 30 liter/min ved 120 bar, men den pumpe der leveres med sættet leverer kun ca. 15 liter/min ved 120 bar, så der er lidt at gøre med endnu.
Ligeledes kommer der også en oliekøler på (når der bliver tid til det).
Du må gerne skrive hvis du vil vide mere.
Og nåh ja, lige en ting til - hele sættet koster ca. 16.000 DKK leveret på din adresse, og ALT er med i kassen.
Mvh. Benny (2711)
Index
7446: sv: Hydraulisk spil - Erfaring søges ! (02-02-2003 18:04:44) (svar på 7382)
Michael Intile (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.131.14)
Jeg har været inde i de samme overvejelser som Benny, men faldt ud til den anden side (-:
Man kan argumentere for begge typer, det der gav udslaget for mig var "hvad nu hvis man går i stå?" Et hydraulisk spil kræver at motoren kører - det gør et elspil ikke. Jeg monterede istedet 2 stk. 100 Amp batterier - så nu skulle jeg da have en chance selv om jeg går i stå. Forøvrigt købte jeg et Warn XD9000i.
Mvh Michael
Index
7455: sv: Hydraulisk spil - Erfaring søges ! (03-02-2003 01:42:48) (svar på 7382)
Hans Hildebrandt Nielsen #6023, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 195.82.221.245)
Hydraulik vinder helt klart!
Køre motoren, virker dit spil! køre motoren/generatoren IKKE er du aligevel fortabt.
Men et hydraulikspil virker, uden at løbe varmt eller at dræne din akku.
Efter brug af hydraulik har du stadig power på din akku; og kan stadig starte.
Når et EL-spil har drænet din akku?????? tjaaa, døm selv
Index
7459: sv: sv: Hydraulisk spil - Erfaring søges ! (03-02-2003 06:57:50) (svar på 7455)
Michael Intile (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.131.14)
Hej Hans
Jeg vil ikke gå ind i en længere diskution om dette - jeg fornemmer at der er mange følelser involveret (er man til olie eller til strøm (-:).
Sålænge man kan få elspil op til 9 tons
vil det ikke have den store betydning for vores brug - jeg er dog enig så langt, at hvis man virkelig skal bruge power kommer man ikke uden om hydraulik.
Lige på falderebet - jeg kunne godt forestille mig en situation hvor man gik i stå men lige skulle have flyttet bilen et par meter, f.eks. skulle hive sig op på fast grund (mit elspil virker under vand) - nåh men nok om det!
Mvh. Michael
Index
7461: sv: sv: sv: Hydraulisk spil - Erfaring søges ! (03-02-2003 08:35:45) (svar på 7459)
Peter Sørensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.97.150.221)
Hej Alle

Mange tak for de indkommende svar/løsninger. Men der er lidt at beslutte endnu, og jeg vender tilbage med resultatet.

Problemerne med at et el-spil skulle dræne motor batteriet, kan jø løses ved at købe et ekstra batteri, og montere en SEPTOR imellem "motor" Batteri - MB og "spil" batteriet - SB.

Herved oplader motoren både først MB og derefter SB.

Når man så kører med el-spillet, drænes man SB, og ikke motorens batteri.

- Jeg ved ikke om det er en løsning i anvender idag, men ellers er jeg gerne behjælpelig med tegninger, og hvor man køber stumperne.

Jeg vil ligeledes have det med hydraulik/olieflow i tankerne, men det findes der helt sikkert en løsning på, så man kan holde trykket, ved et hæjere olieflow.

Endnu engang tak for alle svarene.

Mvh / Br

Peter Sørensen - Reg. SSJ