tilbage

Land Rover Forum  

97407: Blå og sort røgudvikling på 109 diesel (30-04-2010 16:11:17)
Torben Espenhain (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.59.239.196)
Nu kan det være nok med røgen...

Min 109 2,25 diesel ryger nu mere end hvad der er acceptabelt. Ved koldstart er røgen naturligvis hvidlig og ved acceleration er den sort. Ved motorbremsning er den blålig. Alt dette er så vidt jeg ved som det skal være. Men når den står i tomgang, varm eller kold, udvikler den en temmelig stor mængde blålig røg. Hvis jeg speeder motoren lidt op i omdrejninger bliver røgen igen gennemsigtig. Jeg har rengjort luftfilteret og hældt ny olie i, jeg har tilsat dyserensvædske til dieselolien et par gange. Desværre har det ikke hjulpet. Selvom det er muligt at holde for rødt med omdrejninger noget over tomgang for at holde røgen nede er det ikke holdbart.

Er der en alvidende sjæl der har et bud på hvad problemet er ?

mvh

Torben
97408: sv: Blå og sort røgudvikling på 109 diesel (30-04-2010 16:46:29) (svar på 97407)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Blå røg = forbrænding af motorolie = slidt motor!
97409: sv: Blå og sort røgudvikling på 109 diesel (30-04-2010 16:55:00) (svar på 97407)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.181)
Bruger den meget olie?

Den blå tåge er formentlig uforbrændt motorolie.

Som f.eks. kan skyldes:

Slidte/knækkede stempelringe.
Oilseal på toppen af ventilstyrene.
Begyndende toppakningshaveri.
Flækket top.

Da den ryger blå når du slipper gassen tyder mest på motorolie der kommer op langs cylindervæggen.

Grunden til det forsvinder ved mere gas er, at motor olie er sværere at forbrænde end diesel, men ved højere omdr. er det nemmere for motoren at forbrænde det sammen med dieselen.

Moderat sort røg ved acceleration er er acceptabelt, det skal dog ikke ryge når man bare kører derudad.

Bare min halvtredsøre.

Mvh
Kenneth Poulsen
97410: sv: sv: Blå og sort røgudvikling på 109 diesel (30-04-2010 16:56:04) (svar på 97409)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.181)
Hæ hæ en kort og en lang enig forklaring, lige på samme tid.

Mvh
Kenneth Poulsen
97411: sv: Blå og sort røgudvikling på 109 diesel (30-04-2010 17:01:24) (svar på 97407)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 212.242.209.36)
Hej Torben
Jeg tror at det er din toppakning der er i udu. min diesel ryger sort ved start og ellers ikke noget.
Når man giver full pull så må den gerne ryge lidt sort pga al den diesel der kommer ind i motoren.
Jeg har med fordel brugt Bell add til dieselmotorer og det virker helt fint.
prøv lige at tage låget til påfyldning af mototolien af og se om der skulle være noget gråligt stads i låget hvis ja så er det nok toppakningen. mon du har tjekket din tanks indhold ? et ventil problem mons tro den er svær.
mvh The Stig
97413: sv: sv: Blå og sort røgudvikling på 109 diesel (30-04-2010 17:03:40) (svar på 97411)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 212.242.209.36)
har har har vi svarede nogenlunde ens, jeg skulle bare finde f tasten.
mvh The Stig
97429: sv: sv: sv: Blå og sort røgudvikling på 109 diesel (01-05-2010 11:13:09) (svar på 97413)
Torben Espenhain (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.59.239.196)
Tak for hjælpen!
Der er heldigvis ikke noget gråt stads i låget hvor olien påfyldes. Der er heller ikke nogen form for synlig olie omkring låget over ventiler m.m.

Motoren yder samme kraf som den har gjort de seneste 2 år og lyder som den plejer - højt ;-)
Nu vil jeg holde øje med olieforbruget for at se om det blot er almindeligt slid der er årsagen til olien.
Hvad er normalforbruget?

Endnu engang tak

Torben
97430: sv: sv: sv: Blå og sort røgudvikling på 109 diesel (01-05-2010 11:15:25) (svar på 97413)
Torben Espenhain (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.59.239.196)
Tak for hjælpen!
Der er heldigvis ikke noget gråt stads i låget hvor olien påfyldes. Der er heller ikke nogen form for synlig olie omkring låget over ventiler m.m.

Motoren yder samme kraf som den har gjort de seneste 2 år og lyder som den plejer - højt ;-)
Nu vil jeg holde øje med olieforbruget for at se om det blot er almindeligt slid der er årsagen til olien.
Hvad er normalforbruget?

Endnu engang tak

Torben
97434: sv: sv: sv: sv: Blå og sort røgudvikling på 109 diesel (01-05-2010 14:33:16) (svar på 97430)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.181)
Olieforbruget skal vel ikke være mere end omkring 1 liter pr. 1000km, for en gammel Land Rover motor.

En toppakning kan godt gå uden at der er hul ud til et vandkammer, som giver majonaise i topdækslet.
Den kan gå ud i en oliekanal, det giver en forygende underkompression, som kommer ud gennem oliepåfyldningen når man åbner.
Den kan også gå ud i et vandkammer, så skyder den vandet ud gennem køleren og udstøder masser af hvid røg .
Den kan også gå ud i det fri, det kan høres - meget tydeligt.

Og så er der alle de kombinationer af ovenstående.

Du kunne få lavet en kompressionsprøve på motoren, bare for at udelukke..

Mvh
Kenneth Poulsen
97443: sv: sv: sv: sv: sv: Blå og sort røgudvikling på 109 diesel (01-05-2010 20:06:45) (svar på 97434)
Torben Espenhain (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.59.239.196)
Nåda, tak for listen. Jeg skal vist ud og se lidt mere efter imorgen. Det kan godt være at den er begyndt at bruge mere olie på det seneste, men jeg har faktisk kørt 40 km hver dag i to år på mindre end 5 liter olie.

Tak for symptomlisten. Et af dem skal jo nok opstå en dag og så ved jeg hvad det er.


Venligst

Torben
97444: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Blå og sort røgudvikling på 109 diesel (01-05-2010 20:56:18) (svar på 97443)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hej

HAr du skiftet olie i al den tid?

Mvh Niels
97466: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Blå og sort røgudvikling på 109 diesel (02-05-2010 17:01:27) (svar på 97444)
Torben Espenhain (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.59.239.196)
Hej Niels

Ja, det har jeg, men jeg har ikke fyldt meget på mellem skiftene. Men jeg har ikke stillet ventiler og andre sikkert lige så nødvendige ting.


mvh

Torben



97474: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Blå og sort røgudvikling på 109 diesel (02-05-2010 20:04:18) (svar på 97466)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hej Torben


Ja ok, måske naivt spørgsmål, men som ordene faldt, så kunne man godt få den tanke at den havde kørt på den samme "sump" i 2 år. Det er da en forglemmelse man hører om i ny og næ. Men det kunne da være interessant at høre om hvor meget olie den bruger nu.

Mvh Niels
97445: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Blå og sort røgudvikling på 109 diesel (01-05-2010 22:56:08) (svar på 97443)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Det svarer så ca til et forbrug på 1 liter pr 4-5000km. Det er aldeles fint for sådan en gammel bil!! Forhåbentlig er det ikke den samme olie der har ligget i maskinen i de 2 år?
Jeg kan garantere dig for at dit olieforbrug er større nu! Ellers ville den ikke ryge blåt. Der er jo heller intet der holder evigt.. Måske skal der ikke andet til end en renovering af topstykket og nogle nye stempelringe...
Når du løsner oliepåfyldnings låget mens motoren kører, står der vel en del luft op her??? Låget skal kunne blive liggende løst på røret uden at blæse af.
97467: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Blå og sort røgudvikling på 109 diesel (02-05-2010 17:03:17) (svar på 97445)
Torben Espenhain (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.59.239.196)
Hej Ole

Hmm, nej det har jeg faktisk ikke undersøgt. Det må jeg vist hellere. Jeg antager at en "afskydning" af låget vil betyde at der kommer luft ud i en oliekanal?
97449: sv: Blå og sort røgudvikling på 109 diesel (02-05-2010 07:33:45) (svar på 97407)
ole pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.228.50.51)
Hej Torben.

Jeg har læst din tråd her og vil lige give mit besyv med også, det lyder ikke som om din motor er slidt op,der synes mere at være tale om forskellige symptomer og årsager.
Den blå røg i tomgang tror jeg er olie "tyvene" ved ventilerne der er blevet hårde, de kan med lidt snilde skiftes uden at skrue toppen af.

Du skriver at din motor "naturligvis" ryger hvidlig ved koldstart, det behøver den ikke, det bør ihvert fald kun være i få sek.
Du har sandsynligvis en knast der trænger til at blive stillet ( knastkæden er blevet lidt længere af slid med medfølgende forkert knasttiming) og derfor også dit indsprøjtnings tidspunkt, måske du også skulle få tjekket dine dyser for åbnings tryk og sprøjtemønster.

Hvis du ikke har olie eller vand forbrug så tvivler jeg på at du har en toppakning der er gået eller på vej til det, det du oplever er for mig helt alm for ældre landrover med d 2,25l diesel og sågar også 2,5NA motoren.

Du er velkommen til at stille suplerende spørgsmål....har skruet en del i dem de sidste 30 år

Med venlige rover hilsener

Ole Pedersen AKA " doktor diesel"

SLROC
2591
97450: sv: sv: Blå og sort røgudvikling på 109 diesel (02-05-2010 08:18:15) (svar på 97449)
Peter Hjortkjær #8582, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.163.118.186)
Hej,
Jeg havde samme problem med min SIII diesel. Jeg fandt en tilsvarende tråd i dette forum - og det hjælp mig :-) Hemmeligheden for mig var også diesel/luftblanding! Du kan jo prøve det samme og se om det gør en forskel for dig - det er nemt!
Tjek: http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=38968#38968
Hilsen Peter - nu med mindre røg end forventeligt ;-)
97468: sv: sv: Blå og sort røgudvikling på 109 diesel (02-05-2010 17:12:02) (svar på 97449)
Torben Espenhain (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.59.239.196)
Hej Ole

Nu er der vist ved at blive åbnet for døren til en helt ny verden. Jeg må have undersøgt hvad tyvene er for noget og hvordan man justerer knastkæden. Det står nok i min Haynes manual. Hvor får man undersøgt dyserne?

Tak for indsparket.

Torben
97475: sv: sv: sv: Blå og sort røgudvikling på 109 diesel (02-05-2010 20:08:09) (svar på 97468)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.181)
Dysserne klares hos en dieselelektro, søg på DGS eller Krak.

Tyvene - olietyvene, sidder øverst på ventilstyret, inde under ventilfjederen og skraber olien af ventilstammen.

Mit tip: tag knastkæden til sidst det er det mest besværgelige.

Mvh
Kenneth Poulsen
97477: sv: sv: sv: sv: Blå og sort røgudvikling på 109 diesel (02-05-2010 20:52:34) (svar på 97475)
Torben Espenhain (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.59.204.203)
Endnu engang tak. Jeg vender tilbage med en status når jeg har været det hele igennem.

Mange tak for hjælpen til alle der har bidraget.

mvh

Torben
100898: sv: sv: sv: sv: sv: Blå og sort røgudvikling på 109 diesel (19-08-2010 00:13:25) (svar på 97477)
Jesper Svendsen #8467, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 93.161.225.253)
hej Torben

jeg sad lige og læste om dit motor problem... har du fået det løst? min gør nemlig nøjagtig det samme som din!!jeg ved at min kæde er lidt bagud.

med venlig hilsen

Jesper Svendsen
medl. 8467
101012: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Blå og sort røgudvikling på 109 diesel (22-08-2010 23:26:18) (svar på 100898)
Jesper Svendsen #8467, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 93.161.225.253)
hmm ja min gør nøjagtig det samme. har lige rykket toppen af min 2 1/4. for at skifte de små gummi fiduser men men det var sku ikke bare det. et stempel var revnet og kæden står en anelse bugud.så når den engang bliver samlet færdig bliver den nærmest som ny (man skal jo prøve at se det fra den lyse side af)