101153:
sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Elsagkyndig til TD5 - har brug for hjælp over telefonen .. (27-08-2010 12:17:15) (svar på
101079)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (
ip-adr: 83.136.92.77)
Hej Stephan, undskyld mit sene svar - her er den sidste del af historien. Mandag aften brugte jeg og en god mekaniker-ven hele aftenen på fejlfinding. Alt blev spilttet ad. Konklusionen blev efter at have målt det hele igennem at ledningsnettet som styrer bremselyset fik strøm fra et andet system - list som forventet. Men da vi ikke kunne eliminerer strømtilførslen ved at tage sikringerne var vi lidt undrende. Kun sikringen 'chassis ...' under passagersædet gav pote. Strømmen forsvandt. Vi gennemmålte alle samlinger, stik, relæer og sikringsbokse som var relateret til strømmen til bremselyset. Det eneste sted vi ikke umiddelbart kunne komme til var området ovenover dieseltanken. Og det var netop her fejlen måtte ligge. Vi fandt ved videre fejlsøgning et lilla kabel som førte strøm om bag i bilen igennem vangerne. Men der var ingen steder hvor vi kunne genfinde det lilla kabel inde i bilen. Hverken til lygter, interiørlys eller lign. Når vi kigger på eldiagrammerne så er der heller ikke noget lilla kabel som fører til dieselpumpen. Vi endte med at klippe det lille kabel ude i motorrummet.
Kablet kan ses i eldiagrammet side 1.1 og 1.3 (Power Distribution)
Lucas kabelfarve siger at ren lilla betyder 'Accessories fed direct from battery via fuse (Always live)'.
Vi klippede altså det lilla kabel og problemet var løst. Alle andre elfunktiuoner blev testet og alt virkede som det skulle ..
Motoren har også standset helt fint siden ..
P.t. gør jeg ikke mere men en dag så må tanken ned og fejlen findes helt præcist :o)
Mvh Lars - med tak for alle jeres input!