tilbage

Land Rover Forum  

103032: 1. gangs køb vs. rust ? (25-10-2010 18:17:22)
Per Olsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.166.163.4)
Hej

Jeg er ved at skulle købe min aller første Land Rover! -og har fundet en Defender (1993). Men jeg er i tvivl om undervognen, så jeg har fået en række billeder af den. De ligger på nedenstående link. Umiddelbart synes jeg ikke det ser værre ud end det kan redes uden at svejse osv, men jeg vil gerne bede om lidt kommentarer fra nogle mere erfarne. Bagdøren er også temmelig skæv, men det er til at have med at gøre...

http://www.pbo.dk/lr1.html

Vh.
Per

- Mit medlemsskab er på vej...
103035: sv: 1. gangs køb vs. rust ? (25-10-2010 18:47:28) (svar på 103032)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Gi' rammen nogle solide tæv med en hammer. Går der hul, eller lyder det som en papkasse, så er den rådden, og der skal svejses.

Mvh Niels
103040: sv: sv: 1. gangs køb vs. rust ? (25-10-2010 20:51:28) (svar på 103035)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
Den bil bærer tydeligt præg af, overhovedet ikke være vedligeholdt.
Den skal være (meget) billig.

Betal 25-50.000,- kr mere og få en bil der er rustbeskyttet og hvor man kan se hvad der ligger i motorrummet.

Den vil kræve mange timer og mange penge, det ses jo også tydeligt at den bla. også skal have skiftet gummibøsninger i hele undervognen.

Den kræver en stålbørste på en vinkelsliber over hele rammen og så noget zinkgrunder og noget solid rammemaling og derefter en omgang rustbeskytter.

Men der hvor det helt store problem ligger, er indvendig i rammen, hvis den ikke har fået noget på ydersiden, er det meget sandsynlig, at den heller ikke har fået nogen opmærkomhed indvendigt.
Og rammerne ruster faktisk mest på inder siden.

Hvis det virker som om jeg vil skræmme dig fra bilen, er helt rigtigt opfattet, hvis du ikke har meget tid, et godt udrustet eget værksted, mange penge og en særdeles forstående partner, så vil du ret hurtigt gå død i projektet - bilen vil på ingen måde leve op til dine forventninger og du bliver træt - meget træt.

Men selvfølgelig hvis den er tilstrækkelig billig, så er der jo mindre at tabe.

Det er bare min mening, der helt sikkert andre med en anden mening. :)

Mvh
Kenneth Poulsen
103042: sv: 1. gangs køb vs. rust ? (25-10-2010 21:22:39) (svar på 103032)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.50.226)
Har hardtoppen og baghjørnet ikke også fået et tryk ved det midterste hængsel ved bagdøren? På foto ser det ud som om bagenden 'knækker', så bliver hul mellem dør og hardtop...

Det er da uhyggeligt, at så ny en bil kan blive så grim pga. manglende vedligehold. Som minimum kræver det ihvertfald grundig afrensning og efterbehandling, og ideelt set burde hele karossen vel af, for at komme til overalt.

Ud fra rust ved dørhængsler, synes jeg også det tyder på at firewall'en (torpedoen) kan være lidt snusket, og så er det oplagt også at kigge grundigt i footwells (fodbrønde)...

Kig også godt efter dørbunde i sidedørene.

I mine øjne en udpræget 'projektbil'... bøsningerne revner ligefrem og motorrummet ser også lidt træt ud. Har den mange km og hvordan står det til med transmission, differ mm.?

Er den billig nok, så er det selvfølgelig ok, hvis du gør dig klart hvad du køber. Synes bare ikke, at det ligner et super-oplagt førstegangs køb for en ny LR-ejer.

Held og lykke - og velkommen i klubben.

/Jens
103044: sv: 1. gangs køb vs. rust ? (25-10-2010 22:08:17) (svar på 103032)
Per Olsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.166.163.4)
Mange tak for svarene!

Jeg synes ikke bilen er specielt billig - i hvert fald ikke set i forhold til advarslerne. Linket til annoncen er nedenfor. Da bilen står næsten nede ved grænsen har jeg endnu ikke set den "live", men det vil jeg nu heller ikke gøre nu. Jeg har også spekuleret på om ikke rammen er "skæv" på en eller anden måde, siden der en stor revne langs døren - nok ikke noget for mig - eller for nogen overhovedet...
Jeg har ikke noget imod at skulle lave tingene selv, men jeg vil ikke starte med et lig, der skal skilles helt ad.

Det er i øvrigt en 200 tdi, når man slår stelnummeret op - selvom det ikke står i annoncen. Men det har i jo nok set ud fra billederne.

Vh.
Per

http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Land-Rover-Defender-2,5-Tdi-90-Pick-up-3d_ID753500585.htm
103045: sv: sv: 1. gangs køb vs. rust ? (25-10-2010 22:16:56) (svar på 103044)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.50.226)
Den ser jo umiddelbart pæn ud i lak og karosse... men trænger da også til 'lidt' rengøring indvendigt.

Jeg skal ikke gøre mig til specialist i de årgange (er foreløbigt kun nået til min første LR, som jeg købte for et års tid siden - Def 90 Td5 MY2000), men umiddelbart ville jeg sige, at hvis du kan prutte 20-25k af prisen, så ligner det noget - uden altså at have set eller kørt bilen.

/Jens
103049: sv: sv: sv: 1. gangs køb vs. rust ? (25-10-2010 23:18:32) (svar på 103045)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
Det er en pick up med løst tag, altså en truckcap med løst tag ovenpå. (det er selvfølgelig skruet fast på bilen)

Så vidt jeg erindrer må man ikke ombygge den til hardtop eller softtop, men man gerne tage det løse tag af over ladet, så det bliver en truckcap med lad.

Det kan være derfor den ser så underlig ud mellem bagdøren og den løse hardtop.

Og så har den 111 heste i stedet for de 68 der er oplyst.

Mvh
Kenneth Poulsen
103067: sv: sv: sv: sv: 1. gangs køb vs. rust ? (26-10-2010 10:11:54) (svar på 103049)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hej Kenneth

Bare af nysgerrighed; hvordan ser du at det er en pick-up truck med hardtop over lad? Og hvordan med de 111 HK? Kan du se det på motoren?

Mvh Niels
103068: sv: sv: sv: sv: sv: 1. gangs køb vs. rust ? (26-10-2010 10:36:42) (svar på 103067)
Peter Lund Høg #6120, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 80.166.32.222)
Hej

Jeg synes ikke rammen ser helt tynd ud, men der er da en del faresignaler. Og nu skriver de i annoncen, at det er samme ejer i 10 år. Vedkommende har da vist ikke passet alt for godt på sin bil. Når jeg sammenligner med min egen 90" 200 TDI fra 1992, så synes jeg den her er alt for dyr.

Jeg tror ikke det er en ombygget pickup, men det kunne være bilen var importeret, for uden at være helt sikker, så mener jeg en 1993´er skulle være gennemskåret hvis den var dansk fra ny.

I øvrigt har en 300 TDI 111 HK og en 200 TDI, som denne, har på papiret 107 HK.

Buttomline, så ville jeg finde en anden LR og bruge 60.000 kr. på. Og nej jeg har ikke en til salg.

MVH Peter
103071: sv: sv: sv: sv: sv: 1. gangs køb vs. rust ? (26-10-2010 10:54:50) (svar på 103067)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
På det nederste billede i linket på det første indlæg, kan man lige se det nederste hjørne af truck-cab'en der sidder under glasfiber toppen.
Man kan også se at det bageste hjørne på hardtoppen, er støbt glasfiber, da der mangler den overlappende samling i pladerne med popnitter. (bare kald mig "rivet counter", selvom der ikke er nogen nitter at tælle:-))

Efter min mening er det her en bedre løsning på Hardtop/pick up problemet end de overskårne biler som kom senere. Det ser dog lidt underligt ud udefra, da glasfiber toppen er mere kantet end et land rover tag.

MVH jakob E S
103074: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 1. gangs køb vs. rust ? (26-10-2010 11:33:39) (svar på 103071)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
"På det nederste billede i linket på det første indlæg, kan man lige se det nederste hjørne af truck-cab'en der sidder under glasfiber toppen.
Man kan også se at det bageste hjørne på hardtoppen, er støbt glasfiber, da der mangler den overlappende samling i pladerne med popnitter."

Nåe, javel så. Skulle godt nok kigge meget grundigt, men så kunne jeg også ane truck-cappen inde i kabinen. Sidder også og kigger med på 10" net-book. Det er nok tydeligere på en større skærm. :)
Det med nitterne havde jeg ikke spekuleret , men nu du siger det.

Tak for det. Nu føler jeg mig knap så meget hægtet af. :)

Mvh Niels
103072: sv: sv: sv: sv: 1. gangs køb vs. rust ? (26-10-2010 10:55:17) (svar på 103049)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.50.226)
Bare for at jeg lige kan få styr på begreberne:

Er en 'truckcap' ikke et tag over forsæderne, men uden bulkhead (skottet/ruden bag sæderne)?? Altså tag over hovedet mellem fordørene, men åben bag til?

En 'hardtop' er vel dybest set en 'truckcap', hvor der så er monteret hardtop inkl. dør over ladet, sådan at bilen er helt lukket bagtil?

/Jens
103075: sv: sv: sv: sv: sv: 1. gangs køb vs. rust ? (26-10-2010 11:46:31) (svar på 103072)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Mange mitshutoyoissans og den slags pick-ups har et fast styrehus/førerkabine og så evt en fibertop over ladet. Nå man taler om en Land Rover Hard Top, så har den i reglen en alu-top der dækker både kabine og lad, sådan at man får en van eller Station-car. Der findes dog som eksemplet her Land Rovers hvor det er Pick-ups der har fået et "låg" oven på, eller som Jens er inde på, nogen der er ombyggede således at man har skåret hard-toppen over og lavet foreste del til en truck-cap og sat resten på igen. Dette gjorde man i halvfemserne for at omgå reglerne. Dengang var 4x4 også populære og udsat for misundelse, så Staten fandt på at hæve jeg mener det var reg.afgiften´. Erhvervslivet altså Landmænd, entreprænører osv fik dog gennemført at den forhøjede afgift ku kom på de lukkede, mens "arbejdsvogne" altså pick-ups gik fri. Der var vist flere karosserifirmaer der tjente godt på at skære Landcruisers og Patrols og den slags over og sætte dem sammen igen´. Og altså også Land Rovers.

Men en rigtig Land Rover Hard-top er en van eller stationwagon alt efter indretning og registrering. Sagt på en anden måde, en Hard-top er den hårde udgave af en Soft-top, der jo er en slags kalesche, der også dækker både lad og sæder.

Mvh Niels, der har haft den samme SIIA både som Pick-up, Hardtop, og sof-top.
103078: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 1. gangs køb vs. rust ? (26-10-2010 12:08:49) (svar på 103075)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Og ja, en Truck-cap er et tag og en bagvæg der dækker fosædderne, så man får en pick-up.

Mvh niels
103084: sv: 1. gangs køb vs. rust ? (26-10-2010 13:02:17) (svar på 103032)
Christian Kryger #8044, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 188.181.16.208)
hej
jeg har en bil af samme årgang med det sammme glasfibertag over, min erfaring med bil og tag må jeg sige at den kun har været god, man har en varm kabine om vinteren inden for en rimelig tid. med hensyn til rammen ser den lidt rusten ud, men det gør min nu også, selvom jeg er over den hvert år. dog ikke helt så slemt. men jeg synes prisen er lidt for høj, jeg ville i hvert fald ikke give helt så meget.
mvh christian
103088: sv: sv: 1. gangs køb vs. rust ? (26-10-2010 13:51:58) (svar på 103084)
Anders Rasmussen #2889, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.207.95)
Hej Per

Man kan sige om den bil at den har lav km tal, og der er tilsyneladene ikke forsøgt at skjule noget på den ( Jeg tænker på at motoren ikke er blevet motorrenset )
Med hensyn til Rammen ligner det overflade rust. Måske bilen har været rustbehandlet et par gange i løbet af årene, men ikke de sidste år, så kan den godt komme til at se sådan ud. Det der tager hårdest på bilen er terrænkørsel. Det kan sagtens tænkes at bilen kun har været brugt på landevej. Prøv at ringe til forhandleren og få evt nummeret på manden der har haft bilen hvis det er muligt. Derefter kan du afgøre om det er en bil for dig, og om prisen er rigtig.

Mvh Anders
103089: sv: sv: 1. gangs køb vs. rust ? (26-10-2010 14:00:17) (svar på 103084)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 217.163.49.51)
Tillad mig at komme med en på stand om at det er en eftermonteret turbo på en 2,5, l n/a.

Jeg har faktisk forsøgt at komme i kontakt med sælger for at der kunne svares på nogle spørgsmål og der blev ikke svaret.
MVH Jens E i varmen og kun 18 dage TILBAGE
103093: sv: sv: sv: 1. gangs køb vs. rust ? (26-10-2010 15:36:12) (svar på 103089)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
Jens, med det ventildæksel er det en 200/300 tdi.
Se link i øverste indlæg.

En 2,5TD / N/A har et mere rundt ventildæksel uden "køleribber".

Og med en årgang 1993 passer det med en 200tdi.

Jeg mener heller ikke, at den rust der er på rammen er det helt store minus på denne bil, men det store minus er, at det ser som om den overhovedet ikke er er vedligeholdt.
Så kan den have kørt med for lidt olie på motor og gearkasse og alle andre steder hvor det ellers kommer ud.
Har den fået skiftet olie og filtere til tiden osv.

Men det er jo kun ud fra billederne man kan have den formodning.
Mvh
Kenneth Poulsen
103096: sv: sv: sv: sv: 1. gangs køb vs. rust ? (26-10-2010 16:05:13) (svar på 103093)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.68.119)
Hej Per

Hvad med den her istedet:

http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat/Land-Rover-Defender-2,5-Tdi-90-Pick-up-3d_ID684181.htm

Har ikke aktier eller relationer men syntes den ser noget bedre ud.

Med hensyn til den ¨du spørger om , står den jo ret ærligt der er ikke "Pynte shinet" med hammerlak og andet. Det er jo også en original 200 tdi,det syntes jeg er ret positivt.

Held og lykke med jagten.

Mvh
Mads
103105: sv: sv: sv: sv: sv: 1. gangs køb vs. rust ? (26-10-2010 20:07:24) (svar på 103096)
Per Olsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.166.163.4)
Hej Mads (og andre)

Jeg har set annoncen for den røde i Kbh, og skal over og kigge på den i morgen.

Jeg har droppet den i Sønderjylland. Men jeg lader lige billederne ligge til jeg ser den er solgt, hvis andre har brug for dem - de siger jo lidt mere/andet end dem sælgeren har på nettet.

Igen, mange tak for svarene.

Vh.
Per