tilbage

Land Rover Forum  

Index
109081: VW TDI i Defender (07-03-2011 12:18:30)
Jan Højmark #8402, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 193.89.55.129)
Hej

Jeg overvejer at ligge en 5 cyl. VW/Audi 2,5 TDI i en Defender.
Nu er spørgsmålet ikke om det kan lade sig gøre, det er naturligvis kun et spørgsmål om vilje..

Jeg ved også at der er mindst en i dette rige der har lavet øvelsen, men jeg ved ikke hvem.

Da jeg så godt kunne bruge lidt erfaringer inden jeg går igang, vil jeg høre om der er nogen herinde der kender til denne ombygning, og evt. vil dele ud af viden og erfaring.

Jeg kan vel lige så godt sige med det samme at jeg nok selv skal få styr på syn og godkendelser osv. så det er ikke det spørgsmålet går på.
Index
109082: sv: VW TDI i Defender (07-03-2011 12:30:18) (svar på 109081)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.178.11)
Hvilken gearkasse havde du tænkt dig?
Der er jo et rimeligt stort moment i en VW-motor, så det er ikke helt ligemeget..
Index
109083: sv: sv: VW TDI i Defender (07-03-2011 12:55:03) (svar på 109082)
Jan Højmark #8402, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 193.89.55.129)
Ja, der er jo lidt moment i sådan en, det er jo også derfor det kunne være sjovt at prøve.
Det bliver i øvrigt 140 Hk modellen.

Til en start bliver det nok den LT77 jeg har på lager, så må den holde den tid den kan, så kommer der en R380 på hvis det kører lige så fantastisk som jeg håber.

Index
109084: sv: sv: sv: VW TDI i Defender (07-03-2011 13:10:03) (svar på 109083)
Peter Jespersen #8014, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.145.168.20)
med fare for at blive lyst i band og gjort fredløs, så vil jeg mene at det et frisk initiativ. Tyske dieselmotorer er nok mere langtidsholdbare end engelske.Selvom jeg elsker land rover, ja så irriterer det mig at man aldrig hører om lr motorer med 5-700000 km på klokken ligesom man gør med de pokkers tyske og japanske dieselmotorer. Til en slider som landrover bør høre en motor med mindst en halv million på klokken.

Held og lykke med projektet


VH

Peter
i det modige hjørne
Index
109086: sv: sv: sv: sv: VW TDI i Defender (07-03-2011 13:42:29) (svar på 109084)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.178.11)
Ja, holdbarheden kan man kun sige godt om hos tyskerne. Har selv haft en transporter 2,5tdi med 174 hk, den rundede 650.000 inden jeg solgte den. tandrem og gløderør var det eneste jeg skiftede på den ud over olie selvfølgelig for hver 35.000 km....
Brændstofforbruget er også ganskefornuftigt, kørte i snit 14 km/l, ca det dobbelte af hvad jeg gør nu i lr'en, som har en nissan 2,8 turbo. Hmm, måske skulle man finde en VWmotor og ligge i i stedet...
Jeg kører med LT85gearkasse for tiden, nok den stærkeste i sortimentet...
God vind med projektet!

Henrik Klinge
Index
109087: sv: sv: sv: sv: VW TDI i Defender (07-03-2011 13:44:48) (svar på 109084)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
Der er nu heller ikke noget ved en bil hvor motoren kan køre 700.000km hvis karrossen smuldrer mellem fingrene på en.
Må med skam erkende jeg har haft en Patrol - fino motor, men karrossen - bvadr - opgav den og smed den væk til næsten foræringspris.

Skal man have noget der hænger sammen både motor og karrossemæssigt, så savner jeg min MB 300GD'er, men så er indkøbsprisen selvfølgelig også derefter.

Forskellen på Britisk og Europæisk/Japansk motorproduktion er nok i målemetoderne, tyskerne og japserne måler i MY (1000dele), Briterne måler i tommer. :)

Og så vil jeg da mene at der findes 200/300tdi der har snurret pænt langt, jeg kender en 200tdi der har kørt omkring 500.000km, med et par byttede turboer, hysterisk vedligeholdelse og den samme mand bag rattet.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
109088: sv: sv: sv: sv: VW TDI i Defender (07-03-2011 13:47:38) (svar på 109084)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.215.30)
Altså, hvis motorombytningen sker for at få bedre ydelser på LANDEVEJ, så synes jeg da, at planerne kan være OK; men hvis du har planer om at køre off-road, så bør du da sikre dig, at motoren er konstrueret til det. - Hvis ikke, vil jeg sige: lad være, og find en LR-maskine, de ER nemlig lavet til off-roadkørsel.

Jørgen Lundrup
Index
109089: sv: sv: sv: sv: sv: VW TDI i Defender (07-03-2011 14:04:05) (svar på 109088)
Jan Højmark #8402, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 193.89.55.129)
bilen skal primært bruges til landevejskørsel, så det skulle ikke blive et problem.

ja økonomien skulle gerne blive en lille smule bedre end med den V8 der ligger i nu.
Index
109091: sv: sv: sv: sv: sv: sv: VW TDI i Defender (07-03-2011 14:47:34) (svar på 109089)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.198.219.34)
Normaltvis sker transformeringen fra en anden motor til LR i koblingen. Hvis man køber engelske konverteringssæt, så er det primært et svinghjul, som passer på en LR kobling og på afgangsakslen fra den nye motor samt en aluminiumsflange, som dels boltes på motoren og dels på gearkassen. Så kører man med Land Rover kobling/gearkasse i et rent snit imod motoren.
Der er tidligere set rigtigt mange Land Rover ombygninger med alskins motorer i. Helt generelt så er det mig bekendt kun sket med rimelig held til ganske få motortyper. Specielt terrænegenskaberne, som Land Rover har designet ind i motoren, forsvinder. Af dårlige eksempler (i forhold til terrænkørsel) kan jeg nævne: Mercedes 200 & 300, Nissan 2.3 & 3.3L, VW 3500 V6, Ford 2.3/2.8/3.0 V6 (og her får jeg ørerne i maskinen, for folk med disse motorer er selvfølgelig uenige, så det står helt for min egen regning og bygger udelukkende på mine egne terrænerfaringer). Helt generelt har Land Rover´s motorer et stort moment ved lave omdrejninger, hvilket gør dem unikke i terræn. Men skal man kun køre vej, som du skriver du skal, så betyder moment ved lave omdrejninger intet. Den VW motor du påtænker at bygge i, har jeg også kørt med i mange år i firmabilen. Det er MEGET tydligt, at den først har moment, når den får nogle omdrejninger. Den variable turbo sætter virkeligt ind, når man trykker til den, men der er ikke meget bundtræk uden turbotryk. Så til vej vil du helt sikkert blive fint tilfreds, men vil du være Østjyllandmester i Trial, så glem alt om den motor, og behold din V8.
Iøvrigt så tror jeg din gearkasseholdning er fin. LT77 er ikke nær så stærk som R380, men man kan da altid starte med LT77 gearkassen. Hvis du skal vælge noget, som passer godt sammen med VW motoren, så vil jeg da pege dig i retning af en automatgearkasse, da du så rigtigt kan udnytte momentkurven for VW motoren. Land Rover´s foretrukne autogearkasse ZF4HP22 (RR/Disc fra begyndelsen af 90´erne til Disc 3) er den SAMME gearkasse som sidder i en VW med automatgear (ihvertfald Jetta, Audi, Passat m.v.). Det kunne være, at der kunne stykkes noget godt sammen der...
Index
109097: sv: sv: sv: sv: sv: sv: VW TDI i Defender (07-03-2011 17:53:31) (svar på 109089)
Peer Bonnemann #6234, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 217.157.178.170)
Hey, er det kun for økonomien, vil jeg anbefale at bygge et HHo anlæg i bilen, det giver samtidig større moment, og renere forbrænding
Index
109090: sv: sv: sv: sv: sv: VW TDI i Defender (07-03-2011 14:07:21) (svar på 109088)
Hans Martien Sørensen #4770, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 151.183.0.36)
Kig evt på et synchro / 4motion bundkar. iflg Vw kan en T5 4 motion kører op ad 37 grader. så jeg mener godt den kan bruges til hygge kørsel.

Det kunne være sjovt med den nye 180 hk tdi og DSG gear.

Hilsen
Hans Martien
Index
109093: sv: sv: sv: sv: sv: sv: VW TDI i Defender (07-03-2011 15:05:11) (svar på 109090)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.199.171.156)
Jeg har en MB 300 diesel maskine i min bil, uden turbo... den er ikke hurtigere end en 2,5 NA...