tilbage

Land Rover Forum  

93129: Motor valg? (31-01-2010 19:33:13)
Mark Philipsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.209.160.154)
Hey derude.

Har entligt planlagt motorskifte til 200 tdi, men vil lige sikre mig at der ikke er noget bedre derude.

Hvad er mit alternativ og pris?

Mvh. Mark
93137: sv: Motor valg? (31-01-2010 20:21:03) (svar på 93129)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.129.41)
Abel Spendabel, hvad koster din sabel? en MARK eller to,
ifald den er god! ØØHH hvad bil??
93151: sv: sv: Motor valg? (01-02-2010 08:13:31) (svar på 93137)
Mark Philipsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.209.160.154)
Nå ja, sorry ..

Det er en 88" diesel fra 1980

Tænker lidt på om en perkingson diesel eller mercedes motor måske.

Umiddelbart ligger 200 tdi som farvorit, men vil gerne have den bedste motor

Mvh. Mark
93158: sv: sv: sv: Motor valg? (01-02-2010 09:57:36) (svar på 93151)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
200Tdi !
93159: sv: sv: sv: sv: Motor valg? (01-02-2010 11:34:24) (svar på 93158)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
-og så er der jo lige påmindelsen om at man skal huske at sikre sig at denne konvertering umiddelbart er lovlig på et indregistreret køretøj.

Jeg er ikke sikker på at man uden videre kan droppe en 200TDi'er i hullet på en 88"er uden at konferere med syn og skattemyndigheder og ikke mindst forsikringsselskabet. Det er utvivlsomt en fremragende motor og som en sagde; en 88" bremser lige godt (eller dårligt) ned fra 80 km/t hvad enten den har 75 hk eller 111 hk. Desværreser hverken Færdselsstyrelsen, Skat eller dit forsikringsselskab på det på samme måde.

Bare lige så ingen kan påstå at vi opfordrer til ulovligheder, eller vildleder trosskyldige sjæle (blink)

Hilsen Niels med en noget anløben glorie.
93160: sv: sv: sv: sv: Motor valg? (01-02-2010 11:34:30) (svar på 93158)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
HEYYY
Nap du bare een 200 TDI det har jeg og det er bare kræs, MEN få den lagt i et godt sted og få så lavet en god gang renovering af dit motorrum og vanger med det samme, maling etc..
Ny kobling også, og husk så at få lavet en ordenlig diesel retur til tanken/tankene.
SE dig GODT for hvem du får til at lægge den i.
MVH Jens E med strøm på lwén klar til imorgen.
93161: sv: sv: sv: sv: sv: Motor valg? (01-02-2010 11:37:37) (svar på 93160)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Du er bare hurtig HVAAA Niels, glemte lige at sige at det koster ca 2500 kr. at få den lovliggjort oplyst til mig fra skat i sidste uge. Og det er afgiften bare, hertil kommer så div.??????????.
MVH Jens E
93163: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor valg? (01-02-2010 12:29:45) (svar på 93161)
Mark Philipsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.209.160.154)
Hej Gutter.

Takker for info, især det der med lovlighedden... hmm, skal lige have styr på det. Har fundet et godt sted at få den konverteret og den med kobling er noteret :-)

Jamen 200 tdi it is

Tak endnu engang

Mvh. Mark
93167: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor valg? (01-02-2010 13:20:32) (svar på 93161)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hej Jens

Ja, det heller ikke fordi det er noget der plager mig, men diskussioen har lige været oppe, så det skulle jo nødig hedde sig...:-)

Men hvis man for en relativ billig penge kan få den synet og godkendt med TDi'eren i så stikker jeg piben ind igen.
Og jeg ved godt hvem jeg ville få til at lægge den i, ku' nævne et par stykker, men nu må man jo ikke reklamere på Forum, så det eh...

Hilsen Niels
93173: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor valg? (01-02-2010 13:59:01) (svar på 93167)
Jørgen Egebæk (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 93.166.134.82)
Jeg har lige lagt en 200tdi i min 88`er... Fed motor, dejlig meget overskud.. Den er lige til at "plumpe" i motorrummet. Lidt ombygning af bagerste boltkrans, lad koblingen følge med, hvis den er ok, en ny el-blæser på køleren, mak lidt med generatoren, og så er der jo udstødningen.. Men så spiller klaveret altså også. Jeg giver de andre ret, hvis du ikke selv er med til arbejdet, skal du finde en, der kan "fintænke", og som du har tillid til..
Få for guds skyld en fast prissss.... evt. ex. reservedele.
Hvis du ikke vil betale Skat og syne bilen om, kan du bare undlade turboen, så holder du dig på den lovlige side af effektforøgelsen.. Endelig vil jeg nævne at bremserne får nok at se til.. Jeg skifter til skiver så snart der er bevilling til det..
Du må gerne tage kontakt, hvis du har ydeligere spørgsmål. Du finder mig i medlemslisten..
93175: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor valg? (01-02-2010 14:05:45) (svar på 93173)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
JE: "Hvis du ikke vil betale Skat og syne bilen om, kan du bare undlade turboen, så holder du dig på den lovlige side af effektforøgelsen.. "

- hvilken påstand man naturligvis skal kunne dokumentere :-)

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
A3 SB 1,8
93176: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor valg? (01-02-2010 14:30:49) (svar på 93175)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 131.165.115.1)
JF den lokale skrappe syns mand så skal den holde sig inden for de 86,4 HK, og det gør den uden turbo.
Måske det er ok, andre har nok en anden opfattelse eller mere korrekt viden.
MVH JE
93181: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor valg? (01-02-2010 16:45:28) (svar på 93176)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.27.22.80)
I flg. Landroverovner er en 2oooccm Perkins Prima TD det
perfekte match for en seriebil, med 80HP holder den sig
(næsten) inden det lovlige, med svære at få fat på, ligger i MG Montego. Ellers div. Peugeots eller Landr. 2.5l. sugediesel- N.A. er dog svær at finde i god stand. Men jo, 200TDI er "the one and only" for mange, der skal bl. andet bøvles lidt mht. placering af intercooler. Bedst med en der kommer fra Defender, så er det nemmere at lave udstødning der passer. Øvrige Perkins er vanvittige tunge og arbejder ved langsomme omdr. en omgearing er nødvendig og fordyrende.
93187: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor valg? (01-02-2010 17:22:53) (svar på 93181)
Mark Philipsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.209.160.154)
Jeg får Lr-Parts til at udføre opgaven, med en fast pris så jeg ikke bliver ruineret. De har prøvet det før har jeg hørt.

Ville ellers gerne selv prøve krafter med det, men tror det er for omstændigt for en land rover ammatør som mig :-)

Takker for input og husker det med turboen der, det er jo et meget godt fif.

Skivebremser er kræs og osse noget jeg har overvejet, men alting til sin pris :-)

Herlige vinter 88" hilsner
Mark
93192: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor valg? (01-02-2010 18:14:19) (svar på 93187)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Ja med fare for at fremture, så er der lige det med skivebremser. Det er jo strengt taget en konstruktiv ændring, og så er vi tilbage ved Syn, Skat og forsikring. Det er utvivlsomt en forbedring men sådan er der så meget der ikke lige er gennemskueligt.

Jeg ved at der er en der mener at sålænge bilen er fra før '76 (eller er det 74?) så skal bilen synes efter gamle detailforskrifter fra 50'erne (eller først i 60'erne) og der skal vogntøjet bare kunne bremse. Men vi venter stadig på synsmandens afgørelse.

Sådan nævnt, bare for en ordens skyld. (Blink)

Hilsen Niels.
93206: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor valg? (01-02-2010 19:52:12) (svar på 93192)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.27.18.177)
Hvis man for 2kilo kan få rettet, så bilen er registreret
med 200TDI er det klart at foretrække, modsat, skulle du
blive involveret i et uheld med betydelig personskade
kommer Statens Bilinspektion på banen og du kan få tillagt skylden og måske et erstatningskrav så jorden ryster.
Hmt. bremser, dersom der ikke allerede er 109"bremser på
forakslen, så kan dette være en klar forbedring, generelt
kræver tromlebremser mere vedligehold og justering og ikke mindst rensning efter terrænkørsel, men kan være effektive nok.
93209: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor valg? (01-02-2010 20:17:26) (svar på 93187)
Jørgen Egebæk #8514, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.88.73.3)
Jeg har dyb respekt for LR Parts, der er du i gode hænder.
Held og lykke med projektet..

93214: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor valg? (01-02-2010 20:50:45) (svar på 93209)
Anders Kofod Mogensen #5653, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 77.213.184.27)
Mit valg ville være en 200 DI, altså en 200 TDI uden turboen, den skulle have et par og 80 HK, holde meget længe da den ikke bliver preset af turboen og så kan den erhveves "billigt" fra en Disco bil.

Bare min tanke og plan.

SIII Hilsen Anders
93215: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor valg? (01-02-2010 20:54:46) (svar på 93209)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.181)
Det kan godt være at det kun koster 2.500,- kr i afgift for et motorskifte på mere end 20%, men det kræver selvfølgelig at bilen har været forbi en synsvirksomhed, hvor man med Land Roverfabrikkens godkendelsesdokumentation i hånden, har fået godkendt den kraftigere motor.
Hvis det ellers skal gå rigtigt for sig, efter den store bog (i dette tilfælde www.fstyr.dk).

Mvh
Kenneth Poulsen - også "a pain in the ass" i spørgsmål om motorskifte på mere end 20%.
93233: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor valg? (02-02-2010 07:43:20) (svar på 93215)
jacob geltzer (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.167.191.163)
nu skal man lige huske at: bare fordi man har betalt afgift af ombygningen betyder det IKKE at bilen er lovlig. afgift og syn har ikke noget med hinanden at gøre, og selvom du har betalt afgift af din ombygning kan den stadig sagtens underkendes til syn og så står du med en bil du har betalt ekstra afgift på men som du ikke er istand til nogensinde at køre i fordi den ikke kan synes med de konstruktive ændringer.

bare lige en venlig reminder .
93250: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor valg? (02-02-2010 13:58:41) (svar på 93233)
Mark Philipsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.209.160.154)
Hmm, tror jeg er ved at få kolde fødder, måske jeg skulle få styr på det hele så jeg ikke brænder R,....

Tak for input

Mvh. Mark
93256: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor valg? (02-02-2010 15:31:07) (svar på 93250)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Hvilken bil og motor har du.
mvh je
93261: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor valg? (02-02-2010 18:09:43) (svar på 93256)
Mark Philipsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.209.160.154)
Hej Jens

Jeg har en 88" med en 2,25 diesel som bruge 4 liter olie om måneden :-) den er nok snart færdig og jeg skal finde på et alternativ, gerne det bedste

Mvh. Mark
93268: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor valg? (02-02-2010 19:28:46) (svar på 93261)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.133.165)
Har selv en Daihatsu 2.8TD i min 110", det var hvad jeg havde på hylden da 2.25D`eren satte et stempel; med 88HP
er det ikke en racer, kan dog holde Defenderfart, 90km/t,
på betonstien og 10-11km/l, og ingen olie-top-op mellem ordinære olieskift; desværre er denne motor ved at være
few-and-far-betwiin, men er nemt konverteret og streetlegal i forhold til seriebenzinerne. Ved ikke hvor i dronningeriget du bor, men regionslederen her i SSJ. har nys udtaget en god LR 2.5TD til fordel for en 200TDI
prøv at kontakte ham.
93350: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor valg? (03-02-2010 18:05:33) (svar på 93268)
Mark Philipsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.209.160.154)
Hej Verner.

Jeg bor i østjylland, men jeg prøver lige at se om jeg kan finde ham, tak for info og historie

Mvh. Mark
93427: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor valg? (04-02-2010 17:28:50) (svar på 93176)
Christian Erik Stormark #4332, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.88.73.3)
Hvordan er det, hvis jeg nøjes med at sætte en turbo på min 2,25l? Hvor meget effektforøgelse beregnes det til?
Det hjælper jo nok ikke at fortælle, at jeg har skruet helt ned for trykket og aldrig giver den fuld gas.
Christian.
93515: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor valg? (05-02-2010 18:22:54) (svar på 93427)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.223.138)
At udstyre en 2.25D med turbo er set før, nogle 110" 2.25D blev 1983-84 udstyret med turbo af en Dansk aktør, succes, pålidelighed og levetid var i midlertid til at overse; hvormange HK den ydede ved jeg ikke, men turbo giver i omegnen af 15% effektforøgelse, så der var ca. 70HK. at gøre godt med. Reglen for effektforøgelse max 20% gælder dog ikke her, da det er den eksisterende motor, derfor må den "skamtunes" til det ukendelige.
93581: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor valg? (07-02-2010 14:31:44) (svar på 93515)
Christian Erik Stormark #4332, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.63.160.188)
Det lyder jo lovende, bortset fra det med levetiden for motoren. Jeg regner dog med at skrue helt ned for trykket og koere forsigtigt.
Der er blot et problem, jeg har konverteret bilen fra benzin til diesel. Spoergsmaalet er saa, om det er en konstruktiv aendring. Aendringen fra benzin til diesel blev anset for en konstruktiv aendring.
93586: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor valg? (07-02-2010 16:16:47) (svar på 93581)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.234.192)
For en del år siden "gik" min 109" fra diesel til benzin;
blev kasseret til syn; det var før udlicitering, privatisering; man ville se en vejeseddel, det skaffede jeg så, en anden bilassistent skulle omsyne, han kikkede uforstående på vejesedlen rettede papirene til benzinregistrering og stemplede godkendt uden videre.
Men OK, jeg slap jo lidt billigere i vægtafgift.
I dit tilfælde er det jo den anden vej; er synsdatoen inden for en nær fremtid ville jeg blot convertere, og så gøre opmærksom på ændringen til syn. Humlen ligger i at der ikke ændres ved totalvægt, som der betales vægtafgift
ud fra når det er gule plader. Jeg mener der ligger
typegodkendelsespapirer til udprintning på her på siderne.
93591: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor valg? (07-02-2010 18:06:24) (svar på 93586)
Christian Erik Stormark #4332, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.88.73.2)
Det skulle jeg have vidst, så havde jeg sparet vejningen. Der var et par ting, så den skulle alligevel omsynes.
Synsassistenten hos Applus var helt optaget af vejningen. Jeg havde endda ikke reservehjul i bilen da den blev vejet, men der var så meget andet.
Går den så med turbo til næste syn, selvom den havde fået dieselmotor denne gang?
93592: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor valg? (07-02-2010 18:42:13) (svar på 93591)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.237.214)
I forb. med vejning og evt. divergens, ændres der ikke ved totalvægten, men blot ved lasteevnen på gulpladebilerne. Er vægtregistreringen ændret skal vægttavlerne også ændres så det stemmer overens. Mht. effektforøgelse i forb. med turbo skulle der ikke være noget problem da det nu er den motor bilen er registreret med du øger effekten på, for nu gælder 20%reglen jo ikke mere. I forb. med turbo er det vigtigt at øge dimensionen på udstødningen i hele længden ellers får man ingen nytte af set-up`et; modtrykket i udstødningen vil hæmme turboen, denne virker kun ved trykforskel.