98526:
sv: Nyt Serie III projekt (31-05-2010 11:26:29) (svar på
98522)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (
ip-adr: 194.239.76.58)
Hej Jens
2000 km om *ugen*? Det er ved hurtig hovedregning lidt over 100.000 km om året! Og så i en seriebil?! Respekt!
I min verden er en seribil uovertruffen i terræn, og en rigtig entusiuastbil, der kan repareres af næsten alle, selv en glad amatør som mig, og så sender den en tilbage til en verden af i går, der var mere overskuelig, uden overbefolkning, globalisering, skovrydning og global opvarmning. For ikke at tale om alle de signaler bilen udsender om nostalgi og eventyr på en gang, og som henrykker så mange.
Men nogen motorvejsræser bliver det aldrig. Man kan godt lægge en størrer motor i, og måske udvide med et overgear, og lyddæmpe på alle leder og kanter og det hjælper da en del. Og passer man lidt på gearkassen kan den efter sigende holde til meget, men mit indtryk er nu at mange af dem der lægger størrer motor i en seriebil bliver helt gode til at skifte gearkasser.
Så er der den tilbagevende sang om hvad der kan synes, og hvad der er lovligt og hvad folk slipper afsted med. De tre ting behøver ikke at have noget med hinanden at gøre. Det er svært at overskride reglen om max 20% effekt-forøgelse, da bilen er tybegodkendt, og det kræver vist så vidt jeg ved en ny type-godkendelse, og den får du ikke bare lige.
Hvis du kører over 100.000 km om året, men stadig har brug for "the best 4x4 by far" så var det måske en idé med en Defender V8 som Ole er inde på. Så kan du jo have en veteran-seriebil, til weekend-sjov.
SIIA-hilsen Niels