tilbage

Land Rover Forum  

Index
102727: Simex dæk, er der nogen der køre med dem? (22-10-2010 09:41:21)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
Hej

Jeg påtænker at sætte et sæt piggede Simex Extreme Trekker på min SIII. Mønsteret for at kunne komme frem på de små uryddelige kommuneveje og piggene til de usaltede amtsveje ;-)

Er der nogen her der har kørt med tilsvarende dæk?
Der er flere der laver efterligninger af dem, bla, Malateser og Kingpin.

Mvh
Jens
Index
102731: sv: Simex dæk, er der nogen der køre med dem? (22-10-2010 11:20:59) (svar på 102727)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
Lige et tillægsspørgsmål...

Jeg tænkte om man kan få 15" fælge der passer på en SIII?
Det ville gøre dækudvalget noget større.
Hvis man kan, hvad skal fælge og dæk så hedde størrelsesmæsigt?

Mvh
Jens
Index
102745: sv: sv: Simex dæk, er der nogen der køre med dem? (22-10-2010 13:26:46) (svar på 102731)
Torbjørn Barfod #6315, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.88.163.141)
At kører Simex på landevej, føles nogenlunde som at køre på 8 kantede hjul, dem jeg har set afbalancerede har brugt så meget bly de kunne forgifte en mellem stor landsby.
Jeg ville bestemt ikke anbefale dem til det beskrævede formål.

Mvh
Torbjørn
Index
102749: sv: Simex dæk, er der nogen der køre med dem? (22-10-2010 14:11:01) (svar på 102727)
Torben Schmidt Hansen #8266, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 217.157.238.141)
Hej et udmærket dæk, alt motorstøj forsvinder når man kører med disse dæk på landevejen.

Når man først har lært de forskellige frekvenser at kende behøver man ikke at se på speedometeret, så kan man høre hvor hurtigt man kører.

Jeg har kørt en del med disse dæk, de er gode til at grave i sand med, og gode hvis man skal krydse en mose, men på landevejen finders der bedre dæk.

Hilsen

Torben
Index
102752: sv: sv: Simex dæk, er der nogen der køre med dem? (22-10-2010 15:20:13) (svar på 102749)
Peter Lund Høg #6120, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 78.156.212.241)
Hej

Jeg kører med en kopi udgave - Insa Special Track i størrelsen 285/75 16. Det er et fantastisk dæk i terræn - man kommer frem hvor andre må give op eller spille sig igennem.

Men det lyder som om du ikke skal bruge dem til decideret offroad kørsel? For det er det eneste de er gode til, så med mindre du skal bruge dem i terrænet, så er der mange andre bud der er bedre. I forhold til mønsteret synes jeg ikke dæk larmen er så slem, men de kan da høres:-)

MVH Peter, der har andre dæk til landevejskørsel.
Index
102754: sv: sv: sv: Simex dæk, er der nogen der køre med dem? (22-10-2010 15:43:18) (svar på 102752)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
Landevej og landevej...
Problemet her hvor jeg bor; er at de sidste vinter næsten helt aflyste snerydning og saltning. Det betød at størsteparten af vinteren forgik enten på sneglat eller sneglat vej med løs sne og små forhindringer i form af fastkørte biler.

For at imødegå dette har jeg så tænkt mig at sætte disse dæk på, pigget med Maxigrip pigge.
Hvis jeg så beslutter at køre videre med dem til sommer kan jeg bare skrue piggene ud.

Før jeg fik rigtig bil, sidste vinter, kørte jeg i en ældre WV Polo. Der var monteret Hankock vinterdæk med pigge - jeg kommer aldrig til at køre med u-piggede dæk om vinteren igen. Det er simpelthen bare det eneste der kan stå fast på den rene is.

Så er sagen bare den at man ikke kan få nogle dæk der er gode til sne. Bedste bud er nok BFGoodrich AT2, men de kan ikke pigges. MaxiGrip piggene kan fås fra 11mm til 35mm, og kræver samme mængde mønsterdybde som piggens længde for at kunne monteres forsvarligt. Extreme Trekker'ne har 20mm mønster og der er rigeligt plads til at skrue 15mm pigge i og samtidigt have 5mm til overs til at slide af over tid.

Jeg har kikket en del efter anmeldelser og test af vinterdæk til 4x4, men er ikke stødt på noget endnu. Er der nogen af jer der har set nogen?

Mvh
Jens
Index
102755: sv: sv: sv: sv: Simex dæk, er der nogen der køre med dem? (22-10-2010 15:53:40) (svar på 102754)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.161.72)
hvad med BFGoodrich M/T til sommer kan du skrue piggene ud og bruge dækkene i plutten og på landevej
jeg køre i øjeblikket på dem på vejen og set er ikke ret meget de larmer
Steen
sIIa 1962 109"
Index
102756: sv: sv: sv: sv: Simex dæk, er der nogen der køre med dem? (22-10-2010 16:01:56) (svar på 102754)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.68.119)
Hej Jens

Lyder spændene, Simex er ikke et vejdæk uanset om vi snakker Jungle Trekker som Torben. Eller Extreme trekker som du spørger til. Hvis du vil gøre det vil jeg foreslå du gør det på et regummieret som Insa der koster væsentligt mindre af Simex. 235/85-16 størrelsen og pigger det. Hvis du sætter for voldsomme hjul på kommer du nok til at øve dig i at skifte stikaksler i en snedrive :-)


Mvh
Mads
Index
102757: sv: sv: sv: sv: sv: Simex dæk, er der nogen der køre med dem? (22-10-2010 16:53:25) (svar på 102756)
Truls Thomassen #6612, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 84.48.79.213)
hmm.. kjøp deg ett sett med general grabber at2 dekk.. kjørte på det her i norge i 3,5 år sommer som vinter.. uten pigger.. simex er kun til offroadbruk..
Index
102759: sv: Simex dæk, er der nogen der køre med dem? (22-10-2010 17:13:05) (svar på 102727)
Claus Høgstrup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.3.57)
Nu er jeg ikke medlem og er for den sags skyld også mellem biler for tiden, men nå jeg engang får taget mig samme til at købe en 90'er har jeg da tiltænkt at anskaffe mig et par simex, men jeg kunne aldrig drømme om at køre med dem som vinterdæk, det har jeg prøvet med en toyota og det gør jeg aldrig aldrig igen.
Man kan faktisk få et M/T snow som er rigtigt godt, også uden pigge.
Index
102760: sv: sv: Simex dæk, er der nogen der køre med dem? (22-10-2010 18:03:24) (svar på 102759)
jørgen M (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 93.162.249.188)
Må give Mads ret. jeg bruget insa turbo sidste år til at lege i sne med. De kravler igennem en masse sne hvor mine AT ikke kommer. De virker dog kun i driver og ikke på isede veje og det kostede mig også en aksel ( og 4 timers arbejde med spil )
Index
102761: sv: sv: sv: Simex dæk, er der nogen der køre med dem? (22-10-2010 18:36:10) (svar på 102760)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
Ok, nu har jeg bestilt et par Malateser hos Nordkystens 4x4, så skal det prøves.
Nu skal jeg så bare vente på at dækkene kommer så jeg kan få talt op hvor mange pigge jeg skal have.

Det både glæder mig og bekymre mig lidt at høre du knækkede en aksel. Har du en særligt uheldigt udformet højrefod, eller var det bare sort uheld?

Hvis akslerne virkeligt er så dårlige på LR-seriebilerne, er der så ikke noget man kan gøre for at lave om på det?
Jeg har set at man kan få forstærkede aksler til Defenderene, men jeg er ikke helt sikker på hvad man stiller op med en SIII 88", som jeg køre. Jeg har tænkt på at sætte en ARB-locker i, men det er jo den sikre vej til knækkede aksler, hvis bilen ikke kan tåle at køre på andet end slicks i forvejen?

Mvh
Jens
Index
102762: sv: sv: sv: sv: Simex dæk, er der nogen der køre med dem? (22-10-2010 20:02:29) (svar på 102761)
Jørgen M (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 93.162.249.188)
Ang. den ødelagte aksel. når hjulet spinder og pludselig får bid (og med de dæk godt bid) so er der noget som må bøje sig. Det var den forreste aksel på en 110" (den korte af dem).
Hvis dækket skal bruges til leg er de fine. Til daglig brug er de ikke gode.. man står slet ikke fast på våd og feddet vej. (og de LARMER)

jeg ved ikke om man kan få andre aksler til serie biler (det vil jeg tro) men så er det bare et andet sted skaden sker og det bliver det ikke billigere af.
Index
102765: sv: sv: sv: sv: Simex dæk, er der nogen der køre med dem? (22-10-2010 23:15:51) (svar på 102761)
Claus Høgstrup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.3.57)
Nu er jeg ikke det store geni men Maxi Drive har lavet forstærket aksler siden engang i 60'erne så det skulle da være muligt at skaffe til din SIII.
Ellers ville en Air Locker eller andet spær ikke være en dum ide, da den kan forhindre hjulspind og hvis det opstår, er der jo en hovedafbryder, man skal dog huske at slå den fra hvis man bliver flyvende(det kan godt give et voldsomt smæld under bilen hvis man glemmer det)
For lige at komme tilbage til dækket, var det i 4wheeldrive for et par år siden en artikel om dæk og is, jeg mener at kunne huske noget med at konklusionen var at jo grovere dæk jo længere bremselængde

claus
Index
102796: sv: sv: sv: sv: sv: Simex dæk, er der nogen der køre med dem? (23-10-2010 03:43:02) (svar på 102765)
Rune Jakobsen #7834, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 183.182.110.114)
Må jeg foreslå et godt M/T dæk og så få dem Sipet hos Berthelsen. Det koster 200kr pr. dæk og kan godt anbefales. Kørte sidste vinter på et sæt Mastercraft Curser M/T som var sipet. Bremselængden var fin og de trækker igennem en del sne og isglatte veje.
Index
102890: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Simex dæk, er der nogen der køre med dem? (23-10-2010 22:59:02) (svar på 102796)
Roberto Petersen #7754, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.145.42.57)
Jeg har malatesta kaiman dæk på min 88" og de kører faktisk rigtig godt i sne, selfølgelig er de ligeså glatte som mud terreng på is, men har aldrig haft problemer på regnvåde veje, der er mud terreng nærmest livsfarlige til sammenligning.
Vær opmærksom på at selv om dækkene sælges som 235 i brede er de altså en del større, så hvis akslerne kommer i yderposition bliver der altså rydet godt op i skærmene bagpå, jeg har måtte lave lidt frigang foran baghjulene på 88eren.
Jeg valgte at montere dem på de dotz fælge som de også sælger hos nordkystens.
Index
102895: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Simex dæk, er der nogen der køre med dem? (24-10-2010 00:28:16) (svar på 102890)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
***ligeså glatte som mud terreng på is***

Det er så her disse kommer ind i billedet:
http://www.maxigripicestuds.com/

Jeg har kikket lidt på siping, jf. ovenstående link og det forlyder at siping forøger grebet med 22% og levetiden på dækket med 10-15% foruden at sænke støjen med helt op til 50% på AT dæk og 25% på MT dæk.
Alt taler altså for siping, det eneste der er lidt tricky, er om man både kan sipe og sætte pigge i?

Er der nogen der har prøvet et af de siping-værktøjer man kan købe?

Mvh
Jens
Index
104797: sv: Simex dæk, er der nogen der køre med dem? (13-11-2010 02:44:07) (svar på 102727)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
Så fik jeg sat de nye dæk på. Der var en del kludder med leveringen og det viste sig at firmaet (Nordkystens 4x4) ikke kunne levere 7,5R16 pga. at de var i restordre. Da jeg følte vinteren presser på, valgte jeg i stedet et 235x85R16 dæk. Det er altså Inso Extreme Trekker der kom på. De er mærket M + S, Malateser's dæk med samme mønster er mærket M + T...

Det blev en helaftensforestilling at montere dem, da det viste sig at min vens dækmaskine ikke kunne tage den store størrelse. Så det var delvist i maskinen og delvist med dækjern og muskelkraft. Men det lykkedes til sidst. Næste problem var at de heller ikke kunne komme i hans alm. personvognsdækafbalanceringsmaskine, så de blev sat på bilen uden afbalancering.

På trods af at de er markant bredere end standardstørrelse, var det kun nødvendigt med en minimal justering af stoppene, for de ikke skulle tage på fjedrene bag til. Frigangen er også ok i skærmkasserne.

Allerede da jeg skulle ud fra værkstedet, bemærkede jeg hvor meget lettere de er at dreje med end de gamle hjul. Det er nærmest som servo i forhold til de gamle slidte dæk, hvor der kun var 2-3mm mønster tilbage.
På vejen var første indtryk "blødhed". De giver mærkbart bedre affjedring mod de små skarpe ujævnheder der er i vejene, kanter og lapper mærkes meget mindre. Ved højere hastighed bliver bilen en smule mere løs i det end jeg har været vant til, men på ingen måde ustabil eller krævende at køre. Den manglende afbalancering viste sig ikke. Der er ikke antydningen af rystelser i rattet eller hoppen ved nogen hastigheder fra 0 til topfart.

Støj? Ja jo. Nu er der ikke puttet noget andet ekstra lyddæmpning i 88'eren end et gulvtæppe der dækker siddekasser og gulv, man kan høre antydningen af summen fra dem når man kommer op på 80. Hvis jeg træder koblingen ud og lader vognen rulle i tomgang kan man høre dækkene. Jeg har endnu til gode at prøve at køre Defender, men hvis den er markant bedre lyddæmpet end en SIII, så kan man måske høre at de siger noget når man køre. Jeg syntes ikke det er bemærkelsesværdigt.

På prøveturen kunne vi ikke lige finde andet end en pløret majsmark at vende i pga. mørket ;-) på de små landeveje. A' tror idt det blir' noge' problem mæ æ sne - for at sige det på jydsk! Det var dog lidt svært at finde en udkørsel fra marken og vi blev nødt til at krydse grøften for at komme ud på vejen igen. (undskyld landmand). 2WD hele vendingen.

Nu går jeg og venter på at de Maxigrip pigge jeg har bestilt dukker op fra Sverige. Så skal de bare i for at give modstand på isslag og morgenrimede veje.
Jeg talte med en bekendt på Island og de køre med op imod 300 pigge i hvert hjul deroppe om vinteren. Det skal så lige siges at de også har 48" dæk på deres Defendere!
Det passer med 60 pigge i hvert hjul på Insa dækkene, så der kommer foreløbigt en pig i hver af de yderste klodser, forskudt i uens mønster over en omgang.

Jeg har foreløbigt pumpet med 35psi og det syntes at være fint.

Med svært tilfredse hilsner
Jens