tilbage

Land Rover Forum  

Index
111522: Australsk series 3 med Leiland 4,4 V8/ ULR Motors (09-06-2011 22:47:56)
Lars Søberg Andersen #8620, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.63.243.74)
Hej.

I Australien, -var vel en gang i slut -70erne, blev der gjort en række ombygninger af LR series 3 109, til en 4,4liters V8 motor fra Leiland P76 på 196hk, av et firma ved navn ULR Motors. Dette blev angiveligt gjort i et slags samarbejde med Rover og eller Leiland. Er der nogen der har mere ingående kendskab til dette, eller måske lige frem dokumentation??
Eller kender nogen der kender nogen?
mvh

Lars
Index
111526: sv: Australsk series 3 med Leiland 4,4 V8/ ULR Motors (10-06-2011 11:48:09) (svar på 111522)
Jan Højmark #8402, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 193.89.55.129)
Det var åbenbart en meget alm. ombygning i RRC i australien, så sikkert også i Stage One da den kom:

Leyland P76 Rover V8 4.4 litre conversions in Range Rover

Leyland Australia made their own version of the 3.5 litre Rover V8 engine with a 2-barrel carburettor with an special inlet manifold for use in the Australian manufactored Leyland P76 model.
This 4.4 litre V8 engine were never used elsewhere in any other Rover or British Leyland vehicle.

It is known that special conversion companies for Range Rover in UK used the 4.4 litre V8 engine, like Rapport and Schuler. In Australia there are quite common in the 1970's to have the P76 engine installed as a dealer option or as a swap conversion from a donor P76 vehicle.

The 4.4 litre V8 engine deliver a very nice amount of pulling power and the motor characteristics is like a steam engine. The 4.4 litre fits directly into the Range Rover LT95 bell house on the gearbox without any special extra effort.

The 4.4 is easily noticed with the special rocker covers and the circular air intake.

Still today there are a lot of Australian Range Rover Classic's that run with the 4.4 litre.

http://www.range-rover-classic.com/Home/land-rover-brochures/range-rover---australia#TOC-Leyland-P76-Rover-V8-4.4-litre-conv

Index
111694: sv: sv: Australsk series 3 med Leiland 4,4 V8/ ULR Motors (15-06-2011 22:40:23) (svar på 111526)
Lars Søberg Andersen #8620, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.63.243.74)
Tak Jan, dette er meget interessent.
Mærk at i en af artiklene hevdes det at 4,4literen ikke blev brugt i andre Rover produkter end de omtalte Range Rovere.
Jeg har selv en artikkel fra det engelske magasin "Overlander" fra Dec.1977, og dette er faktisk en bil-test af en series 3 109" med nettop denne motoren, konverteret af ULR Motors. I artikkelen skrives det også at ULR til den dato allerede har konverteret et 20 tals 109-ere på denne måde.
Der står, om enn ikke helt lige frem, at der er et slags samarbejde/ dialog med Rover (Land Rover) og Leiland Australia om konverteringen.

Jeg er ude efter mere information om emnet, og særlig noget der understræger et samarbejde mellem ULR og Land Rover.

(i en hurtigle googlesøgning på ULR Australia Land Rover, kom jeg til hvad der ligner officiel Land Rover Australia. www.ulr.com.au/landrover/
Gad vide om det er samme firma som den gang)
mvh
Lars