tilbage

Land Rover Forum  

Index
110839: Vudering af stille stået motor. (05-05-2011 23:30:26)
Jacob Gren #8302, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.161.115.24)
Hej.!

Jeg har en kammerat der er ved at købe land rover igen.:D

Han har fundet en, men motoren har ikke kørt i to år. Er der noget man skal være opmærksom på en motor der har stået stille så længe, eller sker der ikke umiddelbart noget ved det.?


Hilsen jacob.
Index
110843: sv: Vudering af stille stået motor. (06-05-2011 08:27:00) (svar på 110839)
Ole Deleuran #7984, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.57.4.240)
Hej Jacob,

Umiddelbart skulle der ikke ske alverden ved det, det kommer selvfølgelig an på, om bilen har holdt ude eller
inde. Prøv om i kan tørne motoren rundt, kan i det, har
den ihvertfald ikke sat sig fast. Min LR holdt stille i
en tør lade i 6 år, der kom frisk olie og tændingsdele på,
ja så kørte den. Hiv oliepinden op, kig i maskinrummet dan
jer et generelt indtryk, spørg ind til den, hvornår har den sidst kørt, hvor har den stået etc.

LR hilsen
Ole SIII
Index
110846: sv: Vudering af stille stået motor. (06-05-2011 09:42:22) (svar på 110839)
Claus Nørgaard Hansen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 46.32.43.48)
Hej.

Jeg fik fat i en bil der havde stået i et par år, nyt batteri og lige lidt makken med en fastgroet kobling og så startede den og kørte fint.
Min eneste fejl jeg gjorde var at køre i bilen uden at den fik ny motorolie det ødelagde krumtappen.
Så min anbefaling skift alle olier og væsker på alle de diverse steder.
Spørg om grunden til at bilen blev stillet hen, jeg har haft mine 2 landrovers til at stå da de begge faldt for syn og tiden ikke lige var der, så det kunne være en alvorlig fejl der er årsagen.

Claus
Index
110847: sv: sv: Vudering af stille stået motor. (06-05-2011 10:10:21) (svar på 110846)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Jeg fik ny motor i min forrige vinter. Det var en Doktor Urban fandt frem af gemmerne i ukendt stand. Havde stået udenfor under en pressing i et par år, men var dog blevet turnet med et håndsving fra tid til anden.

Den satte vi op i prøvestanden, gav den lidt frisk olie og fire ny tændrør og et sæt nye platiner. Så gik den som en symaskine. Kopllingen fik lige en tur med excentersliperen, og en ny trykplade.

Den kører stadig som en symaskine, men der skal nok skiftes et par pakninger inden længe. De har det med at blive hårde når den står stille. Ærgrer mig lidt over at vi ikke skiftede bagerste pak-dåse da motoren alligevel var ude. Så havde jeg haft en bekymring mindre. Men den gamle holder endnu. Til gengæld sovser den lidt ved benzin-pumpen og ved ånderøret, og jeg er heller ikke for sikker på bundkarets pakning.

Viste sig efter et par måneder at den var blevet hovedrenoveret og at topstykket aldrig er blevet efterspændt. Den brændte i hvert fald toppakningen af mellem 2 og 3 cylinder. Så den blev skiftet, og i den forbindelse kunne vi se at den var blevet renoveret. Her mumlede den gode doktor noget om at jeg nok havde fået den for billigt. :) Men med en ny toppakning så var den klar igen, og den kører stadig som en drøm.

Altså lige bortset fra at et par af pakningerne nok trænger til at blie skiftet, men det er jo småting. Det kan også være en god idé med et par hyppige olieskift til at begynde med.

Mvh Niels
Index
110848: sv: sv: sv: Vudering af stille stået motor. (06-05-2011 10:16:55) (svar på 110847)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Jo lige en ting mere. Efter den havde kørt lidt ku' vi høre den ikke smurte for godt. Viste sig at det olierør der giver olie til "nikke-tøjet" var stoppet, så den smurte ikke. Det kan måske betale sig at skrue ventildækslet af og lidt forsigtigt se til at den smører.

Mvh Niels
Index
110849: sv: sv: sv: sv: Vudering af stille stået motor. (06-05-2011 10:39:08) (svar på 110848)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
Ved opstart bruger jeg det, at gøre så motoren ikke kan starte, på en benziner tager jeg tændrørene ud og på en diesel tager jeg gløderørene ud, så snurrer jeg motoren længe med starteren så der kommer olietryk på maskinen og derefter kommer den egenlige opstartsprocedure.

Men allerførst nyt olie og filter som begge skiftes efter 1.000km.
Evt sumpen af og tøm slammet ud og checke oliepumpen.

Og som Niels beskriver, byt alle de pakninger man kan komme til.
Det kan man jo gøre samtidigt mens renser motoren af og maler den op - ik'?

Det er bare kanon med en "ny" maskine i motorrummet.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
110861: sv: sv: sv: sv: sv: Vudering af stille stået motor. (06-05-2011 16:33:11) (svar på 110849)
Verner Lundtoft Jensen #4586, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.247.56)
Købte i 2005 en LR S1 som havde stået i en maskinhal i 40 år, ja 40 år.
Frisk benzin, frisk olie og et friskt batteri, så var jeg kørende. No problem!

Verner 4586