tilbage

Land Rover Forum  

Index
114939: Arctic 4×4 Experience (28-09-2011 13:23:16)
Morten Nyhus #7617, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.95.47.82)
Hej

Er der nogen af vores medlemmer der har deltaget i "Arctic 4×4 Experience" (http://blackseaadventures.com/eng/) så hører jeg gerne fra dem, da jeg overvejer at deltage.

Jeg er bl.a. interesseret i at høre om:
- Hvad endte det med at koste alt i alt?
- Hvilket udstyr bør bilen have, udover den liste med udstyr som fremgår af websitet?
- Hvor meget "aktivitet" udenfor bilen skal man påregne, sådan af beklædningsmæssige hensyn?
- Hvilket udstyr ville I ønske I havde haft med?
- Al anden relevant information, der giver mulighed for at være bedst muligt forberedt og dermed størst mulig chance for at gennemføre.

/Morten
Index
114942: sv: Arctic 4×4 Experience (28-09-2011 14:02:15) (svar på 114939)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 77.241.142.179)
Go for it! Det er en god ide at have diff-pandebeskytter samt underkørselsværn på front; ikke bare at undgå skader men
sidstnævnet til at forhindre motorrum bliver fyldt med sne og
dermed stopper luftgennemgang fra køler. Køres der i dyb sne,
hvad jo kan forekomme slige steder, vil fordiff. skubbe sne op i motorrum. Videre skal man huske på mange dåsegas til gasblus ikke fordamper i frostvejr; her skal der specialgrej til. Bedst at tanke lokalt af hensyn til specielt diesels vinterkvalitet og medbring ekstra filtre og min. 10L. dunk m.
klimatilpasset brændstofkvalitet og gerne lunt opbevaret med henblik på påfyld før udkørsel ved ekstrem morgenkulde.
Index
115100: sv: sv: Arctic 4×4 Experience (30-09-2011 23:48:21) (svar på 114942)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.27.27.153)
Mht. påklædning er det ikke blær når folk nordpå går i skind og pels; klædningsstykker, især af kunststof bliver stive i hård frost. Man går med varme handsker; skulle man glide er det ikke nogen god ide at have hænderne i lommen, så man ikke kan tage fra i faldet. Skal der overnattes i frostvejr kan man have to polarsoveposer inden i hinanden, men de skal være så store, man kan ligge udstrakt og må ikke snære. Tykt liggeunderlag der effektivt isolerer fra (vogn)bunden. Digitalkameraer og mobiltelefoner kan lide frostvejr, hav dem i inderlomme. Opladebatterier taber kraften i frostvejr, bedst med nye alkalinebatterier.
Bilen- 60% frostvæske- 40%vand beskytter maximalt. Fuldsyntetiske olier hvor muligt. I minus 30gr. har batteri
kun 30%kraft, her er min. 160Ah eller 14-1600CCA eller mere tilrådeligt og gerne AMGbatteri; isoler gerne batterikasse. Elektrisk dieselforvarmer, hvis ikke allerede monteret, selv om vinterfast diesel, så forbrænder opvarmet diesel bedre og hav gerne en dåse ætherstart med hvis tilladt brug på motor. Startkabler minimum 35kvadrat og med kvalitetsklemmer.
Har selv været i Nordsverige og oplevet tæt på 40minusgrader
dog sjældent det kommer derned, men det sætter en anden dagsorden; man går ikke ud, medmindre det er strengt nødvendigt og gøren og laden kræver omtanke.
Index
115105: sv: sv: sv: Arctic 4×4 Experience (01-10-2011 00:02:23) (svar på 115100)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.27.27.153)
Ups, kan se sætternisserne allerede har gjort indtog-
Digitalkameraer, mobiltelefoner og GPSer kan IKKE lide frostvejr!
Index
115216: sv: sv: sv: sv: Arctic 4×4 Experience (05-10-2011 12:43:32) (svar på 115105)
Heine Heinesen #7886, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.182.255.204)
For F..... da et fedt arrangement!!!

Ring til mig, Morten, der er noget vi skal tale sammen om!

Mvh.
Heine.