tilbage

Land Rover Forum  

Index
113695: E85 benzin på V8 3,9L? (26-08-2011 20:10:07)
Allan Winge-Rasmussen #7474, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 109.56.141.159)
Jeg er på vej til Sverige og kom til at tænke på om hvad 3,9L V8 på min Disco '97 siger til deres E85 Benzin? Det er muligt det er helt ude i hampen, for jeg har ikke fulgt med på benzin side af Land Rover - eller nogle andre :-)
Index
113709: sv: E85 benzin på V8 3,9L? (27-08-2011 07:57:35) (svar på 113695)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 46.46.226.220)
Hej Allan

Jeg vil gerne fraråde dig at køre på E85.

Men klart hvis du ikke har andet, kan den godt men med følgende til konsekvens:

1) Mængden af brændstof i forhold til luft vil blive for mager (Benz ca.14-1 og E85 ca.9-1)
2) Din motor, hvis den ikke er modificeret, går i forvejen for magert og din cylender temp. vil blive for høj. Skrønen er at 3,9L blokken er for tynd i foringerne og revner. I virkeligheden er det cylender temp. som er for høj eller omvendt pga. benz blandingen som er for er for mager.
3) Ecu vil prøve og opretholde korrekt blandings forhold og
du derfor vil få motorfejl fordi lampda sonden ikke kan gå længere ned end 10-1.
4) Hvis du har standart dyser på din 3,9efi vil du risikere de korodere på grund af syren i etanolen.
5) Det samme gælder din udstødning, hvis du har rustfast udstødning er det best.
6) Dele af dit brænstof system vil også være i risiko zone for nedsmæltning under længere tids påvirkning af E85.

Dette senario er hvis du rent på E85.
Du vil nok kunne komme i en situation hvor saktens kan blande nogle liter E85 i din benz for at kunne nå frem, men jeg vil gerne fraråde dig det.

Håber dette besvare dit spørgsmål.

God tur i det Svenske.

K.Bøgvad
Index
113729: sv: sv: E85 benzin på V8 3,9L? (27-08-2011 22:00:01) (svar på 113709)
Allan Winge-Rasmussen #7474, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 109.56.150.79)
Hej Karsten,

Tusinde tak for dit uddybende svar.

Efter dit svar ser tingene meget klart ud for mig. Og det har endvidere givet lidt ekstra viden om at jeg nok bør være ekstra opmærksom på at den motortype ikke bliver trimmet til en alt for mager blanding.

De bedste hilsner

Allan
Index
113737: sv: sv: sv: E85 benzin på V8 3,9L? (28-08-2011 10:12:18) (svar på 113729)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. fyn (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 46.46.226.220)
Hej igen.
Som udgangs punkt går en maskine længere på literen når den går magert. De lavede den sådan i sin tid for at kunne få den til at forurene mindst muligt, da den jo er en V8 bruger den noget brændstof. Det er Chippen/Eprom i Ecu som er prog. til det blandings forhold. Den er "Lærer" til gengæld også og tilpasser sig forhold. Du har en luft mængde måler som hitatchi lavede til 14cux systemet, som er justerbar. Den er kan man godt fuske lidt med, men den ændre et propotionalt parameter som gør den bare kommmer til at gå federe over hele spekteret i stedet for kun der hvor problemet er. Den er fint nok hvis det er stationær maskine som står og trækker en generator eller lign. Men nu ligger den jo i en bil, hvor der er Rigtigt mange parametre at tage forbehold for. De er der nogle som har leget rigtigt meget med og har brugt timer på en rulle bane for og komme frem til det bedst kompromi.
Rpi enginering i UK har lavet en chip som ændret parametrene i brændstof systemet så den ikke går magert på toppen og i alligevel ikke for fedt til at den forurener mere end den må( og bla. også fjener speedlimiter så du kan køre langt over 200km/t.)

Her lidt læsning for dem der synes det er sjovt at lege lidt med luftmængde måleren:

Copyright Mark Adams
Peel back the rubber boot on the
airflow meter connector and leave it plugged in to the airflow meter. Set up a digital multimeter to
read voltage. Insert the negative probe into the Red/Black wire, and the positive into the Blue/Red
wire.
Turn on the ignition, but do not start the engine. On this injection system, the idle CO mixture
adjuster is provided on the airflow meter. It is located in a boss on the top of the airflow meter,
pointing towards the engine.
Now turn on the ignition but do not start the engine. Observe the voltage. The normal adjustment
range is between 0.0 and 3.6 Volts, with the higher Voltages producing higher idle CO values.
There are approximately 20 turns of the adjuster screw to cover the entire range.
Annoyingly, the adjustment may be clockwise or anti-clockwise to increase the value, and this
varies from meter to meter! For this reason it is always preferable to have the multimeter
connected in this manner when adjusting idle CO, so that you can something is actually
happening!
Typical Voltages that would be found at this point are between 0.9 and 1.3 Volts. A value near to
3.5 Volts will generally produce an idle CO value of 9-10%. For catalyst cars and standard
vehicles then a value of 1.0 Volts is generally best for a standard vehicle, and 1.3 Volts for a
modified one. These Voltages may be used as safe initial values particularly if no CO measuring
equipment is available.
Copyright Mark Adams

Ellers sjov motor og bygge på.
Har du auto gearbox eller manuelt gear?

K.Bøgvad
Index
113741: sv: sv: sv: sv: E85 benzin på V8 3,9L? (28-08-2011 11:31:38) (svar på 113737)
Allan Winge-Rasmussen #7474, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 109.57.44.100)
Hej Karsten,

Tak for al informationen.

Jeg har kørt div. TD5'er igennem årene og en enkelt TDV6. Men fik fornyligt en flot Disco 1 - ´97 under neglene med V8'eren og manuelt gear. Og ind til videre er jeg meget glad for den.

Jeg kører generelt pænt og har da også fået den op på 8,3L/KM, hvilket overraskede mig positivt - men nu bliver jeg bange for om den er for fedtet med benzin'en på bekostning af motorens holdbarhed.

De bedste hilsner

Allan
Index
113756: sv: sv: sv: sv: sv: E85 benzin på V8 3,9L? (28-08-2011 21:13:06) (svar på 113741)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.156.218.143)
Godt og printværdigt indlæg af Karsten. Ford forskede for tid siden i Lean-Burnmotorer men det blev vist ikke til noget.
Man skal have sig for øje; ved mager blanding, altså stort luftoverskud, eller lavt benzintilskud om man vil; udvikles meget høj varme som kan brænde hul i stempler eller skade motor på anden vis.
Index
113764: sv: sv: sv: sv: sv: E85 benzin på V8 3,9L? (29-08-2011 09:06:27) (svar på 113741)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.106.50)
Hej Allan

Svensk "E85 benzin" består af 85% ethanol (=sprit) og 15 % benzin. Det kræver derfor større ombygninger af motor, indsprøjtningssystem, styreenheder mv. for at sikre problemfri drift over længere tid. Bl.a. er sprit meget mere aggressiv over for visse gummipakninger og -slanger, så man risikerer opløsning og efterfølgende utætheder i systemet.

Jeg arbejder for Scania, som er verdens eneste producent af ethanolmotorer til lastbiler og busser. Disse motorer kører på ED95 brændstof, som består af 95% ethanol og 5 % additiver (bl.a. tændforbedrer). Her gælder samme problematik som med E85 til brug i personbiler - andre gummipakninger, slanger, motorstyreenhed mv.

Mvh
Mikael
Index
113932: sv: sv: sv: sv: sv: sv: E85 benzin på V8 3,9L? (31-08-2011 15:15:24) (svar på 113764)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.156.222.88)
Udover ombygning af motor skal man påregne et merforbrug på
25-30% da ethanol har en væsenlig lavere brændværdi end benzin (og diesel)