tilbage

Land Rover Forum  

Index
114193: Stenhård død kobling (08-09-2011 09:43:55)
Jonas Rahbæk Andersen #8641, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.42.50)
Hejsa Alle
Min kobling er stendød, den har ingen vandring, er helt fastlåst. Jeg har læst mig frem til problemet, noget med stemplet fra hjælpecylinderen der er gået igennem koblingsarmen pga. tæring.

Så nu holder jeg stille... i nordvest.

Jeg har brug for at høre fra andre, som har haft samme problem og som har fået det løst.

Hvad koster det ca. og hvor kan jeg få det fikset til en fornuftig pris?

De bedste hilsner
Jonas
Index
114196: sv: Stenhård død kobling (08-09-2011 10:08:55) (svar på 114193)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
Diagnosen lyder meget rigtig!!
Der er sådan en koblingsarm, original, til salg her eller på www.dba.dk. Jeg så den igår. 200,-. Kan ikke lige huske hvad bil den er til. Lad være med at købe billige kopivarer!!
Motor eller gearkassen skal ud, eller rykkes, nok til at komme ind til sagerne. Check i samme omgang kobling og ikke mindst udrykkerleje.
Index
114202: sv: Stenhård død kobling (08-09-2011 13:53:19) (svar på 114193)
Bjarne Bendtsen #8765, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.242.99.142)
Hej Jonas

Inden du begynder at splitte motor og gearkassen fra hinnanden så ville jeg lige løsne udlufterskruen på slavecylenderen. hvis koblingensarmen så kan bevæge sig ville jeg demontere slavecylenderen fra koblingshuset og hvis der så stadig er bevægelse i koblingensarmen så ved du at det er inde i selve koblingshuset og arbejdet ikke er spildt.

mvh Bjarne
Index
114214: sv: sv: Stenhård død kobling (08-09-2011 20:22:06) (svar på 114202)
Rasmus Küpper #5414, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.198.228.109)
Jeg ville også prøve at kigge lidt nærmere på slavecylinderen, inden man rykker gearkassen af!
Index
114230: sv: sv: sv: Stenhård død kobling (10-09-2011 13:42:03) (svar på 114214)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.254.153)
Jeg vil afholde mig at kloges, indtil jeg ved hvad bil kobling er hård på.
Index
114236: sv: sv: sv: sv: Stenhård død kobling (10-09-2011 18:03:48) (svar på 114230)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.25)
Lad os gætte på en Defender...
Index
114237: sv: sv: sv: sv: sv: Stenhård død kobling (10-09-2011 20:30:01) (svar på 114236)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.133.246)
Jeps Paul; måske endda en Defender senere end 1990?
Index
114239: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Stenhård død kobling (10-09-2011 21:34:22) (svar på 114237)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.25)
Nej, en 1986-1987
Index
114242: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Stenhård død kobling (10-09-2011 22:49:39) (svar på 114239)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 79.138.228.68)
Javelja, du er altså i besiddelse af en portion insiderviden?
Så et det sansynligvis kuglehovedet der har slidt sig gennem udrykkerarmen. Sombekendt er det smør`et der gør`et. Fra min tid på det nu hedengangne R98 skiftede vi en del koblinger, da Mercer 1619 kom med vippeførerhus og gearkasse med to-speed først med omskifter-vippekontakt på gearstang siden skulle man "slå" gearstang TH ell. TV; det havde chauffør ikke tid til, så man filede på kobling frem til næste tømmested. Koblingsskift hver 3000Km samt ofte nyt svinghjul.
Til koblingssættet hørte tube med glidelejefedt til aksel og kuglehoved. Ikke alt blev brugt, så tuben røg i lommen. Superlækker kobling i årevis ved brug på LRens udrykkerarm.
Har dog bemærket Biltemas propelakselfedt ligner det meget.
På nye udrykkerarme er der påsvejst forstærkning på bagside,
således der er en den at slide gennem; ofte er kuglehovedet
som udrykkerarmen vipper over, slidt skævt, så dette bør også skiftes.
Index
114248: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Stenhård død kobling (10-09-2011 23:47:21) (svar på 114242)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.25)
Insiderviden er jo strafbar at udnytte!

Dobbelt H-skift har altid været noget skidt!
Index
114266: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Stenhård død kobling (11-09-2011 14:18:40) (svar på 114248)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.136.237)
Insiderviden er vel kun strafbart, dersom det udnyttes til personlig vinding; det kan man jo ikke tale om her.
Problemet med gennemslidning af udrykkerarm ligger jo i det er stål mod stål, hvilket kræver særdeles bæredygtigt smøremiddel (og at det bliver brugt) På firegearsmodeller med støbt udrykkerarm er der plastikindlæg hvor kugle er lejret, derfor sjældent problemer med dem. Den u-nedtrædelige koblingspedal fremkommer ved der, i slavecylinderen er en fjeder, der skyder stemplet frem hvis frigang og dermed gør kobling selvjusterende.
Skulle det ske man strander "ugodt" sted grundet def kobling, kan man gøre såher- stop motor- sæt i 1. gear- træd speeder let ned- start motor og giv let gas- let på speederfod- skift op i gear hvis behov. Ved stop, slukker man så bare for motor ved tændingsnøgle.
Index
114274: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Stenhård død kobling (11-09-2011 19:46:56) (svar på 114266)
Jonas Rahbæk Andersen #8641, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.144.63.158)
Hej allesammen
Bilen er en Land Rover 90 fra 1987
Tak for alle svarene, jeg har fået et tilbud på rep så nu ryger maskinen på værksted, så får jeg fikset en utæt diesel pumpe samt et par andre småting ved samme lejlighed.
Tak for hjælpen :)
Hilsen Jonas
Index
114279: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Stenhård død kobling (11-09-2011 23:05:01) (svar på 114266)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.222)
Hvad sagde jeg, Verner ? (big smiley)

vi to behøver vist ikke koblingspedalen for at skifte gear ? Jeg har to gange haft samme fejl på min OneTen og jeg kan faktisk godt skifte gear uden brug af kobling. Opad går det ret godt og uden børstning af tænder, nedad er det lidt mere tricky...
Index
114295: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Stenhård død kobling (12-09-2011 12:16:27) (svar på 114279)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.251.97)
Jovist Paul; "Når natten er mørkest, lyser de enkelte stjerner klarest"
Index
114315: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Stenhård død kobling (12-09-2011 20:40:29) (svar på 114295)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.182.50)
He he...
Jeg skifter også gear uden kobling, det foregår silkeblødt. Det skyldes nok mest at jeg ikke har en kobling længere, men ombygget til tomat.
Kan kun sige, prøv det, du vil ikke fortryde det...

Lidt off-topic, men alligevel

Henrik Klinge