tilbage

Land Rover Forum  

Index
117085: Oliefyrs problem (22-11-2011 07:57:24)
Lars Borup Andersen #8694, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 212.130.88.2)
Hej LR folk

Oliefyrs problem - Når jeg sætter timeren til at starte- aktiverer den oliefyret, som så begynder at klikke-brumme og arbejde på opstart, oser/damper, men kommer ikke igang- lukker ned, men timeren fortsætter.

Har jeg brugt bilen og trykker på start af fyr på timeren starter fyret øjeblikkeligt og virker upåklageligt... så der er el forbindelse til fyret...

Der er lige påsat nyt Heavy Duyt batteri, så det kan ikke være startstrøms ( strømkapacitets ) problem...

HVAD KAN DET VÆRE ?

På forhånd tak for al Jeres hjælp og erfarings indput....
Index
117087: sv: Oliefyrs problem (22-11-2011 09:24:33) (svar på 117085)
Kenneth Lystlund #4532, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.81.139.177)
Hej Lars

Her er et link med mulige ting du kan undersøge.

http://www.kjoeller.com/ardic/serv01.htm

Måske det kan hjælpe med at lokalisere fejlen.

Med venlig hilsen
Kenneth
Index
117127: sv: sv: Oliefyrs problem (23-11-2011 12:39:44) (svar på 117087)
Lars Borup Andersen #8694, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 212.130.88.2)
Hej Kenneth
Takker for listen den prøver jeg at få kikket på :-)
Mvh. Lars
Index
117099: sv: Oliefyrs problem (22-11-2011 16:16:37) (svar på 117085)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.27)
Det lyder som en spændingsfejl, så hvad er 'lige' i din terminologi ????
Har du kørt lange ture dvs over 20 km efter hver start ?

Når du har kørt en tur, så er der mere spænding på dit batteri end hvis det har stået natten over.

Du kan for underholdings skyld sætte en batterilader på natten over og så se, hvad der sker. Starter fyret uden problemer, så er det en spændingsfejl.

Hvilken farve har røgen? Hvid ? så kommer der ikke nok brændstof frem, sort er modsat.

Jeg tror, den er hvid. Derfor bør du lige sikre dig, at sugerøret stikker langt nok ned i tanken og der er rent i dernede.

Er tilførelsen koblet sammen med motorens returløb, løber fyret ret hurtig tør for brændstof!
Index
117128: sv: sv: Oliefyrs problem (23-11-2011 12:46:03) (svar på 117099)
Lars Borup Andersen #8694, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 212.130.88.2)
Hej Paul

Jeg kører 26,5 km hverdag til arbejde

Batteriet er købt 21/11 så lige er et Batteri fra Jydk Akkumulatorservice i Heavy Duty udgave med dobbelt af normal kapacitet.

Ved varm bil sker følgende.

Stopper bilen slukker motoren og trykker på oliefyr timerens startknap- til straksstart.
Oliefyret starter op med det samme. Blæserne i bilen kører.
Efter lidt til begynder oliefyret ligesom at accelerere i omdrejningerne.
Det begynder at ose hvid os ( som tåge ) voldsomt og det lugter af afbrænding – olieagtigt og bilen fyldes også med os.
Oliefyret lukker ned, men timeren fortsætter uden at fyret kører…

Oliefyret har intil nu virket upåklageligt ( har haft bilen siden September 2010), så sugerøret til tanken må være langt nok.

Mvh. Lars
Index
117129: sv: sv: sv: Oliefyrs problem (23-11-2011 13:55:05) (svar på 117128)
Lars B Jørgensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.58.22.59)
Hej

Lyder som et defekt gløderør.

Lars /SLROC
Index
117130: sv: sv: sv: Oliefyrs problem (23-11-2011 14:33:12) (svar på 117128)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.149.43)
Iflg dine beskrivelser tyder det på, at fyret løber tør for diesel (hvid røg) og/ eller styreboksen sender forkert signal.
Jeg ville køre til en specialist, som kan sætte den tester på, der kan lokalisere fejlen. Nu, hvor vinteren står for døren, er det rart med et velfungerende oliefyr og nærmeste Bosch/Ketner kan hjælpe dig videre.

Fyret er termostatstyret og burde naturligvis genstarte efter fem - ti minutter! Og du har naturligvis også kontrolleret, at der er tilstrækkelig kølevand på systemet og at det cirkulerer ? En luftlomme kan også få fyret til at lukke ned!
Index
117146: sv: sv: sv: sv: Oliefyrs problem (23-11-2011 19:13:11) (svar på 117130)
Morten Bøgehøj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.163.235.200)
Mit fyr i min, nu solgte, discovery 1 opførte sig på samme måde.
Det var en utæt slange i returløbet til tanken. Fyret hentede nemlig sin diesel fra returen. og når den stod stille løb der luft i returen og fyret kunne ikke starte, men når man havde kørt var slange jo fuld og fyret kunne køre lidt.
I mit tilfælde var det samlingerne oven på tanken der var mugnet op.
Index
117150: sv: sv: sv: sv: sv: Oliefyrs problem (23-11-2011 19:31:47) (svar på 117146)
Stefan Molzen #3412, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.185.133.162)
Ja det er en klassisk fejlmontering af et fyr. Tilgang af diesel skal tages direkte i tanken, med et dykrør.
Der kan også være anvendt forkert slange til fremløb. De små pumper er ikke så stærke, så hvis det er for stor en slange, så kan den ikke suge nok.
Index
117151: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Oliefyrs problem (23-11-2011 20:00:49) (svar på 117150)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
"De små pumper er ikke så stærke, så hvis det er for stor en slange, så kan den ikke suge nok." - Ah hva?

Hilsen
Jens
Index
117152: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Oliefyrs problem (23-11-2011 20:35:16) (svar på 117151)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.169.150)
På min 101" FC Ambulance er der monteret en SU benzinpumpe som suger op fra tanken og hen til selve doseringspumpen på fyret. Det må være fordi doseringspumpen ikke selv kunne suge det op?? Der er også et stykke vej.
På min Lightweight er der kun doseringspumpen, tilsluttet sit eget sugerør i tanken.
Begge dele fungerer upåklageligt.
Index
117201: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Oliefyrs problem (24-11-2011 18:52:56) (svar på 117151)
Stefan Molzen #3412, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.185.133.162)
Ja, det kan give problemer. Når du køber et nyt Eberspäecher fyr, så er der to farver slange med. Klar og blå. Den ene skal sidde fra pumpe til tank, og den anden fra pumpe til fyr. Bytter man om, så får man netop det problem som beskrives.