Hej Leo
Har idag stået og rodet med samme problem som dig - mit nærlys virkede ikke, kun det lange og positionslys. Jeg fandt på nettet et originalt Landrover ledningsdiagram for 300TDI og TD5 modeller for at finde fejlen på min DEFENDER 90" 300 TDI - årgang 1996.
Normal er det lyskontakten der brænder sammen i plastikken (det har den gjort et par gange før), og det var også det jeg forventede denne her gang - men det var det ikke - så her er min beskrivelse af hvordan lyset virker på min bil, og hvor jeg fandt fejlen.
Som tilgang til lyskontakten (den lille korte) kommer der en brun ledning med +12Vdc forsynet fra en 30 Amp sikring placeret i motorrummet. Tændledning til nærlyset er en blå ledning som går ned til et relæ ved sikringsholderne - på min bil sidder der to gule relæer, hvor det til venstre trækker når du slår tændingen til - (se om relæet trækker, og dens funktion er at slukke for nærlyset når du tager tændingen) - på den anden side af relæ kontaktsættet - går der en blå ledning tilbage til rattet igen, op på der hvor du har din horn kontakt og langt lys - det var her min fejl var - kontaktsættene der styre det lange lys var i stykker - fra de kontaktsæt går der en blå/rød ledning ned til de to sikringer for nærlys højre og venstre side - og fra dem igen går der en blå/sort og blå/lyserød ledning ud til hver deres nærlys pære.
Jeg har for mange år siden fjernet det kørelys der var monteret, da det gav problemer.
Håber det hjælper dig - jeg linker lige til ledningsdiagrammet:
http://www.legionlandrover.com/manuales/electrical%20schemes%20-%20defender%202002%20uk.pdfMvh / Br
Peter Sørensen