Hej Claus
Fin stil at fastholde det oprindelige emne. ;-)
Har efterhånden læst et par gange, her på forum, at du har nogle tilbagevendende kvaler med dine karburator. Snavs og fremedelemer er som ofte den mest fremhærskende fejlkilde, personligt tilsætte jeg med jævne mellemrum renseadditiv til benzinen således mine nåle og dysser i karburatoren er relativt fri for snavs og aflejringer. Hvis jeg kan få fat i det, fortrækker jeg at bruge Redline oil SI-1 fuel additiv, det kan langt fra altid opdrives herhjemme derfor erstatter jeg gerne med BellAdd som er et dansk produkt og derved mere udbredt på hjemmemarket. Andre mærker som STP, Reddex, Bardahl, Tunap (blot for at nævne nogle få) virker naturligvis også, det blot et spørgsmål om religion og overbevisning.
se evt.
http://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=80&pcid=12http://www.belladd.dk/home.asp?Forside%20Bell%20Add=&ContentID=122Belladd har også nogle rensemidler på spray som virker udemærket, har selv afprøvet dem og blev en anelse imponeret over effekten, men kan på ingen måde løbe fra min forkærlighed til Redline Oil.
Jeg holder også mine SUér rene udvendige, ved periodisk afvaskning, efterfølgende smøre jeg alle bevæglige dele og sikrer mig at alt køre let. Husk at afdæk filteret. Lige en bemærking omkring luftfilter. Hvis man benytter genbruglige filter som evt. KN, ITG eller andre mærker, er det vigtigt/smart at vedligeholder sine filter, de er bestemt ikke fire-and-forget. Alt for mange negligerer det faktum og ødelægger derved deres dyrere luftfilter.
se evt.
http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=78373#78373KN filter er her på forum nogle gange omtalt mindre flatterende. hvilket bestemt ikke er korrekt, der findes flere uafhænige forsøg, hvis data er tilgænglig på nettet, som netop fremhæver KN filterets gode engeskaber, men filteret SKAL vedligeholdes, specielt hvis man køre off-road...!
Snavs og aflejringer omkring nål og dysse forværrer isdannelsen i karburatoren markant. Isdannelsen er mest markant omkring +5 til -5 C.grad. og specielt hvis luftfugtheden er relativ høj, og de konditioner minder til forveksling om den sjappet danske vintersæson.
Det kan værre en ide at tilsætte rigeligt med sprit/ethanol på tanken og fylde helt op, for at hive som meget kodensvand med ud, først på sæsonen og derefter kører sæsonen igennem fuld tank, derved mindskes den kondenserede overflade i tanken.
Rensemidler og sprit gør absolut ingen forskelle, hvis karburatoren er slidt. Hvorvidt din karburator er slidt udfra den korte symptom beskrivelse, er jeg ikke dygtig nok til at afgøre, Men Knud er "spot on" i svaret til dig.
På en af de 3 skruer til klokken af dine SUér sidder der et blikemblem med et nummer. Det nummer indikerer hvilken version og side din karburatorer har (eks. FZX 2006 LH/RH) udfra de nummer bestiller man reservedele eller kit til sin karburator.
Man kan få 3 kit -
Gasket kit - så man kan skille/rense/justere.
Service kit - så man kan skille/rense/justere samt skifte sliddele.
Rebuild kit - så man udføre en total renovering af sine carb.
Burlen er stedet, de har alt...! også den originale damper oil.
se evt.
http://www.burlen.co.uk/Der er masser af teknisk info på deres homepage, hvis det ikke er nok, så sælger de nogle udemærket hæfter som rare at støtte sig til første gang. Det er bestemt ikke rocketscience at renoverer sine karburator, lidt fine mekanik, men ikke så slemt som nogle frygter, men et rent arbejdsmiljø er dog et most.
Jeg synes du bør overveje at gribe tyren ved hornene engang for alle, også hjemtage et sæt rebuild kit til dine SUér. Det bliver du helt bestemt mest glad for i længden.
mht. damper oil så har Castrol et alternativ, ATF kan godt bruges, men hvorfor ikke brug den spec. som Mr. Skinner selv anså få at være det korrekte til hans design.
Castrol´s alternativ -
http://www.castrolshop.dk/shop/castrol-daemperolie-200-308p.htmlKan også bruges til Zenith-Stromberg karburator.
Mv. Ole