tilbage

Land Rover Forum  

Index
10074: 200 tdi (15-07-2003 23:43:56)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.6.119)
Hvormange heste har en 200 tdi i forhold til en 2,25 D?
Index
10075: sv: 200 tdi (16-07-2003 03:01:01) (svar på 10074)
Morten Dam #6034, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.160.111.193)
REO, du får dem fra ende til anden. Så kan du se udviklingen frem til i dag, når det gælder LR's dieselmotorer.

2.25 Diesel, 2286 ccm, indirekte indsprøjtning
67 Hp / 49,2 Kw  @4000 rpm
140 Nm / 14,5 Kgm @1800 rpm

2.5 Diesel, 2495 ccm, indirekte indsprøjtning
67 Hp / 49,2 Kw @ 4000 rpm
155 Nm / 16 Kgm @ 1800 rpm

2.5 Td, 2495 ccm, indirekte indsprøjtning
86 Hp / 63.4 Kw @ 4000 rpm
203,7 Nm / 20.8 Kgm @ 1800 rpm

200 Tdi, 2495 ccm, intercooler, direkte indsprøjtning
107 Hp / 80 Kw @ 3800 rpm
255 Nm / 26 Kgm @1800

300 Tdi, 2495 ccm, intercooler, direkte indsprøjtning
111 Hp / 83.1 Kw @ 4000 rpm
265 Nm / 27 Kgm @1800 rpm

Td5, 2492 ccm, intercooler, direkte indsprøjtning
122 Hp / 90 Kw  @ 4200 rpm
300 Nm / 30.6 Kgm @ 1950 rpm

Alle de nævnte motorer er 4-cyl. på nær den sidstnævnte, som er 5-cyl.

Med landyt og venlig hilsen
Morten
Index
10078: sv: sv: 200 tdi (16-07-2003 07:50:22) (svar på 10075)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 80.161.32.214)
Hvordan Du da ka', Morten !
Index
10082: sv: sv: 200 tdi (16-07-2003 09:23:51) (svar på 10075)
ole pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.243.124.190)
Hej Morten.

Det ser ud til at du har en god database. Skulle du mon have tallene for V8 stg one altså 109" S III V8. Jeg ville godt vide hvad den egentlig skal have af HK el KW, da det ikke sådan er lige til at finde i mine arkiver.

Med venlig hilsen

Ole Pedersen # 493.
Index
10083: sv: sv: sv: 200 tdi (16-07-2003 12:20:37) (svar på 10082)
Bo Fyhring (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 147.29.74.243)
Hej Ole

98 HK for en stage one hvis jeg husker rigtig.

Bo Fyhring
Index
10084: sv: sv: sv: 200 tdi (16-07-2003 12:29:27) (svar på 10082)
ib nielsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.97.249.218)
tybegodkendelseen på en Stage 1 siger
Max efekt KW (DIN) 68
Index
10116: sv: sv: sv: 200 tdi (17-07-2003 21:19:45) (svar på 10082)
Morten Dam #6034, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.160.111.193)
Dav Ole

Så vidt jeg ved, kom 109" med Stage One V8'eren på 3,5 liter i 1979, og den leverede da 91 hk ved 3.500 o/m og 225 Nm ved 2.000 o/m. Kværnen var koblet til en 4-trins manuel gearkasse med transfergearkasse og permanent 4-hjulstræk.
Forhistorien til den motor er faktisk enestående. Den stammer fra 50'erne, da Buick-ingeniører udviklede en metode til økonomisk produktion af en let og højtydende aluminiumsmotor, og Fireball V8, som maskinen blev kaldt, blev anvendt i Buick og Oldsmobile modeller og med succes i Indy- og Formel 1-racere kørt af Dan Gurney, Bruce McLaren og Jack Brabham, som vandt sin tredje VM-titel med Fireball V8'eren.
Medio 60'erne fik Land Rover en aftale i stand med Buick og fik den tilpasset først den nye Range Rover (1970) og siden 109" Serie III og 101" FC, hvilket siden førte til udviklingen af 110"/One Ten og 90"/Ninety. Motoren blev senere boret op flere gange for at give Range Roverne større ydelse, mens Land Roverne fortsatte med 3.5-liter udgaven. I One Ten, som havde 114 hk.
Nå, men det var et sidespring.
Altså Stage 1 V8'eren havde 91 hk.

Håber det hjalp lidt. :-)

Hilsen fra Morten


Index
10088: Saudi V8 (16-07-2003 17:05:23) (svar på 10075)
Jørgen Seligmann #4178, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.255.244.67)
Hej Morten,
Med den database kan du måske også fortælle mig hvori forskellen er mellem en V8 motor i en 110 i Saudi trim i forhold til dem der er er leveret i Danmark?
vh/Jørgen
Index
10117: sv: Saudi V8 (17-07-2003 22:06:08) (svar på 10088)
Morten Dam #6034, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.160.111.193)
Hi Jørgen
Er der forskel?
Nå, alvorligt talt, hvad er det helt præcist, du savner svar på?
Med Landyt & hilsen
Morten
Index
10124: sv: sv: Saudi V8 (18-07-2003 10:23:38) (svar på 10117)
Jørgen Seligmann #4178, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 213.86.33.74)
Hej igen,
Ja, efter sigende skulle der være forskel. Der skulle bla. være noget med minimum oktanbehov men jeg har ingen data og er derfor noget i tvivl. Og så er der sat et andet typeskilt i. Men det der også interessere mig er om der er ydelsesforskel og om det kan give problemer ved forsøg på indregistrering?
vh/Jørgen
Index
10148: sv: sv: sv: Saudi V8 (21-07-2003 11:59:04) (svar på 10124)
Morten Dam #6034, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 195.249.203.181)
Hi Jørgen

Jeg har grabet i sagen og forsket hid og did - DK, GB og mellemøstlige kilder - uden at komme helt ind på livet af substansen.
Her og nu kan det siges, at der utvivlsomt er forskel på specifikationerne på V8'erne eksporteret til DK og f.eks. Saudi Arabien alene på grund af de klimatiske forhold, d.v.s. øget køling af vand og olie motor og transmission. Om ydelsen er den samme ved jeg ikke eksakt, men er der forskel, er den formentlig ubetydelig. Forskellen på typepladerne indikerer givetvis, at der er forskelle på eksportmodellerne. Hvis du har en eksporteret V8'er fra Saudi Arabien, som nu står i DK og måske skal registreres i rødt og hvidt, kan der være nogle krav, som skal opfylde afhængigt af bilens produktionsår, f.eks. lygter, bremser og udstødningsmæssige grænseværdier.
Jeg kan ikke komme det nærmere, men du kan evt. kontakte servicechef Steen Houborg hos Rover DK og høre, om han i sine manualer kan finde yderligere detaljer for netop det modelår, som gælder for den bil, du skriver om. Håber det kan være dig til hjælp.
Med gode hilsener og landyt-dyt fra Morten
Index
10149: sv: sv: sv: sv: Saudi V8 (21-07-2003 13:47:43) (svar på 10148)
Jørgen Seligmann #4178, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 213.86.33.74)
Mange tak for den store indsats. Den med køling var jeg ikke opmærksom på så det vil jeg kigge mere på. Jeg håber at få hjælp ved (evt) indregistrering af det faktum at den ud over Qatar plader også har kørt på engelske og spanske plader. Men jeg får se.
vh/Jørgen