108646:
sv: sv: Gult ikon på instrumentbrædtet (16-02-2011 23:23:34) (svar på
108644)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (
ip-adr: 188.178.10.124)
Jeg ville følge anvisningerne i instruktionsbogen og få filteret tømt hurtigst mulig. Hæld en halv liter karburatorsprit ned i tanken, det binder noget af fugten og ved næste genopfyldning tilsæt Bell-Add, som er både rensende og smørende.
Vand i brændstoftanken er kondensvand, som opstår, når det opvarmede returbrændstof kommer tilbage i tanken, hvor det nedkøles ved stilstand. Derfor er det altid tilrådeligt, at have så højt brændstofniveau i tanken som muligt i den kolde årstid.
De har ikke noget med de additiver at gøre, som blandes i brændstoffet. Den slags er fastlagt i EU-direktiver og skal følges.
Norsk, svensk og finsk dieselolie er frostsikret til lavere kuldegrader end den danske, som skulle kunne klare minus 21 grader.
Det er dog ret ligegyldigt, hvor mange minusgrader brændstoffet kan klare, hvis der er vand i systemet. Det fryser altid omkring frysepunktet.