tilbage

Land Rover Forum  

Index
111553: RR med instrument problemer. (11-06-2011 14:50:43)
Jens Bollerup #5492, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 78.157.107.158)
3 hurtige spørgsmål til profesoratet.
Hvilken temperatur føler skal anvendes til 300 tdi motor, som giver korekt modstand til RR 1991 instrument. føleren fra den oprindelige V8ér passer ikke i gevind og den monterede i motoren har for stor modstand dvs. ingen udslag på instrument selv ved varm motor.
Hvilke gearinger findes på generator til V8ér og 300 tdi. omdrejningstælleren (1991) angiver højere omdrejninger end den skulle i forhold til kørehastighed.
Skal lock up funktionen slippe ved kraftig aceleration (300 tdi :) )ved f.eks. 100 km/time Automat gearkasse fra V8ér med den lille converter til 300 tdi.
Index
111562: sv: RR med instrument problemer. (11-06-2011 23:30:01) (svar på 111553)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.199.184.66)
hej.

jeg har lige lagt en 300 tdi i min 110" og fungerede temp føleren fra 300tdi ikke på den gamle temp viser. jeg købte en ny temp viser med føler i biltema til 100 kr, satte føleren i og så virkede den gamle temp viser pludseligt, og viseren kom i skuffen.

du kan tilslutte et potentiometer, og justere indtil du får det ønskede resultat på temp viseren, dernæst kan du montere den rigtige modstand når du har målt modstanden på potentiometeret.

ang. aut gear, så har jeg måtte justere flere gange på kick down kablet, og er snart ved at være tilfreds. Er din gearkasse en zf4hp22?

-stephan
Index
111576: sv: sv: RR med instrument problemer. (12-06-2011 16:33:44) (svar på 111562)
Jens Bollerup #5492, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 78.157.107.158)
Sthepan jeg kender modstanden der er en faktor 100 x mindre end den der er monteret i motoren som i modstand svarer til den du anvender i en defender.
Gear skiftet er indjusteret og er perfekt, spørgsmålet er:
Er der en fast forbindelse imellem motor og gearkase i lock up så bilens hastighed følger motorens omdrejninger elller er der slip ved acceleration. (kraftig :) )
Index
111581: sv: sv: sv: RR med instrument problemer. (12-06-2011 19:05:05) (svar på 111576)
Peter Vinter #6416, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.163.167.14)
ZF4HP22's converter har en lock-up funktion (Direct Drive Clutch), der træder i funktion omkring 82 km/t (i min Range Rover Classic. Over denne hastighed følges motoromdrejninger og hastighed ad.

Converteren låses op ved hastigheder under ca. 80 km/t og ved så kraftig gasgivning at der samtidig opnås kick-down til 3. eller 2. gear.

Jeg har aldrig oplevet at converteren låser sig op ved moderat til mellem gasgivning, så længe hastigheden er over skiftehastigheden.

Ved moderat acceleration skal du kunne mærke / se et fald i omdrejninger på 200 - 500 rpm, når lock-up træder i funktion - kan du dét ? Ellers er det sandsynligvis styreventilen til din Direct Drive Clutch, der sidder fast.

Jeg har en Revision Manual for ZF4HP22 - godt nok fra 1987 - som pdf-fil, hvis du beslutter dig for at skille noget ad.

Og selvfølgelig har du løbende skiftet olie og filter på kassen - det er et must for at tingene fungerer problemfrit.


Venlig hilsen,


Peter Vinter
RRC LSE
Index
111602: sv: sv: sv: sv: RR med instrument problemer. (13-06-2011 17:53:34) (svar på 111581)
Jens Bollerup #5492, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 78.157.107.158)
Converteren har kørt ca 150 000 km og den har været monteret på 2 forskellige gear kasser. Den første sad monteret i indpakningen af 300 tdiéren da jeg hentede den i England, da jeg kørte den hjem undrede det mig at der var elastik i gearet over 85 km pr time.
Motoren er nu monteret i en ældre RR og jeg har taget en nyere gearkasse fra en tredie bil, hvor den tidligere ejer hævder at gearet virker korrekt. Begge gearkasser har oprindeligt kørt med V8. Der er også i denne konstalation elastik over 85 km i timen.
Jeg håber lidt at den mindre converter der er monteret i forbindelse med 300 tdi (også i td5 og P38 med BMV diesel) har slip ?
Hvis ikke er det nok et spørgsmål om en annonce i rover børsen efter en bedre converter.
Jeg har endnu ikke målt trykket på gearkassen ved kørsel og vil i den forbindelse høre om du kan sende dine PDF filer?
Index
111688: sv: sv: sv: sv: sv: RR med instrument problemer. (15-06-2011 19:03:39) (svar på 111602)
Peter Vinter #6416, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.163.167.14)
Hej Jens,

Jeg var ikke klar over at converteren kom i flere størrelser, men du har ret; der er en fin beskrivelse af dem på Ashcroft's hjemmeside: http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/index.php?act=viewProd&productId=51

Som jeg læser det, har alle 3 størrelser lock-up koblingen. Én af fordelene ved at vælge en større converter er:
"The converter has a lock up clutch inside and the smaller one struggles to cope with a stock engine, never mind a tuned one. This clutch can slip as you accelerate when it should be staying locked".

Så selvom din 'lille' converter har levet i en 300 Tdi det meste af tiden, er lock-up mekanismen åbenbart et svagt punkt. Så det 'lyder' som om du skal lede efter den større udgave.

Jeg mailer dig 1987-manualen direkte anyway.


Hilsener,

Peter Vinter
RRC LSE