tilbage

Land Rover Forum  

108074: Import af defender, som bus (29-01-2011 19:14:50)
Michael Charboe Christensen #8007, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.94.107.142)
Hej derude. Jeg lurer lidt på at finde en fin 110 i tyskland og importere den som bus. Kan det stadig lade sig gøre? I så tilfælde så mener jeg der har været forskellige afgiftssatser. Er der forskel på hvilken årgang man vælger (rent afgiftsmæssigt)? Det er jo efterhånden den eneste måde almindelige mennesker har råd til at køre 4x4 med bagsæder :-)

Med LARO hilsen
Michael
108081: sv: Import af defender, som bus (29-01-2011 23:33:27) (svar på 108074)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.10.245)
Tjah, hvis verden var, som den skulle være iht. registreringsloven, ville jeg nu svare dig, at bilen skal være fra før 1. okt. 2001 - men siden jeg fornylig så en LR bus årg 2005 til salg, må jeg melde hus forbi.
108085: sv: sv: Import af defender, som bus (30-01-2011 09:35:32) (svar på 108081)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.177.34.170)
Jeg ville give Pause ret - men tjek med importør og dermed typegodkendelse som det handler om.
En velholdt 110 bus med Td5 fra fx 2001 er dog ikke det værste køretøj der findes:-)

Bushilsen
108086: sv: Import af defender, som bus (30-01-2011 09:45:09) (svar på 108074)
Flemming Kihl-Plambek #7976, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 85.82.183.29)
En 110 på hvide plader er da ikke dyrer at ha end en en på gule plader....... (efter 1998)







Flemming



108087: sv: sv: Import af defender, som bus (30-01-2011 10:08:45) (svar på 108086)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.9.160)
Men der er en afgiftsverden til forskel, Flemming!

Det er jo ikke lige meget, om man kan slippe med kun 60% i registreringsafgift eller om det er fuld skrald på.

Desuden koster en bus 2.074 DKK plus årligt syn á 560,- DKK i 'afgifter', mens en personbil Defender koster små 12.400 incl manglende partikelfilter plus et 'halvt' syn á´ca. 225,- DKK

Der er altså godt og vel 10.000 DKK at spare.

Kan man indrettet sig efter en bus, er den en prisbilligløsning.

En varebil har max. tre sæder koster alt efter årgang mellem fem og ti tusinde DKK i vægtafgift.

Før 01 JUL 1998 er der ingen 'misundelsafgift' på ca. 5.000 DKK
108088: sv: sv: sv: Import af defender, som bus (30-01-2011 10:35:11) (svar på 108087)
Flemming Kihl-Plambek #7976, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 85.82.183.29)
Hej Paul

Jeg ved godt at du er tilhænger af busser, men jeg kan ikke se fordelen,en 300 tdi koster 10620 kr om året INCL straf for manglende partikelfilter,har man ikke bus kørekort koster det på en køreskole ca 17000 for min.lovkrav så evt anhængerkort,færger kan være meget dyre hvis man følger reglerne,så er der begrænsningen i brug/indretning+fartskriver-kvalifikationsbeviser.
så jeg var ikke i tvivl om at bruge 84000 på afgift på min 1997
Ser man på skat hjemmeside så ligger en 110 årg 2000 på 55-58000. som bus.

Flemming
108090: sv: sv: sv: sv: Import af defender, som bus (30-01-2011 12:01:24) (svar på 108088)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.9.160)
Jeg ved ikke, hvordan du kan få det indtryk, at jeg skulle være tilhænger af busser til privat persontransport, Flemming, tværtom tager jeg jo direkte forbehold ved at skrive: hvis man kan indrette sig, er en bus den prisbilligste løsning.

Jeg går efter den for borgeren/forbrugeren billigste og bedste løsning.

For mit eget vedkommende f. eks. er en bus ganske uanvendelig, da jeg flere gange om ugen krydser landegrænsen og derfor skal anvende en fartskriver. Da jeg samtidig har erhvervskørekort, vil køretiden i privatbussen blive lagt til min
erhvervstid - og med de emsige embedsmænd der sidder i Trafikstyrelsen, skal de nok finde på, at få mig dømt for overtrædelse af køre- og hviletidsbestemmelserne.

Hvis jeg altså havde behovet for, at transportere flere end to personer, ville jeg vælge en personvognsregistreret Defender STW.

Dit regnestykke halter også lidt: Du bliver nødt til at have en tidshorisont med.

Lad os sige seks år:

Bussen koster da pr år 2.074 i vægtafgift, 560,- årligt syn, 500,- fartskrivereftersyn ( 1.000 hvert 2. år) , afskrivning af fartskrivermontering/køb, 2.000 DKK, erhvervelse af buskørekort 3.000,- DKK og ca. 10.000 i reg.afgift i alt små 18.100 DKK/år. Skal der to buskørekort til, stiger årsbeløbet til 21.100 DKK.

Færge og påhængsvogn har set bort fra, da begge poster vil være eens om det nu drejer sig om en pmv eller bus.

Pmv'en koster i årlig vægtafgift 10.620, et halvt syn 225,- DKK og 20.000 i reg.afgift. Vi nærmer os altså 31.000 DKK årlig.

Begge eksempler bygger på en årg 2000.

Tager vi din egen 1997, ser regnstykket således ud:
Vægtafgift 10.620, syn 225,- , reg.afgift 14.000, altså 25.000 DKK/år.

Mht anvendelsesbegrænsing for busserne, så er den eneste, at der ikke må fjernes sæder. Jeg er ikke klar over, om brugerkredsen blev udvidet ved dom og denne er blevet stadfæstet, men ellers ligger der her en hurdle.

Altså igen: kan man leve med bussens minusser, ligger der helt klart en tydelig besparelse i valget.


108094: sv: sv: sv: sv: sv: Import af defender, som bus (30-01-2011 13:47:58) (svar på 108090)
Flemming Kihl-Plambek #7976, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 85.82.183.29)
du mener altså at en land rover 110 enten som bus eller stw årg 2000 er 0 kr værd i år 2016......
Jeg kan overhoved ikke følge dit regnestykke når der er tale om brugte specialbiler til privat brug..
Og hvordan kan det være lige meget om det er en bus eller personbil, bus kræver hængerkort,det gør personbil ikke evt et trailerkort der er billigere,og hvis du ser på div rederier feks bornholmstrafikken så er der andre takster for bus.. og siger reg attesten bus så er det en bus... jeg siger ikke at det nødvendigvis bliver håndhævet men....



Flemming
108098: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Import af defender, som bus (30-01-2011 16:41:37) (svar på 108094)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.9.160)
Nu vil jeg ikke være uhøflig, men du blander forskellige fakta sammen.

I min tekster står der intet om, at bilen er nedskrevet til 0 DKK efter seks år.

Men hvis du vil have et fornuftigt sammenligningsgrund, må du bruge noget, at kan forholde dig til.

Jeg har 'afskrevet' registreringsafgiften over en seksårig periode, men ikke værdiansat hele bilen i 2017.

Hvordan og hvorledes rederier håndterer deres billetering, skal jeg ikke kunne sige, men generel praksis er dog, at der betales for bilen + fører og ekstra for hver enkelt passager, medmindre der bruges pakker, der siger bil + fører + f.eks.maks 6 pax. ( Jeg har solgt og udstedt færgebilletter i mindst 20 år )

At en bus kræver hængerkort er ganske nyt for mig. Det gør det kun, hvis trailerens totalvægt overstiger 750 kg eller vogntogets samlede vægt overstiger 3.500 kg.

Som jeg også tidligere har anført, så skal enhver afveje, hvilke kriterier der passer til ham....
108104: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Import af defender, som bus (30-01-2011 19:06:39) (svar på 108098)
Flemming Kihl-Plambek #7976, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 85.82.183.29)
Jeg syns derimod at det er dig der er noget roder tingene sammen hvad hvis man efter dit regnestykke kun har bilen i feks 1 år.. så er tabet ikke stort på en personbil men hvis man har taget et par kørekort såå...

Hvor mange campingvogne har du set på under 750 kg? og være begrænset til en lille trailer på en bil der må trække 3500kg..

Flemming
108106: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Import af defender, som bus (30-01-2011 21:13:18) (svar på 108104)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.9.160)
Jeg undres over dine vedvarende ændringer i beregnelsesparametre og din manglende forståelse for, hvilke forbehold jeg ganske tydeligt tager.

Hvis man kun har bilen i et år, kommer følgende udgiftsfordeling

Bus vægtafgift 2.740, reg.afgift 60.000, - andre udgifter, som medtages i en længere løbetid, medtages ikke, da de indgår i salgssummen igen.

Hvis man vil køre privatbus med stor anhænger, skal der andre kørekort til, men de har ikke kun eet års gyldighed. Så det er nok mere filosofisk end reelt, at kan skal tillægge anskaffelsesværdien. Men lad os bare sætte et par kørekort til ialt 40.000 DKK

PMV vægtafgift 10.620, reg.afgift 120.000.

Så efter et år 'koster' bussen 102.740 DKK og pmv 130.620 DKK.

Jeg har set mange campingvogne under 750 kg og hvem siger, at en busejer har behov for at slæbe 3,5 tons på trækkrogen ???

Men nu er alle dine forbehold blevet tilgodeset - og der er fortsat små 28.000 DKK i bussen favør.
108108: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Import af defender, som bus (30-01-2011 21:53:53) (svar på 108106)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.142.141)
Hej Paul
Skal lige høre, hvad mener du med PMV?
Det jeg kender, er en Pansret Mandskabs Vogn, men hvad har det med snakken at gøre?
Og kan man indregistrere en sådan?

Jimmi
108109: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Import af defender, som bus (30-01-2011 22:21:11) (svar på 108108)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.9.160)
Nå, så var der altså een, der faldt over den forkortelse...

PMV = Personmotorvogn
LMV = Lastmotorvogn
BUS = Bus

Det er nogle ældre betegnelser.

Mht indreg. af det bæltekøretøj som pmv er jeg lidt i tvivl, om det kan lade sig gøre.

Men jeg har kendskab til, at der pt er een, som forsøger sig med den opgave.

108111: sv: sv: sv: Import af defender, som bus (30-01-2011 23:27:42) (svar på 108087)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.198.27)
Hej Paul.

Klap lige hesten. Så koster det heller ikke mere. Jeg har en 1996 110" som personbil. Den er registret med totalvægt som den hardtop som den er født som. Det gør at den ryger en prisklasse højere op, end hvis den havde været født som bus.
Jeg giver 10240 i vægtafgift om året. Dertil kommer 1000 fordi den ikke er en varebil:-) og så regner du også et syn ind, og det koster 300 kr, så det bliver 150 oveni pr. år.
I alt bliver det kun 11540.

MVH Jakob E S
108115: sv: sv: sv: sv: Import af defender, som bus (31-01-2011 05:26:41) (svar på 108111)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.10.121)
Jakob,
læs nu lige hele tråden, inden jeg skal klappe heste...
108124: sv: sv: sv: sv: sv: Import af defender, som bus (31-01-2011 10:35:12) (svar på 108115)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.198.27)
Jeg kom blot med lidt fakta om min egen erfaring med de udgifter du omtalte i det har indlæg.

MVH Jakob
108127: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Import af defender, som bus (31-01-2011 11:39:49) (svar på 108124)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.11.171)
Ja, det er da også udmærket, men det kan du ikke sammenligne med det oplæg, som indgangsspørgsmålet lagde op til, Jakob!

Men så læser brugerne kun lige dit svar - og jeg udstilles som idioten...
108128: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Import af defender, som bus (31-01-2011 12:16:51) (svar på 108127)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.30.33.34)
Tja..bum-bum :-))
108110: sv: sv: Import af defender, som bus (30-01-2011 23:19:18) (svar på 108086)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.198.27)
Hej Flemming.

Jo den er - men ikke så meget.
På dieselbiler blandt andet fordi gulpladebiler ikke udleder partikler (ifølge de danske afgiftsregler:-))

MVH Jakob E S
108131: sv: sv: sv: Import af defender, som bus (31-01-2011 14:31:23) (svar på 108110)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Tillader mig at læne mig tilbage og sidde med hænderne foldede over min snart store mave og beundre de herres kommentarer, ud i landrovere og disses kunst ud i et liv som bus, med tilhørende betaling.
Interessant må jeg sige, om end der bliver sat op til et par huske kager, fra vennernes side af.
En jungle må jeg sige så he´r lærer jeg et og andet . tja dum dum da dej.
Med venlig rover klub ånd hilsen. Jens Snart i lightweight igen.
108132: sv: sv: sv: sv: Import af defender, som bus (31-01-2011 14:34:57) (svar på 108131)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.11.230)
Jamen, Jens , dog...

nu skal du så sandelig passe på, at du ikke bliver for klog ved at studere den pågående meningsudveksling...

du kunne jo falde hen i dvale under hele denne vidensdyne!
108136: sv: sv: sv: sv: sv: Import af defender, som bus (31-01-2011 15:21:47) (svar på 108132)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Nej ikke klog, men mere vidende, som altid når mine gode land rover venner giver lyd fra sig.
Jeg undres tit over den store videnbank der er derude, dejligt bekræftende.
MVH Jens E der smiler stort