tilbage

Land Rover Forum  

Index
100885: 130" Defender som bus M2 (18-08-2010 18:53:42)
Jon Leiton Larsen #5159, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.191.217.126)
Hej derude,

Er der nogle af jer der har en idé om det er muligt at få indregistreret en 130" som bus M2 (se billede). Jeg ved denne vogn ikke er en hyldevare hos Land Rover.

Håber der en nogle der kan hjælpe.

På forhånd tak og med venlig Land Rover hilsen Jon Leiton Larsen

Index
100887: sv: 130" Defender som bus M2 (18-08-2010 19:05:17) (svar på 100885)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.11.147)
Hvis bilen er fra før oktober 2001, skulle der ikke være noget problem.

Har den f.eks. seks sæder nu, sætter du blot fire mere ind i ladrummet, monterer s-seler iht fabrikkens anvisninger.

Være opmærksom på indretning af nødudgange. Tag din lokale synshal med på råd!

En 130" er hyldevare hos Land Rover, idet der findes en typegodkendelse på den.

Ville være helt suverænt, om du kan gennemføre projektet.
Index
100897: sv: sv: 130" Defender som bus M2 (18-08-2010 23:34:39) (svar på 100887)
Anders Kofod Mogensen #5653, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 95.166.166.58)
Fed bil og fed ide

men et absolute mareridt på en plads

Er det en taglem eller lign. den har bagi ?

SIII Hilsen Anders
Index
100899: sv: sv: sv: 130" Defender som bus M2 (19-08-2010 10:00:55) (svar på 100897)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Anders.

Det du ser bagi, er det som hollænderne må gøre for at omgå deres afgiftssystem. De har særlige krav til minimumshøjde i varerum, for at få nedsat afgift på varebiler. Derfor har de ofte hævet taget i varerummet på deres Defendere.
Så er det dog smartere at få dispensation for varerummets dimension, som Defender 90 har herhjemme. Her er det dog længden der er dispenseret for.

Til Jon.
Jeg tror ikke du kommer udenom at skulle have hjælp fra Sten Houborg hos LRDK. Han plejer at være hjælpsom. Du skal have en dataerklæring fra ham, og det kan måske godt blive lidt svært, da der ikke er den store præcedens for at registrere 130" som bus. Jeg tror dog ikke der er de store problemer hvis du går efter den store pakke og betaler fuld afgift. - men spørg ham, han ved nok bedre hvad LR kan stå inde for.

MVH Jakob E S
Index
100906: sv: sv: sv: sv: 130" Defender som bus M2 (19-08-2010 13:57:29) (svar på 100899)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.10.228)
Du skal bestemt ikke gå efter den store pakke mht afgiften. Ejerafgiften vil andrage næsten 12.000 DKK, hvis den kan indreg. som pmv. Som bus er der lavere reg.afgift, lavere vægtafgift og den begrænsning, at du skal bruge/have monteret fartskriver ved udenlandsrejser. Som varevogn vil vægtafgiften andrage 12.180 DKK plus tillægsafgift på 15.000 DKK ved 100% privatanvendelse. Kan kun indreg som mandskabsvogn for virksomheder med cvr-nr. Så bus-reg er det helt rigtige!
Index
100909: sv: sv: sv: sv: sv: 130" Defender som bus M2 (19-08-2010 15:54:21) (svar på 100906)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Ja, Paul. Hvis den som sagt kan godkendes til det, og det er kun Land Rover, der kan dokumentere, at den lever op til kravene som bus. Når man kommer til syn med en specialbygget bil, som dette vil være, så er det en selv, der skal dokumentere at den lever op til kravene. Der ligger ikke en mappe henne i synshallen, hvor der sidder en lille seddel, hvorpå der står at en Land Rover 130, der har fået en anden bagkasse på, og som man selv lige har sat lidt sæder og seler i, bare kan synes som bus. Jeg tror ikke engang det ville være let som alm. personbil, men her tror jeg dog at chancen er større, fordi donorbilen nok ville være registreret som personbil i hjemlandet (der skulle være et EU-land).

Jeg kender Jon, og jeg er ret sikker på at han ikke vil registrere den som personbil, fordi du har ret i at de faste udgifter, er lavere for en bus.
Men hvis man alligevel skal ud i kanten af reglerne, så kan man vel bare lave et transport firma, og ansætte hele familien i firmaet, og så registrere bilen som mandskabsvogn. Hvem tør prøve det? Det er gratis (så længe det varer...)

MVH Jakob E S
Index
100912: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 130" Defender som bus M2 (19-08-2010 17:25:51) (svar på 100909)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.10.228)
Det er muligt, at du har ret, Jakob, men da en 130" har en ramme og der foreligger en typegodkendelse ligesom køretøjet findes som bus i UK, skulle der næppe være de helt store problemer i, at få den godkendt som bus. Om bagkassen kommer fra LR eller VW, er ligegyldigt, da der er tale om en opbygning på en ramme. Bilen skal ikke opfylde overrulningskravet. Forankring af sæder og seler skal være forsvarlig, hvilket bilinspektionen kontrollerer.(Iht detailforskrifter gældende på køretøjets 1.reg.dato).

Det burde endog være lovligt, at forsyne ladet på en 130 crwe cab med et sikkerhedsbur, montere seks klapsæder med s-seler på langs i ladet, trække en pressening over og få det hele godkendt som bus. Denne konstruktion svarer nemlig til det, som anvendes på lastbiler, der bl.a. anvendes til transport af studenter eller andre festlige selskaber.

Vi taler dog fortsat om busser fra før oktober 2001.

Mht familieflyttefirmaet, så skal der faktisk foreligge ansættelseskontrakter, et firmaregnskab osv. Så den tror jeg nu heller ikke på. Men kreativ er tanken dog!
Index
100928: sv: sv: 130" Defender som bus M2 (20-08-2010 07:54:06) (svar på 100887)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Hej PauSe.

Før 10/2001 ?

Er det der, at langsgåendesæder sæder ikke længere kan godkendes, eller ??

1270
Paw
Index
100931: sv: sv: sv: 130" Defender som bus M2 (20-08-2010 09:43:08) (svar på 100928)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.9.207)
Ja, der kom en komplet ny busbekendtgørelse iht EU. Derfor udgik Land Rover bussen også.
Index
100977: sv: sv: sv: sv: 130" Defender som bus M2 (21-08-2010 19:51:10) (svar på 100931)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.209.240)
Jeg kom tilfældigvis til at bladre i en officiel Land Rover brochure og der er en 12 - sæders - 130" afbilledet.

Dvs, at den findes/fandtes som et LR fabrikprodukt.

Set i LR 563 1990
Index
101019: sv: sv: sv: sv: sv: 130" Defender som bus M2 (23-08-2010 09:17:55) (svar på 100977)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Se det lyder jo rigtig interessant!
Så er der nok en mulighed.

MVH Jakob E S
Index
162365: sv: 130" Defender som bus M2 (21-01-2020 23:54:47) (svar på 100885)
Sebastian (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.116.88)
Hej Jon.

Fik du nogensinde kørt projektet i mål, kunne det lade sig gøre at indreg 130” som bus?

Overvejer nemlig at tage samme tur :)

Mvh Sebastian