tilbage

Land Rover Forum  

Index
107279: p38 - er den så ringe (11-01-2011 05:05:23)
Jørgen Rheinländer #3588, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 12.173.96.132)
Kære åndsfrænder. Som (tidl.) ejer af 5+ af de gamle RR 3.5'ere og en nyere V6 freelander har jeg - og er stadig - meget tilfreds med kvaliteten, og pålideligheden. Især har freelanderen imponeret mig. MEN - nu har jeg kun den på gule plader - freelanderen - og har udkig efter en P38'er. Men jeg bliver nervøs af de erfaringer der besiddes i klubben - i særdeleshed maner nogle bemærkninger til eftertanke, bl.a. i fht motorblokken (hvornår skifter det for LR selv?, 99?). På hvide plader er de jo ikke billige - skal man holde fingrene væk og se på en disco istedet?
På forhånd tak for jeres tid...
Index
107282: sv: p38 - er den så ringe (11-01-2011 08:02:17) (svar på 107279)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.93.182.241)
Hej Jørgen.

Nu findes der mandags modeller af alle biler.

Hvis du køber en P38 som er velfungerende, og serviceret, så tror jeg ikke du skal frygte så meget. De tidlige modeller har altid flere børne sygdomme end de sidste.

Min havde et problem med automat gearet og jeg burde nok havde opdaget det til at starte med, det kostede et automat gear.

Køb hellere den der er 10.000 kr dyrere men er i bedre stand, på disse biler er det pengene værd.

Der er en tendens til at blokken revner, vistnok noget med tyndere gods tykkelse på foring og ved for voldsomme termiske belastninger kan disse revne. Hvor slemt det er i den virkelige verden er mig uvist..

Mvh

Stephan
Index
107287: sv: p38 - er den så ringe (11-01-2011 08:47:57) (svar på 107279)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.30.33.34)
Ville absolut vælge Disco frem for P38

Den har de dælme ikke været heldige med. Især benzinudgaven kræver tålmodighed, god bankforbindelse og helst en svoger, søn eller svigersøn der er mekaniker og ukuelig optimist :-)

1. motorblokken på de første årgange her tendens til at revne ved bagerste cylinder i venstre side = ca. 75.000 kr.
2. Luftundervognen lever sit eget liv og konverteres ofte til almindelig fjederundervogn af samme årsag
3. Elektronikken driller ofte MEGET

mlrh Claus
Index
107292: sv: p38 - er den så ringe (11-01-2011 09:42:04) (svar på 107279)
Patrik Priess #8290, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 84.238.5.162)
Hej Jørgen

Jeg har selv stået med de samme overvejelser med P38'eren. Personlig synes jeg det er den flotteste deignet LR/RR nogen sinde.
Jeg snakkede med mange til værkstedsdage og ringede rundt til alle jeg kender med en P38 for at hører deres mening.
De fleste sagde at ud over benzin økonomien i en 4.6L er det en fantastisk bil.
Jeg tænkte sådan en må jeg have! Men da jeg var igang med at kigge, dukkede der mystisk mange op med flækket motorblok, og alle mellem 170-200k km. NEJTAK!
Jeg prøvede noget nyt. Kigge i tyskland. Fandt en 2.5 Diesel DES. Fuld læderkabine og alufælger, klima, soltag og alt lir der kan være på sådan en til kun 35000,-. Den havde kørt 98000 km og så stort set ny ud. 0 rust.
Fløj ned og kiggede på den, og købte den med det samme. Brugte 4 timer på det tyske mortorkontor zzz. Kørte hjem og besøgte skat.
OUCH!
Skat ville have 110k oven i de 35000, men synes den er det værd. Så jeg har en fantastisk bil på hvide plader til mindre end 150k. Slev synsmanden var imponeret over bilen.

Hvis jeg skal sætte en finger på noget, er det klart dens "sløvhed". Det er ikke en sportsvogn på nogen måde, men hvilken LR er det ;)

Jeg er også ejer af en Discovery 3 HSE. Og jeg er sku skufftet over hvor lidt forskel der er på de biler. Specialt når man tænker på der er 10 år i mellem dem. Lige så god comfort og gadgets i min P38 som i min Disco3.

Håber du finder en vogn du kan blive tilfreds med. Jeg kan kun anbefale at kigge syd for grænsen. Priserne faldt ekstremt efter den Tyske lov ang kørsl i storbyer uden partikelfilter.

/Patrik - lykkelig P38 ejer.
Index
107293: sv: sv: p38 - er den så ringe (11-01-2011 09:45:17) (svar på 107292)
Patrik Priess #8290, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 84.238.5.162)
... 2.5 Diesel motoren er en BMW motor. Tyskerne kan altså noget Englændere ikke kan :)
Index
107298: sv: sv: sv: p38 - er den så ringe (11-01-2011 13:31:07) (svar på 107293)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.144.63.133)
Hej Jørgen,

Her er et par ord fra en en som går ind i det 9. år med en P38A 4.6 V8 HSE.

Der er mange skrækhistorier ude i verden om denne model - jeg mener RIGTIG mange!!! Kig bare på www.rangerovers.net -en af de bedste sites overhovedet - www.landyzone.co.uk er også god!
Det er sandt - modellen kan indeholde grimme oplevelser, motor, gearkasse og elektronik etc.

M51 motoren, som ligger i dieseludgaven af P38 er en 6 cylindret rækkemotor fra BMW - blandt kendt fra 5-serien (BMW 525 TDS) - en udmærket motor.... i en BMW! Men den burde ALDRIG være kommet ned i det flotte tidsløse karosseri - Bilen blev sløv som en nutidig teenager, larmende og på alle måder en skændsel for en Range Rover...

Søger du på www.mobile.de eller www.autoscout24.de eller andre steder vil du sikkert bemærke at disse også udskiftes i lind strøm - ca. 160.000km - så er det slut.... Hvorfor?? Jo, ser du; en bil med totalvægt over 2T - en motor med 136 Hk - det er dømt til at gå galt - som fører presser man citronen = jokker pedalen i gulvtæppet for at der skal ske noget = motoren presses derved og slides op for hurtigt - bliver den varm flækker topstykket omgående! Brændstofpumpen holder heller ikke evigt men koster også kun mellem 10-15.000 kr. Rigtig mange er blevet chiptunet til 170 Hk - så kommer der lidt mere skub i skøjten, men forkortet levetid går hånd i hånd med øget forurening!

Motormæssigt findes der 3 størrelser:

2.5 TDi (136 Hk):
Ja jeg bryder mig generelt ikke om dieselbiler - og slet ikke de gamle motortyper, så jeg vælger ikke at udtale mig.

4.0 V8 (190 Hk):
Nogle mener at 4.0'eren ikke går så ofte i stykker som storebroderen - sandheden skal nok mere findes i at der ikke er solgt lige så mange af dem som 4.6 udgaven - når man nu havde muldvarpen oppe så slap de fleste det sidste for at få "den rigtige"... med lædersæder, lidt krom indeni, evt. soltag, HK-stereo etc...

4.6 V8 (218-225 Hk):
Kraftmæssigt overskud! Skøn lyd, ejerglæde – alt hvad man forventer af en Range Rover – nuvel brændstoføkonomien fordrer overskud i et budget – men det gør ejerskab af denne type bil!
Motorblokkene i V8’erne ikke byder på et meget langt liv – almindeligvis girver de op omkring de 200.000km - cylinderforingerne "slipper" og falder ned i blokken. Toppakninger, vandpumper der giver op med overophedning til følge - selv med den bedste vedligeholdelse du overhovedet kan lave selv eller købe dig til undgås problemer ikke - ask me how I know :( Løsningen er en anden motor med en cylinderforing der har en krave foroven og kan således ikke flytte sig :)

Er man handyman og ikke bleg for at blive beskidt, så kan man spare RIGTIG mange penge ved selv at lave service og reparationer. Nogle ting skal der bruges en tester til, men denne kan også anskaffes for menneskepenge!

Det var mine anslag for nu - spørg hvis du vil vide mere!

Og der findes hurtige LR/RR: 0-96km/t på 7,5 sekunder...
Index
107300: sv: sv: sv: sv: p38 - er den så ringe (11-01-2011 14:22:21) (svar på 107298)
Helge Oscar Kallehauge #1821, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.18.104.172)
Vi har også en 2,5 DSE. fra 1997.( BMW motor)
Den kører bare, vi har ikke haft problemer.

Dog har vi lige skiftet en af luft bælgene foran.
det det tog nu ikke mange ½ timer og et sæt kostede ca.2500. Ikke værre end støddæmpere.

Alt i el virker.
Det er bare herre køretøj..

Hilsen en glad p38 ejer.
Index
107302: sv: sv: sv: sv: p38 - er den så ringe (11-01-2011 15:29:52) (svar på 107298)
Jørgen Rheinländer #3588, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 12.173.96.132)
Kære alexander, patrik, stephan, claus, mfl:
tak for jeres værdifulde kommentarer. Jeg må lade hjerne og hjerte råde, og håber at de to kombineres til den rette beslutning. I hører nok mere herom. Igen tak!
Index
107317: sv: p38 - er den så ringe (11-01-2011 18:37:39) (svar på 107279)
Torben Schmidt Hansen #8266, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 217.157.238.141)
Hej Jørgen

P38 er en dejlig bil, selvom der er enkelte personer der mener at der er det værste l... Land Rover har lavet.

Jeg har haft en P38 4.6 fra 1999, i 5 år.

Luftaffjedringen fra drillet en gang, det var da jeg fik revet en luftslange af efter kørsel i Høvelte.

Motoren har drillet en gang efter min søn kørte den ned i et 1 meter dyb vandhul i høvelte.

Men ellers har den virket upåklageligt, og jeg ville meget nødig af med bilen.

Det er rigtigt at det elektriske kan drille, men det er ofte problemer med biler med meget el-udstyr.

Jeg har også haft en Disco 2, det er også en dejlig bil, men det er ikke en Range Rover, RR er i en klasse for sig.

Men det er en bil der kræver lidt benzin, jeg kan ved pæn kørsel på lang turer komme op på 7 km/l, men normalt ligger det på 5-6 km / l.


Hilsen Torben

Index
107325: sv: sv: p38 - er den så ringe (11-01-2011 19:35:49) (svar på 107317)
Henning Rogren #6732, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.51.175.40)
Hej Jørgen

Jeg havde en 4.6 HSE fra 1996 – fra starten af 2004 og godt 3,5 år frem, og kørte næsten 120.000 km i den kan kun sige at det var et rigtigt godt bekendtskab. Jeg kan heller ikke genkende alle de gruelige historier der er omkring denne model – den er absolut den mest stabile Land Rover jer har haft til dato.

Det er da helt rigtigt at der er meget elektronik så hvis man hidtil mest har været til serie biler så skal man nok udskifte lidt i værktøjskasse men være er det nu ikke.

Luftundervognen er bare helt i top og ganske uproblematisk og fornuftig prismæssig at reparere hvis den skulle gå i stykker – eneste lidt irriterende ting er at det kræver lidt specielt grej at nul-stille efter fejl, men som Alexander skriver så er alt det rigtig godt beskrevet på rangerovers.net

Jeg ville også råde dig til at lede efter en fra efter 1999 grundet de ændringer der er lavet omkring motor og motorstyring – med en helt igennem god bil som jeg helt ærligt mener køre bedre end min nuværende Disco3 4.4.

Mvh,
Henning
Index
107358: sv: sv: sv: p38 - er den så ringe (12-01-2011 19:45:02) (svar på 107325)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.198.218.176)
Som jeg husker det findes P38 med 4.0 og 4.6.

4.0 skulle være den samme blok som 4.6, MEN 4.0 er de to dårligste sorteringer af blokkene og 4.6 er den bedste sortering. Derfor sker der oftest fejl på 4.0'erne.
(Blokkene skulle angiveligt være sorteret i 3 sorteringer ?)

Venligst
Morten