tilbage

Land Rover Forum  

Index
112636: viskositet (23-07-2011 10:03:22)
Jesper Larsen #8164, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.129.109)
Nogen der kan fortælle mig hvilken viskositet olien skal have til henholdsvis skiftegearkasse og differentialer på en 2,5L. Td fre 1984, det er ikke fabrikat eller typenr jeg søger men viskositeten, så jeg kan finde den rigtige hos min egen grossist. Jeg kan ikke tyde noget ud af det link som er på forsiden, der står kun et firmanavn og når jeg slår op på det er der ikke nogen oplysninger om viskositeten.
Index
112638: sv: viskositet (23-07-2011 12:47:48) (svar på 112636)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.245.208)
Efter bogen skal hovedgearkasse, LT77, påfyldes ATF-olie Dexron IID ell. III, altså samme som man kommer i automatgearkasser og servostyring. På transfergearkasse er der, iflg. instruktionsbog frit valg på alle hylder, motorolie, ATF ell. gearolie, selv foretrækker jeg gearolie. Øvrig transmission er til gearolie GL4 85-90 eller gerne fuldsyntetisk der ofte dækker over både GL4 og GL5 og viscositet 75-90.
Den på hjemmesiden liggende olieanvisning er ikke særlig brugbar, da den kun nævner Castrol og deres egne benævnelser og kun til nyere biler.
Index
112643: sv: sv: viskositet (23-07-2011 14:36:58) (svar på 112638)
Jesper Larsen #8164, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.129.109)
Hej Verner. Tak for svaret. Hvad viskositet af gearolie bruger du så på transfergearkassen, min grosist har desvære ikke ATF Dexron IID på lager, så det bliver Dexron III til hovedgearkassen, så jeg skal finde noget andet til transfergearkassen. Mvh Jesper
Index
112645: sv: sv: sv: viskositet (23-07-2011 16:29:01) (svar på 112643)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.137.239)
Dexron IID er på vej ud, så ikke underligt svær at skaffe,
IIIeren er også bedre. At der bruges ATF i 5trins gearkasser
skyldes disse er pumpetryksmurte via hule aksler mv. og at ATF har samme viscositet om tropehede ell. polarnat, men så er alt om ATF så sagt. Derfor skal den skiftes hver 20000Km.
Selv bruger jeg Gearolie til hele transmissionen; klunsede tidligere en kvarttromle 80w GL4 som jeg brugte af; dog var der i vinterkulde problemer med skift 1-2gear, men kun ved kold; derfor har jeg nys, med lodder, trisser og venners hjælp fået hug på en Mobilube SHC fuldsyntetisk gearolie GL4-5 SOM IFØLGE BESKRIVELSEN HAR MINDRE AGGRESSIVE ADDITIVER END GL5 OG DERFOR EGNET TIL TRANSMISSIONER HVOR GL4 FORESKRIVES.
Den agter jeg at påfylde fremover. NDI sælger også div. gearolier, herunder GL4 fuldsyntetisk.
Index
112647: sv: sv: sv: sv: viskositet (23-07-2011 18:08:26) (svar på 112645)
Jesper Larsen #8164, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.129.109)
Hej Verner. Jeg prøver en Agip Rotra JD/F, den opfylder GL4 normen og jeg regner med at jeg kan bruge den til det hele og så kan jeg købe den hos NDI. Mvh Jesper