113737:
sv: sv: sv: E85 benzin på V8 3,9L? (28-08-2011 10:12:18) (svar på
113729)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. fyn (medlemsstatus ukendt) (
ip-adr: 46.46.226.220)
Hej igen.
Som udgangs punkt går en maskine længere på literen når den går magert. De lavede den sådan i sin tid for at kunne få den til at forurene mindst muligt, da den jo er en V8 bruger den noget brændstof. Det er Chippen/Eprom i Ecu som er prog. til det blandings forhold. Den er "Lærer" til gengæld også og tilpasser sig forhold. Du har en luft mængde måler som hitatchi lavede til 14cux systemet, som er justerbar. Den er kan man godt fuske lidt med, men den ændre et propotionalt parameter som gør den bare kommmer til at gå federe over hele spekteret i stedet for kun der hvor problemet er. Den er fint nok hvis det er stationær maskine som står og trækker en generator eller lign. Men nu ligger den jo i en bil, hvor der er Rigtigt mange parametre at tage forbehold for. De er der nogle som har leget rigtigt meget med og har brugt timer på en rulle bane for og komme frem til det bedst kompromi.
Rpi enginering i UK har lavet en chip som ændret parametrene i brændstof systemet så den ikke går magert på toppen og i alligevel ikke for fedt til at den forurener mere end den må( og bla. også fjener speedlimiter så du kan køre langt over 200km/t.)
Her lidt læsning for dem der synes det er sjovt at lege lidt med luftmængde måleren:
Copyright Mark Adams
Peel back the rubber boot on the
airflow meter connector and leave it plugged in to the airflow meter. Set up a digital multimeter to
read voltage. Insert the negative probe into the Red/Black wire, and the positive into the Blue/Red
wire.
Turn on the ignition, but do not start the engine. On this injection system, the idle CO mixture
adjuster is provided on the airflow meter. It is located in a boss on the top of the airflow meter,
pointing towards the engine.
Now turn on the ignition but do not start the engine. Observe the voltage. The normal adjustment
range is between 0.0 and 3.6 Volts, with the higher Voltages producing higher idle CO values.
There are approximately 20 turns of the adjuster screw to cover the entire range.
Annoyingly, the adjustment may be clockwise or anti-clockwise to increase the value, and this
varies from meter to meter! For this reason it is always preferable to have the multimeter
connected in this manner when adjusting idle CO, so that you can something is actually
happening!
Typical Voltages that would be found at this point are between 0.9 and 1.3 Volts. A value near to
3.5 Volts will generally produce an idle CO value of 9-10%. For catalyst cars and standard
vehicles then a value of 1.0 Volts is generally best for a standard vehicle, and 1.3 Volts for a
modified one. These Voltages may be used as safe initial values particularly if no CO measuring
equipment is available.
Copyright Mark Adams
Ellers sjov motor og bygge på.
Har du auto gearbox eller manuelt gear?
K.Bøgvad