tilbage

Land Rover Forum  

Index
115470: Discovery 1 - oliepåfyldning af "Tomatkasse" og skift af drivremme (15-10-2011 17:26:04)
Hans Houmøller #8792, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.176.70.251)
Hej Forum
Jeg går og døjer med et par begynderproblemer med min Disco 1 300Tdi '99 som jeg håber nogen herinde kan hjælpe med. Har forgæves søgt i forum så her kommer de:

Drivrem: er lige kommet hjem fra en længere tur i sverige, og opdager at drivremmen til AC-kompressoren er sprunget, og stykker af den har rykket cirka halvdelen af den anden drivrem (Servo, vandpumpe, Generator). Jeg har en extra hoveddrivrem, men kan jeg køre et par dage uden AC-kompressoren i sving?

Vedr. skift af hovedremmen, så er jeg en smule i tvivl, er det bolten på selve remstrammerhjulet eller remstrammerarmen jeg skal have fat i for at løsne remstrammeren? Remhjulsbolten synes ikke at røre sig, og bolten på remstrammerarmen drejer bolten med rundt?

Til sidst autogearkassen (ZF4HP22) - der ser en smule "lavvandet" ud i den - men jeg kan simpelthen ikke finde et oliepåfyldningshul/bolt på den!!!! En lumsk tanke er derfor begyndt at forme sig: Kan det passe at man topper olie op gennem røret til målepinden!?!

På forhånd tak & god weekend derude!
/Hans
Index
115471: sv: Discovery 1 - oliepåfyldning af "Tomatkasse" og skift af drivremme (15-10-2011 17:55:29) (svar på 115470)
Thomas Steen Madsen #3195, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.145.89.13)
Remme kan jeg ikke hjælpe med, men det er meget normalt at påfylde gennem det tynde målerør... Brug meget lille tragt, og lidt af gangen.. det er nemmere at fylde mere på end at tappe af ;-)

Thomas
Index
115473: sv: sv: Discovery 1 - oliepåfyldning af "Tomatkasse" og skift af drivremme (15-10-2011 19:14:57) (svar på 115471)
Peter Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.145.112.197)
Husk at aut. gearkasse olie kontroleres korrekt oilestand med motoren i tomgang

Hilsen
Struntze
Index
115475: sv: Discovery 1 - oliepåfyldning af "Tomatkasse" og skift af drivremme (15-10-2011 20:36:28) (svar på 115470)
Peter A. Christensen #2055, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 2.104.151.129)
Hej Hans

Du tager en " tror" 17 top/stjernenøgle og sætter på remstrammerhjulets bold og trækker /skubber den opad mod venstre når man står foran ( den skal ikke løsnes)men du løfter hele armen, så man kan skifte bæltet

Hilsen
Peter
Index
115476: sv: Discovery 1 - oliepåfyldning af "Tomatkasse" og skift af drivremme (15-10-2011 20:49:55) (svar på 115470)
Gert Post Andersen #7310, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.18.63.19)
du tager en 15 mm nøgle på møtrikken ved hjulet, og drejer / løfter strammerhjul væk fra rem, du skal nok have en forlænger på , den er lidt stram, Mvh Gert.
Index
115488: sv: sv: Discovery 1 - oliepåfyldning af "Tomatkasse" og skift af drivremme (16-10-2011 19:37:58) (svar på 115476)
Hans Houmøller #8792, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.176.70.251)
Tak for alle svarene -så kom der en ny "brugt" rem på (tak for du efterladte den gamle, Gert! :)) - det var jo næsten lettere end at tjekke dæktryk når man lige ved hvordan man gør.

MEN, jeg tror nu snarere det er ac-remmen der er sprunget pga hovedremmen er sprunget - den nye rem "rider" på kanten af det store hjul nedenunder vandpumpen (til højre for krumptap/ventilatorhjulene) - dette hjul sidder 7-8 mm for langt fremme ifht. de andre hjul.
Jeg gætter på det er den skarpe kant på dette hjul der har skåret et stykke af remmen. Når jeg fjerner remmen igen, kan jeg skubbe dette hjul på plads igen, men så snart jeg sætter remmen på plads igen og starter motoren smutter hjulet frem igen og remmen kører skævt på kanten af hjulet. Kan det være servopumpen der er stået af?

Dette er desværre ikke det eneste problem - remstrammeren mistænker jeg for at have et defekt gevind - jeg kan ikke stramme den til de noterede 45 NM, bolten drejer rundt med møtrikken - det er som om den ikke blive strammere. Jeg kan se at remstrammeren sidder en smule skævt, og det vrider remmen op på kanten af vandpumpehjulet. Er der nogen der vil skære montering/afmontering af remstrammeren ud i pap for mig - strammer jeg remstrammen ved at spænde, og skal jeg blot blive ved med at stramme til jeg når 45 NM?


Der for nyligt samtidig med remproblemet kommet en let skramlende lyd fra motoren, jeg mistænkte det skyldtes den manlende automatgearolie for problemet, for lyden lod til kun at være der når autogearkassen var gear (D eller R) Men jeg kan nu høre når jeg står med åben motorhjelm at der er en let skraldren hele tiden - kan det være servopumpens leje? Det er en en metallisk lyd, men mere en "dæmpet skraldren" (svært at forklare lyde...)

Mvh.
Hans
Index
115498: sv: sv: sv: Discovery 1 - oliepåfyldning af "Tomatkasse" og skift af drivremme (16-10-2011 21:11:40) (svar på 115488)
Jacob Lindquist #8540, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.153.193)
Hej Hans :)
Har du tjekket at remstrammer-hjulets leje ikke er defekt? Kan godt give en underlige raslende lyd.


Index
115499: sv: sv: sv: Discovery 1 - oliepåfyldning af "Tomatkasse" og skift af drivremme (16-10-2011 21:34:45) (svar på 115488)
Gert Post Andersen #7310, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.18.63.19)
Prøv at tage remmen af. Tag så fat i remhjulet på krumtappen og se efter om det sidder fast . Det var jo det som løsnede sig for mig,med hensyn til strammerhjulet er det nok nemmest bare og tage bolt ud , bore hullet op, skære nye gevind ,sætte et "reperations gevind " ind i stedet.
Index
115504: sv: sv: sv: Discovery 1 - oliepåfyldning af "Tomatkasse" og skift af drivremme (17-10-2011 08:50:10) (svar på 115488)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Hans.

Det med den skraldrenden lyd skyldes, som andre også fremfører, nok at der er gået et eller flere lejer i de komponenter der drives af drivremmen.
Jeg var igennem alle komponenterne på min 300tdi for et halvt års tid siden (fordi jeg alligevel havde en del af det afmonteret for at skifte tandrem). Lejet der holder ventilatoren, kan ikke skiftes, så du skal (hvis lejet støjer) skifte hele forkammerdækslet hvor lejet sidder i. Der ud over skiftede jeg servopumpe, remstrammer og remstrammer til air con.
Det hjalp gevaldigt på støjen fra motoren. Jeg ved så ikke om tandremsskiftet også hjalp på det.

MVH Jakob E S
Index
115506: sv: sv: sv: sv: Discovery 1 - oliepåfyldning af "Tomatkasse" og skift af drivremme (17-10-2011 09:11:44) (svar på 115504)
Hans Houmøller #8792, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 195.249.116.163)
Hej Alle :)

@Jakob :) - remstrammeren er ikke så tosset gammel, og har ikke lejeslub, så tror ikke det er den er synderen.

@Claus - har hentet værkstedsmanualen på nettet, men den synes ikke at behandle så ydmyge emner som af/montering af remstrammeren - på trods af sine +1000 sider :) Samtidig syntes jeg den går let over ring som at skifte remmen - det virker som om den er beregnet for "rigtige" mekanikere, hvorfor den skipper en del forklaring. Måske var en Haynes manual bedre...?

Gert, du har sikkert ret i der skal et gevindreperationsstykke i, det må jeg have set på. Samtidig skal jeg så tjekke de andre komponenter der drives af remmen. Jeg undrer mig dog over den servopumpe, for jeg kan læse at andre har haft samme problemer (vandrende remhjul) og det skyldes akslen var knækket - men jeg har stadig servotryk - burde det ikke smutte hvis akslen var knækket?!?

Mvh.
Hans
Index
115514: sv: sv: sv: sv: sv: Discovery 1 - oliepåfyldning af "Tomatkasse" og skift af drivremme (17-10-2011 14:58:40) (svar på 115506)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Vedr. afmontering af rem:
Se afsnit 86 side 12: Service repair no - 86.10.03
Man behøver dog ikke afmontere fan cowl hvis man bare har led nok på armene.

MVH JAkob E S
Index
115516: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Discovery 1 - oliepåfyldning af "Tomatkasse" og skift af drivremme (17-10-2011 15:39:24) (svar på 115514)
Hans Houmøller #8792, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 195.249.116.163)
Hej Jakob
Tak for hint - men det var netop dette afsnit der gav anledning til lidt forvirring tidligere - jeg var i tvivl om "tensioner pulley retaining bolt" var bolten på selve remstrammerhjulet, eller remstrammer armen - det var så hjulet :)

Derudover står der svkjs. ikke noget i manualen om hvordan selve remstrammeren fjernes, dog står dens tilspændingsmoment (45NM) der.
Som nævnt ser det ud til at gevindet til remstrammerens bolt er ædt op, og jeg har bestilt tid til indlæggelse af en gevindbøsning - håber det kan klares uden afmontering af køler :(

Mvh.
Hans
Index
115517: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Discovery 1 - oliepåfyldning af "Tomatkasse" og skift af drivremme (17-10-2011 15:59:03) (svar på 115516)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Det er, så vidt jeg husker, en møtrik der sidder på en gevindstuds i motoren (topstykket). Hvis jeg var dig ville jeg prøve at skrue møtrikken af, og se hvordan gevindstudsen ser ud, når "belt tensioner" er afmonteret helt. Den sidder kun med den ene møtrik.
Denne møtrik har, i modsætning til bolten der holder selve remstrammerhjulet, ikke linksgevind.

MVH Jakob E S
Index
115540: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Discovery 1 - oliepåfyldning af "Tomatkasse" og skift af drivremme (18-10-2011 07:16:29) (svar på 115517)
Hans Houmøller #8792, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.176.70.251)
Hej Jakob
Tak for info - gik selv i krig igår strax jeg kom hjem fra job - gevindstudsen der sidder i blokken og holder remstrammeren så ud til at have rigtigt dårligt gevind - bolten fulgte med ud, og jeg måtte have enddog meget godt fat i studsen for at få møtrikken af. "Gevindet" i blokken faldt samtidig med ud :) (har aldrig været fan af at skrue stål i alu...) Årsagen må derfor være at siden gevindstuds og møtrik var "låst" er studsen blevet drejet for hårdt, og har ædt gevindene - så har man lært at være obs. på det :(

Mange tak og hilsner
Hans
Index
115547: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Discovery 1 - oliepåfyldning af "Tomatkasse" og skift af drivremme (18-10-2011 09:33:36) (svar på 115540)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Jeg føler med dig...
Index
115929: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Discovery 1 - oliepåfyldning af "Tomatkasse" og skift af drivremme (27-10-2011 10:40:45) (svar på 115547)
Hans Houmøller #8792, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 195.249.116.163)
Tak for hjælpen til alle i denne tråd - lige for at runde sagen af, så fik jeg hjælp af en flink fagmand der, mod moderat betaling, isatte en gevindbøsning af stål i motoren, således at drivremsstrammeren nu sidder (ordentligt) fast igen.

Jeg har så også skiftet servopumpen, der virkede! - på trods af at akslen kunne trækkes 6-8 mm frem og tilbage, ligesom den var utrolig stram (mine tynde IT-arme skulle spændes helt op for at bevæge den :))

Olie kom der også på "tomatkassen" - der er blevet tyst igen :)

Så - endnu en gang tak for hjælpen!

Mange hilsner
Hans (der nu vil videre til næste problem :)
Index
115505: sv: sv: sv: Discovery 1 - oliepåfyldning af "Tomatkasse" og skift af drivremme (17-10-2011 09:02:29) (svar på 115488)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.30.33.34)
Hej Hans

Jeg tror at du skal starte din mekaniker-karriere med at købe en reparationshåndbog og et reservedelskatalog i klubbutikken. I disse ædle skrifter finder du svarene på mange af de spørgsmål der ødelægger din nattesøvn :-)

mlrh Claus