tilbage

Land Rover Forum  

Index
108897: More power - Rover V8 viden om 3.5, 3.9, 4.0, 4.2 & 4.6 (27-02-2011 22:25:20)
Thor Lindenskov #4883, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 90.184.61.118)
Hej Forum
Jeg har en 3.5 V8 i min 110” og jeg går med nogle overvejelser om, at der skal ske lidt mere, når jeg trykker på speederen. Jeg er også nysgerrig for, at vide om hvad forskellen på de forskellige Rover V8 motorer enlig er og hvad man kan sammensætte af motorblok og gearkasse. Mit kendskab er, at der findes disse forskellige Rover V8 - 3.5, 3.9, 4.0, 4.2 & 4.6. Mine nuværende overvejelser er en 4.6 eller større med karburator?
Jeg håber, at du/I kan være behjælpelige med, at svare på nogle af mine spørgsmål.

Mål
- Har alle disse motor de samme ydre mål (motorblokken)?

Gearkasse
- Hvilken gearkasse passer på de forskellige modeller?
- Hvilken sammensætning af motorblok og gearkasse er ikke anbefalelsesværdigt?

Karburator
- Kan man sætte karburator på alle modellerne?
- Kan man anvende den samme indsugningsmanifold til alle motorblokkene?
- Hvilken karburator vil gøre sig best til off road kørsel. Her tænker jeg på, at karburatoren skal kunne holde motoren kørende, når man i en længere periode holder på en stejl stigning?

Holdbarhed
- Hvilken motorblok har det beste ry og er den mest holdbare motorblok?
-4.6 motorblokken har et ry, at den har en tendens til at revne ved bagerste cylinder og kan dette forhindres?
- Er der en motorblok, man skal holde sig fra?

Øge motor ydelsen
- Hvis man ønsker, at få flere hestekræfter eller et større moment, hvad er der af muligheder (tuning)
- Hvad er der af muligheder for, at øge motor ydelsen uden større dialog med bankrådgiveren først?
- Er der nogen, som har gjort sig erfaringer med Nitrous Oxide Systems (NOS) til en Rover V8?

Køb af motor/motorblok
- Der er mange 3.5 motorer her i landet, men hvis man søger efter noget lidt større så er der ikke meget til salg. Hvor søger man, hvis man skal finde en større motor?

Info:
Jeg har ikke et kørselsbehov i hverdagen og min Land Rover køre imellem 1000 til 5000 km om året.

På forhånd tak

Med venlig hilsen

Thor Lindenskov #4883, reg. fyn
Index
108900: sv: More power - Rover V8 viden om 3.5, 3.9, 4.0, 4.2 & 4.6 (28-02-2011 06:26:08) (svar på 108897)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjyl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.198.218.176)
Godmorgen Thor

Dejlige tanker der.

Jeg havde en plan om at køre V8 i mit projekt og undersøgte derfor mulighederne.

De bedste blokke skulle efter sigende være den sene 3.9 med multirem eller 4.6.

4.6 kan sikres mod revner eller løsnede forringer ved at isætte nye forringer, men dette er kostbart, jeg har hørt priser på ca. 10.000 for dette.

3.9 kan du finde fra 5000 og 4.6 nok tæt på det dobbelte.

Manifolderne passer vidst på de fleste, man kan godt montere en EFI-manifol fra en større blok på en 3.5, men for at få effekt af dette, skal blokken være højkomprimeret.

Blokkene har det samme ydre og passer, mener jeg, på de samme gearkasser.

Jeg ville ikke gå efter karburator, men indsprøjtning.
Megasquirt for megen fin omtale i uk. Let at installere og du kan trimme den til din motor, således at motoren optimeres max. OG det kan tåle vand - pris ca. 5500 kr.

Megasquirt gør det lettere at montere 4.6, da denne ellers kræver megen syslen med elektronik, hvilket er dyrt på std. rover.

Min drøm lød på 4.6 med Megasquirt og automatgear.

Lidt hurtige tanker på en morgenstund.

Morten
Index
108906: sv: More power - Rover V8 viden om 3.5, 3.9, 4.0, 4.2 & 4.6 (28-02-2011 10:50:43) (svar på 108897)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.192.200.225)
Hej Thor

Der er jo 1000 ting du kan gøre og du skal nok finde dit ambitionsniveau og hvad du egentlig ønsker allerførst.
Klassisk tuning af den motor du har samt lettere vægt af selve bilen vil gøre en forskel. Hvorfor overhovedet skifte motor? Hvad med at skifte manifold, karburator, udstødning og knast allerførst? Selve 3,5 motoren er jo dovent udlagt, hvilket giver god holdbarhed - men uden at stresse den kan du forholdsvis nemt forøge HK til ca 200. Derover skal der skrappere midler til.
Bremser og dæk skal også følge med tuningsplanerne - husk det.
Der er sikkert flere i DK der har lidt erfaring, men ellers er der jo 100 vis i UK, der kan hjælpe. Twisted er et sted at starte.
Jeg glæder mig til at høre mere.
LR hilsen
Index
108976: sv: sv: More power - Rover V8 viden om 3.5, 3.9, 4.0, 4.2 & 4.6 (02-03-2011 17:37:10) (svar på 108906)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.138.110)
Strømfordeleren er ofte overset i V8, forstiller den som den skal, altså rykker tændingstidspunktet så det passer med omdrejninger? Akslen som rotoren sidder på, gror gerne fast i den hule aksel, og forhindrer tænding fremrykkes. Ellers er Mallory-strømfordelere fra eks. RealSteel i GB kræs for kendere.
Sidder V8`eren i 110" med 4gear, altså 83-85 kan det svare
at skifte til en gearkasse fra RRC, der er højere gearet, dog skal høj/lavskifteren flytte side; ellers passer en 5gears LT, også fra RRC.
Korrekt nok kan man få flere heste til at trække på en standard 3.5l eks, ved at montere bananmanifold, hertil kommer en bedre benzinøkonomi, ikke uvæsentlig med benzinpris i omegnen af 12Kr. Der kan monteres knastaksel som EFIerne.
Er motoren fra før midt86, kan drøvlen i indsugning fjernes,
hvis det ikke er gjort, hvilket giver ca. 20hk mere, men alligevel holder bilen på dydens smalle stig mht. mindre end 20% effektforøgelse, (samtidig undgåes alenlange moralprædiker fra de sædvanlige
moralister)
Generelt er SUkarburatorer de bedste til terrænkørsel,
Burlen i GB er specialister i disse.
Gerne tilbagemelding om evt. converteringer.
Index
109006: sv: More power - Rover V8 viden om 3.5, 3.9, 4.0, 4.2 & 4.6 (03-03-2011 18:15:06) (svar på 108897)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.68.119)
Hej Thor

Det var godt et spørgsmål der vil frem over vejen. Det er mange timers læsestof i diverse land rover litteratur og søgen på nettet.

Jeg har selv en 3.5 v8, motoren var død og jeg gik også med mange tanker omkring power og mere kubik. Jeg endte med at gøre følgende. Jeg tog en 3.5, skilte hele maskinen af. Kontaktede et firma i england der hedder v8tuner og købte dele og fik også gode råd der. Fik honet blokken op i overstørrelse, fik slebet krumtappen. Samlede det hele med 9,75:1 stempler, EFI knast, ny olie pumpe,nyt vippetøj, rullekæde, Headers, elektronisk tænding, stromberg karburatorer 4 trins LT95 RR gearkasse der har højere gearing. En fornøjelse at køre med for en rimelig penge og det har været sjovt (Det tog dog lidt længere tid end først antaget). Jeg havde også drømme om noget 4,6 med sprøjt og megajolt. Men det koster jo, og tænkte hvor ked af det jeg ville blive når jeg havde dræbt sådan en 4.6'er i et mudderhul i Polen. Du skal gøre op med dig selv hvad behovet er. Skal du køre terræn bør du ikke sætte 4 portet Weber/Edelbrock karburator på, da den så vil hoste og måske gå ud ved længere tids hældning. Men hvis det kun er til landevej er den karburator superfed.Hvis du skal langt væk på overlanding skal du ikke have en for meget "Gadget" udstyret motor da det nok er nemmere med noget der simpelt (Ihvertfald i min verden). Man kunne jo vælge en 3.9 med indsprøjtning. Men de kan flække i blokken da forringerne er temmelig tynde. Så skal man ud i en med tophat linere. Og det er igen noget der koster. Samtidig er det jo altid spændene at købe en brugt motor, hvad er tilstanden. ? v8'eren bliver jo hurtigt slidt på knasten og kæden, (Derfor satte jeg rullekæde på). Så måske kunne det betale sig at købe en komplet bil (3.9 Disco eller RR) og flytte hele drivlinen over. Det er der også en del i klubben der gør. Men igen hvad siger pengepungen, evnerne, og behovet ?

Mål: Ja alle motorerne har ens ydermål, da en 3.9 l er en 3.5 blok med smallere forringer (Læs, mere boring, større volumen), en 4,0 er en udviklet 3.9 også med hensyn til motorstyring. en 4.6 er en 4.0 med anden krumtap der giver de sidste 0,6 l.

Gearkasse: lt95 4 gear,lt85 5 gear, lt77 fra rr 5 gear, ZF4hp22 automatgear, RR automatgear og der er sikkert flere Autobokse.

Karburator: Ja til alle, Du skal dog have et gammelt forkammerdæksel på 4.0 og 4.6 l da de kører uden strømfordeler. ja til indsugning manifolds. Til offroad er SU og Stromberg de bedste.

Holdbarhed: en 3.5 l eller de nyere cross boltet 4.0 4.6 l. Og endnu bedre dem hvor der er lavet tophat linere. Som forhindrer de revner i forringerne.

Motorydelsen: Ja hvis du vil køre offroad, så pas på med ikke at hente for mange heste ud ved for høje omdrejninger, du får aldrig udnyttet dem, søg hjælp og vejledning hvor du køber delene. Men klart en 4.6 med sprøjt og megajolt skal nok få liv i kareten. Hvis ikke du skal høre på bankrådgiveren.

Søg på nettet efter motorer hos de engelske ophuggere. Eller RPI, Real steel, V8tuner. Der er flere..

Håber du fik lidt svar, skrevet ud fra mine egne erfaringer og viden. Så du må tage det ud fra dette.

Mvh
Mads