97449:
sv: Blå og sort røgudvikling på 109 diesel (02-05-2010 07:33:45) (svar på
97407)
ole pedersen (medlemsstatus ukendt) (
ip-adr: 188.228.50.51)
Hej Torben.
Jeg har læst din tråd her og vil lige give mit besyv med også, det lyder ikke som om din motor er slidt op,der synes mere at være tale om forskellige symptomer og årsager.
Den blå røg i tomgang tror jeg er olie "tyvene" ved ventilerne der er blevet hårde, de kan med lidt snilde skiftes uden at skrue toppen af.
Du skriver at din motor "naturligvis" ryger hvidlig ved koldstart, det behøver den ikke, det bør ihvert fald kun være i få sek.
Du har sandsynligvis en knast der trænger til at blive stillet ( knastkæden er blevet lidt længere af slid med medfølgende forkert knasttiming) og derfor også dit indsprøjtnings tidspunkt, måske du også skulle få tjekket dine dyser for åbnings tryk og sprøjtemønster.
Hvis du ikke har olie eller vand forbrug så tvivler jeg på at du har en toppakning der er gået eller på vej til det, det du oplever er for mig helt alm for ældre landrover med d 2,25l diesel og sågar også 2,5NA motoren.
Du er velkommen til at stille suplerende spørgsmål....har skruet en del i dem de sidste 30 år
Med venlige rover hilsener
Ole Pedersen AKA " doktor diesel"
SLROC
2591